|
JS
Supermedlem

|
 |
« Svar #1 på: januar 11, 2010, 13:56:21 pm » |
|
Lurer på om CSP Ghia´n har en sånn, men ikke sikker...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #2 på: januar 11, 2010, 14:45:57 pm » |
|
Ligger en slik på hylla hjemme... dvs ikke i bil ennå... men tanken er god... og redder deg i noen få sec... pluss at den kan brukes til å "prime" nybygde motorer før start.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #3 på: januar 11, 2010, 14:57:04 pm » |
|
Må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvordan den brukes/virker. Må man åpne ventilen etter at motoren er startet? Hvis ikke forsvinner vel trykket i beholderen når motoren ikke går?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #4 på: januar 11, 2010, 15:14:48 pm » |
|
Ok, nybygget motor først, fyll tank-delen opp med olje og skru igjen ventilen. I bunnen av tanken sitter et stempel, bak dette stemplet kan du fylle luft (dvs trykk) via en luft ventil i enden. Når du er klar til å starte motoren så åpner du ventilen slik at resten av oljesystemet trykksettes med trykket fra tanken.
For motorer som er i bruk så står ventilen egentlig åpen under bruk, men rett før du skrur av motoren stenger du krana, og vips har du trykk klart for neste gang du skal starte den. Skulle motoren blåse en tetning eller slange så vil oljen i accumulatoren holde trykket oppe inntil også den er tom for olje. (Det er luftputen under stempelet som holder trykket på denne oljen)
Håper du godtar forklaringen selv om jeg ikke dokumenterer med online tråd...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #5 på: januar 11, 2010, 15:34:50 pm » |
|
Takk  Ser for meg at en slik kan settes der hvor oljekjøleren står orginalt, så får man maks sikkerhet ved at den ikke står montert på en slange. Trenger vel en brakett med en enveisventil i også. Da vil vel oljelampen lyse hvis man mister trykket fra pumpa, men tanken redde motoren fra ras, og man rekker å skru av.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #6 på: januar 11, 2010, 15:44:52 pm » |
|
Du trenger ikke enveis ventil...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #7 på: januar 11, 2010, 18:13:42 pm » |
|
Vil ikke trykket fra denne tanken kunne gå mot pumpa da og bli borte der, hvis man ikke har enveiventil i braketten?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem

|
« Svar #8 på: januar 12, 2010, 13:14:05 pm » |
|
Hvis den kan styres av oljetrykket / strømsignal fra dette så ville det jo vært mye enklere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #9 på: januar 12, 2010, 13:36:10 pm » |
|
Hva kan være enklere enn at denne sitter live i systemet? Trykket vil ikke gå i mot pumpa og forsvinne, siden pumpa går og pumper olje, alternativt har den skåret seg og er tilnærmet tett. Oljen i denne rømmer ut der hvor det er minst motstand...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem

|
« Svar #10 på: januar 12, 2010, 13:38:02 pm » |
|
At du må ut å vri på håndtak for å stenge etc. Lettere hvis det var en magnetventil som gjorde det automatisk i mine øyne, men alt spørs jo på bruken da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #11 på: januar 12, 2010, 13:43:23 pm » |
|
Aha, jeg trodde du mente at du skulle ha oljetrykks sensor som åpnet for accumulatoren når trykket forsvant. Tror en wire til håndtaket kunne fungert ok...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem

|
« Svar #12 på: januar 12, 2010, 13:48:58 pm » |
|
Jeg mente vel egentlig begge deler - men er jo som du sier ikke nødvendig siden den jo dumper all oljen idet trykket mot akkumulatoren forsvinner.
Men hvis oljepumpa stopper - kan den ikke da dumpe oljen feil vei? Altså mot pumpa hvis det blir letteste vei?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #13 på: januar 12, 2010, 13:57:28 pm » |
|
Siden denne er en anerkjent løsning på problemet(?) uten enveisventil, så tror jeg at det ikke er en eksisterende problemstilling... Men man kan jo lett teste om en oljepumpe kan gjøre om trykk til rotasjon ved å sette på vannslangen inn i utløpet og se om drevene finner ut hvilken vei de skal... jeg tror den blir stående stille siden begge flanker av hvert drev vil se samme trykket (hver kant & midten).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #14 på: januar 12, 2010, 14:00:49 pm » |
|
Men hvis det er en oljeslange i full-flow kretsen som ryker, vill oljen rømme ut den veien....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|