Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Knutandre:
hei er det noen som har en solex 31 pict 3 å selge ? prøvde å montere en 30 forgasser men d gikk ikke.
JFP:
En erfaring med 34 PICT-4 forgasseren jeg fikset opp: På tross av overhaling og justering etter alle kunstens regler, fikk jeg ikke motoren til å gå skikkelig på tomgang. Hadde småproblemer med at den døde i fuktig vær, og turtallet var ikke helt stabilt på halvvarm motor. Virket som at det var for mager blanding.
Løsningen ble å lodde igjen hullet i gasspjeldet:
Resultatet ble helt 100% perfekt og problemfri tomgang gjennom hele sommerens sesong. Men hvorfor? Hullet i gasspjeldet er jo der originalt, så det er vel en mening bak det?
Sannsynligvis dette: På en helt fabrikkny forgasser tetter gasspjeldet godt mot veggene inne i forgasseren. Det er boret opp et hull i spjeldet for å gi "mer luft" slik at blandingen blir riktig på tomgang. Men når forgasseren etter hvert blir slitt i løpet av 40+ års bruk, vil en del luft passere i slarken mellom spjeldet og forgasser-godset. Du får et inntrykk av dette ved å holde forgasseren opp mot en lampe - da ser du hvor mye lys som "slipper forbi" spjeldet. Det kommer for mye luft = for mager blanding, og dermed også tomgangsproblemer. Har du mye slark bør hullet gjøres mindre eller lukkes helt for at ting skal bli riktig.
Det er også litt forskjellig størrelse på disse hullene originalt avhengig av forgasser, så SOLEX-folkene har nok beregnet og testet på dette. Her er det meget små marginer. Hvis man har "uforklarlige" tomgangsproblemer kan man prøve trikset med å tette hullet. Lodde igjen hullet og bor opp et mindre hull eller la det være helt tett. Hjelper ikke dette kan man jo bare fjerne loddingen igjen.
rofferen:
hei.e har en 34 pic forgasser på 1600 motor.har veldig problemer med og få den ned på tomgang.får den ikke toil og svive lavere enn 1500 omdr m.hva kan det være som e galt.hva kan e sjekke? leste noe om gasspjeldet og lodde igjen ett hull.
tmbryhn:
Sitat fra: Rolf ole på august 10, 2011, 13:21:36 pm
hei.e har en 34 pic forgasser på 1600 motor.har veldig problemer med og få den ned på tomgang.får den ikke toil og svive lavere enn 1500 omdr m.hva kan det være som e galt.hva kan e sjekke? leste noe om gasspjeldet og lodde igjen ett hull.
Har du sørget for at gasspjellets statiske åpning er satt til 100% lukket? Spjellet på disse gasserne skal stå helt igjen (så og si for flisespikkerne der ute). Luft og bensin kommer fra en egen justérbar krets under selve spjellet.
Uavhengig av dette faktum, kan også altfor høy tenning gi høy tomgang.
Jeg veit ikke hvor bevandret du er rundt dette, ei heller hvor mye du har sjekket og fått på stell i utgangspunktet, så jeg slenger bare ut noen forslag.
Lykke til ;)
rofferen:
gasspjeldet har stått helt igjen.så har slått meg en liten tanke om att kansje det e en lekasje en eller anna plass på innsuget.e også 2 ledige vacum intak på gasseren.vet ikke hvor dissa helt skal gå.e en som sikkert skal til fordeler.men vilken av de 2?
Navigering
[0] Oversikt
[#] Neste side
[*] Forrige side