Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)

<< < (11/12) > >>

JFP:
,

JFP:
.

VonZu:
Tenkte jeg kunne legge til disse to videoene her. De var veldig nyttige for meg, om ikke annet.

Skaug:
Bra tråd. Skal følge beskrivelsen på tråden din nå. Skal sette i stand 3 gassere.

JFP:
Tomgangsproblemer med 34 PICT-3:

Siden det hele startet med tomgangsproblemer og mange sliter med det samme, tenkte jeg bare skulle legge til forklaring på hvordan tomgangen egentlig virker på 34 PICT-3:

Når gasspedalen er helt ute skal spjeldet lukke helt. Da trekker motoren bensingass gjennom tomgangskretsen og bare derfra. Kretsen har to justeringsskruer:

- Èn for luftmengden "Air Bypass Screw"
- Èn for bensinmengden "Volume Control Screw"

Altså: Jo mer Bypass Screw er skrudd ut, jo mer mengde bensingass tillates å suges ned i sylindrene = tomgangsturtallet øker. Volume Control Screw justerer bensinmengden. Jo mer den er skrudd ut, jo fetere blanding. Hvis den er helt ute, så gis det 100% derfra.

Det er noen andre dyser som påvirker tomgangen også (nr 4,5,6 og 7 på tegningen nedenfor), men disse er det ikke justering på. NB! Hvis noen av disse er tette får det selvfølgelig innvirking på tomgangen.


 SOLEX34PICT-3IdleCircuit_zps728b2d69.jpg (60.78 KB. 437x600 - vist 3551 ganger.)


Det sitter tre små hull i veggen på forgasseren like over spjeldet når det er i lukket stilling. De er der for å hindre dødpunkt når spjeldet såvidt åpnes. Er spjeldet 100% helt tett vil det ikke være undertrykk for å suge bensingass ut her. Disse hullene er ikke påvirket av Volume Control Screw og gir bensindamp direkte så snart det blir undertrykk.


Justering av tomgangskretsen:

1. Skru Bypass Screw helt inn, skru den deretter ut 2,5 omdreininger. Gjør det samme med og Volume Control Screw
2. Start opp og kjør en tur så du får varm motor
3. Justere Bypass Screw til du får 850-900 RPM
4. Skru deretter Volume Control Screw ut til tomgangen ikke øker mer. Skru tilbake til tomgangen faller så vidt merkbart
5. Etterjuster Bypass Screw til tomgangen er 850-900 RPM igjen


 Idle adjustment.jpg (54.54 KB. 663x600 - vist 1548 ganger.)


NB! Ikke skru Volume Control Screw inn for mye, da blir det for mager blanding. Bedre med litt fetere blanding på tomgang. Har du gjort dette riktig skal du ikke behøve å justere på Volume Control Screw mer.

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side