mai 04, 2025, 21:37:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ca hvor mye effekt økning?  (Lest 1974 ganger)
Frode
Supermedlem

Vis profil
« på: desember 26, 2009, 13:56:00 pm »

Ca hvor mye effekt økning får mann hvis mann tar en 1600 motor og bytter til 1641 syl. satts + setter inne en vassere kam + 1 dobbel 40 mm HPMX gasser?

Kanskje noen flere enkle ting man burde gjøre i samme slengen?

Loggført
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #1 på: desember 26, 2009, 14:33:26 pm »

Kanskje 10-20meir hestar? Men eg ville ivertfall ha bytta eksosanlegget og! Til eit som puster lettare! Og vil du ha meir effekt må du jobba med toppane! for dei stjeler mykje effekt
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Frode
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: desember 26, 2009, 14:37:09 pm »

Hva tenker du på når du sier jobbe med toppene?
Loggført
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #3 på: desember 26, 2009, 14:45:05 pm »

Tenkte på porting blandt anna! Eksosporten på bobletopper er ikkje akkuratt romsleg,, eksosen vert bremsa godt her! Ellers kan du få frest ned toppane med 2mm i kompresjonskammeret, og dermed får du mykje meir komp som vil gje deg Mykje meir effekt, så kan du setta på 1:25:1 vipper etc etc Glad

Mitt tips er å lesa gjennom desse to trådane, Mykje god info om topparbeid: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16619.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,19477.0.html
 Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

Vis profil WWW

« Svar #4 på: desember 26, 2009, 20:35:11 pm »

Tenkte på porting blandt anna! Eksosporten på bobletopper er ikkje akkuratt romsleg,, eksosen vert bremsa godt her!

Nei eksosen er ikke romslig, men det skal den ikke være heller. Det finnes knakende god info om porting av topper med originalventiler i handelen. Boka heter "How to hotrod Volkswagen engines" av Bill Fisher, denne finnes det steg for steg forklaring av hvordan og hva man gjør og kanskje viktigst, når man skal stoppe.
I boka står det at man skal holde igjen for å fjerne maskinerings "feil"... dvs. la kanalen være urørt bortsett fra rett under sete på utsiden hvor man skal runde av rett under setet. Videre skal man smale inn litt ved ventilstyringen (ikke fjerne) og så skal man slipe om ventilsetene til tre gitte vinkler og samtidig senke ventilen litt. Resten av porten blir altså dårligere ved bruk av rundfil, selv om det blir bedre bilder av slikt.
Det er en grunn til at FLINKE portere gjør et godt levebrød av å porte topper... det har ingenting med smooth eller looks å gjøre desverre.
Loggført

Speed is no substitute for direction
tmbryhn
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 27, 2009, 01:28:25 am »

Kunne ikke du posta noen bilder av portearbeidet du har gjort, JHU? Jeg er litt spent på hvordan andre som driver med bygging her på forumet gjør det skjønner du. Du vet jo hvordan mine preferanser rundt porting er, hvis du har orket å lese tråden min. Jeg har også kommet frem til at serlig innsugsporten ikke bør modifiseres mye, men små tiltak bør utføres for å få det litt mer ideelt mht. uforstyrret og jevn luftstrøm. Serlig dette med vinklene på ventilene er viktig ja. Dette spiller mye inn på en kam/vippearm som løfter lite og da serlig i ventilens tidlige løftefase og slutten av lukkefasen.
« Siste redigering: desember 27, 2009, 01:33:02 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
perpioneer
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: desember 27, 2009, 01:39:24 am »

Ca hvor mye effekt økning får mann hvis mann tar en 1600 motor og bytter til 1641 syl. satts + setter inne en vassere kam + 1 dobbel 40 mm HPMX gasser?

Kanskje noen flere enkle ting man burde gjøre i samme slengen?

Går å lurer må noe lignende. Fikk et tips fra en på forumet:
 http://vdub2you.com/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=37
Loggført
tmbryhn
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 27, 2009, 01:47:43 am »

Den artikkelen der husker jeg at jeg leste flere ganger for 1,5 år siden. Kjempefin veiledning for å hente litt mer kos, men detaljene på hvordan det hele gjøres bør dere hente litt andre steder. Det er det samme som går igjen hele veien. En kan få litt kos ut av en usplitta blokk, slevom jeg ikke er noe glad i å la en trimma motor stå usplitta og uoverhalt

Friser topper, få på avstemt eksos og litt hardere utveksling på vippene da originalkammen løfter som et stykke gjødsel...
Originalgasser kan funke en stund på bunnen, og det er der std.kammen trives om en ikke skal skifte denne.

Det er mye bra på nettet om porting av topper hvis en bare leter godt nok. Les ikke bare om VW, men også f.eks. om V8-porting osv. Forstår dere prinsippene, så kommer dere langt. Skal dere øke kompen hjelper jeg gjerne til med frisering av forbrenningskammeret.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

perpioneer
Supermedlem

Vis profil
« Svar #8 på: desember 27, 2009, 01:51:43 am »

Friserer du forbrenningskammeret slik at sylinderen kommer lenger opp i toppen?
Hvor mange mm? Har dette noe å si for blikket?
Loggført
tmbryhn
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 27, 2009, 01:56:01 am »

En bieffekt blir at syl. kommer lenger opp i toppen ja. Hovedårsaken er å minske volumet i forbrenningskammeret, og med dette øker kompresjonsforholdet. Jeg har aldri sliti med kjøleblikk etter å ha tatt ned 2,5 mm i hver topp, men det er det sikkert delte erfaringer om.
Sikkert en bagatellsak å måtte endre litt på blekket...

Hvor mange mm jeg graver ut er avhengig av det komp.-forholdet du ønsker å sitte igjen med. Men med std.-topper liker jeg ikke å gå ned mer enn 2,5mm, særlig hvis toppene er borret til 94mm (1915 m. std. slaglengde på 69 mm).
Loggført

Til ettertanke:

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!