Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« på: januar 03, 2010, 21:19:00 pm » |
|
Nappa ut en 1600 as motor som stod i T1776 i dag og det var jammen så vidt jeg fikk den ut. Bakre kant av kjøledekslene som ligger over sylindrene tok i bakplata så det holdt. Etter masse lirking og bøying/oppskraping av kjøledeksler fikk jeg ut motoren. Måtte så pass langt bak for å få lirka ut de nedre boltene fra girkassa. Problemet her er vel at 1300 og oppover er litt breiere enn 1200 som stod i originalt. Trodde først at bilen kunne ha blitt litt kortere enn den burde være etter jeg fikk en bil i baken sist jeg eide den. Var ute å sammenlikna med min 62 og det der ikke slik ut. Så... tenker litt på hvordan jeg skal få montert min nye 1915 uten å skrape opp kjøledekslene. Er det greieste å montere longblock med nedre kjøledeksler, j-tubes og ormbo i bilen og så skru i alt øvre kjøleblekk, viftehus, dynamo og resten etterpå? Får jeg lirka på alt dette uten problemer når motor står i bil ? Mener å huske at jeg har gjort dette en gang, men dette var på 80 tallet og bilen den gang var en 1974. Eller, burde dette ikke være et problem og jeg burde sjekke enda nøyere om bilen faktisk er blitt kortere 
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: januar 03, 2010, 21:37:46 pm » |
|
Det kan ikkje tenkast att om du bytter til deksler frå ein 1200 motor, att det fungerer?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2 på: januar 03, 2010, 21:38:51 pm » |
|
Hvilken kasse har du? SOA opplevde tilsvarende i sitt motorrom med min gamle motor, hvorpå jeg hadde betydelig bedre plass... Han hadde på det tidspunktet en 1300s kasse.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #3 på: januar 03, 2010, 23:43:20 pm » |
|
Har en 1300s kasse i ovelen min, og mistenker at det er den som gjør at det er et sant h... å få ut motoren. Butter i bakplaten, og må "bendes i fra" girkassen for å få de to nederste boltene til å gå klar. Skal du pusse opp bilen er trolig en avtagbar bakplate beste løsning. Innfestingen kan enkelt gjøres uten at det viser fra utsiden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #4 på: januar 04, 2010, 00:09:15 am » |
|
Løsne Akselrørene fra fjærplatene.. og vipp disse oppe på fjærplatene. Ta så ut begge de 27/30mm boltene som holder girkassa opp i bakkant. Og Vips.. du har masse plass i motor-rommet Det er ikke trangt før du skal ha inn nyere varmepotter i gammel bil
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TEH
Supermedlem
    
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag
|
 |
« Svar #5 på: januar 04, 2010, 00:19:56 am » |
|
Det er ikke trangt før du skal ha inn nyere varmepotter i gammel bil Gjelder dette en 66mod også? Skal sette inn 1300s kasse og 1600 motor, og den kassa bygger vel litt mere bak?
|
|
|
Loggført
|
Mob:92245040
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #6 på: januar 04, 2010, 00:40:22 am » |
|
I følge det som stod i bilsport reportasjen om min bil fra 1991 skal den være bygget med en 1300 kasse fra 1968 med lange aksler. Har ikke sjekket girkassenummeret enda, skal se om jeg får lest av dette en av de første dagene, greit å vite. Avtagbar bakplate vil jeg ikke ha, ikke på denne bilen. Tistlo, nei 1200 blekk på min 1915 er ikke aktuellt, De er vel like store og må kappe ut for doble insug. i tillegg er blekka til min 1915 er allerede tilpassa og lakkert opp. Tror heller ikke det løser noe. Har mer tro på at girkassen er skyld i dette ja. Jee, tror du er inne på noe ja  Og tror faktisk det stod nyere varmepotter på AS motoren jeg tok ut. Men skal ikke ha varme på den nye motoren, bare j-tubes. Takker for tips og forklaringer.
|
|
« Siste redigering: januar 04, 2010, 00:44:16 am av Kjetil L »
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #7 på: januar 04, 2010, 21:12:07 pm » |
|
Hmm,, er motoren for lang kan du jo kappa av ei sneia på ca 1 cm på bakre kjøleblekk og sveise på.. Ein del ekstraarbeid men kanskje verdt det!?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #8 på: januar 04, 2010, 23:15:00 pm » |
|
Hmm,, er motoren for lang kan du jo kappa av ei sneia på ca 1 cm på bakre kjøleblekk og sveise på.. Ein del ekstraarbeid men kanskje verdt det!?
Er jo litt andre ting som spiller inn også.. Gassere som skal ha plass og ikke stange i kanten på motorrommet osv..
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #9 på: januar 04, 2010, 23:30:28 pm » |
|
Om gassarane tar borti så har jo ikkje det noko med kjøleblekka å gjera.. Med litt sveising så er det ikkje problem å smala inn kjøleblekket både i bredden og i lengden
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #10 på: januar 04, 2010, 23:31:58 pm » |
|
Om gassarane tar borti så har jo ikkje det noko med kjøleblekka å gjera.. Med litt sveising så er det ikkje problem å smala inn kjøleblekket både i bredden og i lengden
Tror ikke kjøleblikket er problemet, men mer resultatet av et annet problem. Som f.eks en girkasse som bygger mer i bakkant... Problemet er nok ikke kun at kjøleblikket tar borti men at hele motoren står lenger bak...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #11 på: januar 04, 2010, 23:44:22 pm » |
|
Jeg har kappet endel på det bakre blikket. Men det er jo trangere enn med 30 hesteren. Om du måtte ha motoren så langt bak for å få den til å gå klar av de to nederste boltene, hvordan fikk du den til å gå klar av inngående aksling i kassa? Det er der det er trangt hos meg...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #12 på: januar 04, 2010, 23:50:57 pm » |
|
Jeg "ødela" kjøleblekket, eller hjørnene på det. Fikk så tippa motor litt nedover og gikk klar både inngående aksel og nedre bolter.
Ikke bestemt meg for om jeg skal montere på måten Jee beskriver ved å tippe kassa eller om jeg skal montere longblock etter mocup og montere ferdig blekk, dynamo og resten av sulamitten når longblock står i. Tiden vil vise....
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #13 på: januar 06, 2010, 16:27:42 pm » |
|
Eg har alltid tatt ut de to store boltane til gearkassefestet under, dette gjer at eg kan senka ned både kasse og motor 2-3 cm. Når eg så har skrudd laus motoren fer eg motoren so langt ut at eg kan vippa ned motoren litt i bakkant...(og litt på skrå mot høgre) dermed smett motoren lett ut og ned. -Samme vegen inn att. Har ikje registrert at et er noke trangere på noken bobler anten nyare ell gammal eg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #14 på: januar 06, 2010, 16:29:45 pm » |
|
Satte inn 1600 i en 1958 mod bobble, det var veldig trangt ja, men ikke noe problem når man satte på eksosen etter at motoren var inne 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #15 på: januar 06, 2010, 17:26:45 pm » |
|
Du kan jo bare sveise litt.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
|