mai 04, 2025, 20:48:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 412 variant motor i coupe  (Lest 1855 ganger)
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« på: desember 17, 2009, 21:17:46 pm »

Da jeg kjøpte bilen (74 mod) for et par mnd., var det byttet motor i den. Motoren som nå sitter i kommer i følge selger fra en 411, og trolig også fra en variant. Oljepåfylling og peilepinne er i bakkant av motoren, og plastringen (overgang fra motorvifte til gummibelg) er vesentlig mindre enn den som skal være i min coupe.
Er det noe i veien for at jeg kan få sammen dette i god kjørbar stand, eller er det flere ting som vanskeliggjør bruk av variantmotoren i en coupe? Er det noen deler jeg må ha tak i? Det jeg foreløpig kommer på er peilepinnen til variant, "åndeboks" med oljepåfylling og den store plastringen ved viften som passer gummibelgen til coupe og 4-dørs. Noe mer jeg trenger?

Her trengs deler Hæ (Haster Gliser Bilen må jo gå til våren Glad Glad)

Se bilde:


* DSC02939.jpg (107.45 KB, 775x515 - vist 214 ganger.)
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: desember 17, 2009, 22:36:19 pm »

Tror jeg har plastringen liggende en plass, men må ha noen dager på meg for å få sjekka.
Åndeboksen trenger egentlig ikke byttes, men det forenkler jo oljepåfylling en del.
Når det gjelder peilepinne, så har jeg ingen bedre tips enn å borre opp der den egentlig sitter på coupe.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Variant 412
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: 6612 Grøa


i e Sønndaling i


Vis profil
« Svar #2 på: desember 17, 2009, 23:48:15 pm »

Hei. Har sjølv ein 73mod. 412E som det har vært skiftet motor i fra ein variant. legger ved bilde så ser du korleis det er gjort på den, men det er ingen problemer med å fylle olje ved å smette av toppen på åndeboksen. Ang peilepinne for olje er det på min tatt av det gummirøret som er på ditt bilde og så er det brukt ein annen peilepinne. Med tanke på viftehuset er det nok best at du får tak i det orginale for det drar jo friskluft ned om rillene i bakluka, det er nok best med tanke på god kjøling på varme dager også at det er lufta du får inn i bilen når du bruker varmeaparatet, Kan fort bli både litt eksos og oljelokt viss den drar lufta fra så lavt nede i motorrommet. Desverre så har ikkje eg eit slikt viftehus å hjelpe deg med. Klarer ikkje å dy meg her men ser at fleire bruker betegnelsen coupe, men disse ble da kalt 411/412L/ LE ellers omtalt som 2eller 4dørs sedan  Øyerulling


* Diverse 114.jpg (191.66 KB, 1057x793 - vist 188 ganger.)
Loggført

Member of the Vintage VW-Club of Møre & Romsdal


i har mange slike i
Variant 412
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: 6612 Grøa


i e Sønndaling i


Vis profil
« Svar #3 på: desember 17, 2009, 23:53:25 pm »

Eit bilde til her så ser du litt meire av viftehuset/ innsuget


* Diverse 120.jpg (228.49 KB, 1167x875 - vist 193 ganger.)
« Siste redigering: desember 18, 2009, 16:01:25 pm av Variant 412 » Loggført

Member of the Vintage VW-Club of Møre & Romsdal


i har mange slike i
Variant 412
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: 6612 Grøa


i e Sønndaling i


Vis profil
« Svar #4 på: desember 18, 2009, 00:14:56 am »

Orginalt så er vel påfylling ein egen rørstuss oppe på åndeboksen og peilepinnen rett ved siden av.


* Diverse 118.jpg (176.27 KB, 1021x875 - vist 203 ganger.)
Loggført

Member of the Vintage VW-Club of Møre & Romsdal


i har mange slike i
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #5 på: desember 20, 2009, 22:54:09 pm »

Tror jeg har plastringen liggende en plass, men må ha noen dager på meg for å få sjekka.
Åndeboksen trenger egentlig ikke byttes, men det forenkler jo oljepåfylling en del.
Når det gjelder peilepinne, så har jeg ingen bedre tips enn å borre opp der den egentlig sitter på coupe.

Takk for oppklarende svar Glad. Jeg vil gjerne kjøpe den plastringen av deg dersom du finner den. Ellers er jeg generelt på jakt etter deler som kan hjelpe meg til å få dette sammen i tilnærmet original stand. Altså da gjerne åndeboksen og peilepinne med riktig gjennomføring. Har nå ingen peilepinne eller oljepåfylling, så alt er av interesse her slik at motoren kan startes opp Glad

Ellers takk for bilder og gode forklaringer "Variant 412".

Håkon
Loggført

Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #6 på: januar 03, 2010, 02:33:33 am »

Tror jeg har plastringen liggende en plass, men må ha noen dager på meg for å få sjekka.
Åndeboksen trenger egentlig ikke byttes, men det forenkler jo oljepåfylling en del.
Når det gjelder peilepinne, så har jeg ingen bedre tips enn å borre opp der den egentlig sitter på coupe.

Hei igjen. Ikke meningen å mase, men har du hatt tid til å se etter plastringen?
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!