mai 04, 2025, 19:56:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Opptak til kommende vw film i morgen  (Lest 5221 ganger)
VeteranBobla
Supermedlem

Vis profil WWW
« på: januar 08, 2010, 18:41:20 pm »

Jeg minner om at det i morgen på FunRun treffet kommer til å blitt gjort opptak til en kommende folkevognfilm. Kostymer og snurrepipperier sørger fort at kameralinsen rettes mot deg så sørg gjerne for å ta med og på deg litt ektra artige ting. Dine 5 sek i rampelyset kan være her... Oppfordrer uansett at alle stiller opp og viser at FunRun er noe Folkevognmiljøet i Norge setter stor pris på!

Jeg har allerede lovet forhandleren Lorenzo, i West Coast Metric, å sende filmen over til han i LA, USA når den er ferdig. Vi må jo virkelig vise disse varme Californiamenneskene at vi nordmenn er folk med bein i nesa!!!

Sees i morra folkens!
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
nobrakes
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: januar 08, 2010, 22:15:38 pm »

må følge opp denne skalaen imorra da..
+15°C / 59°F
This is as warm as it gets in Norway, so we'll start here. People in Spain wear winter-coats and gloves. The Norwegians are out in the sun, getting a tan.

+10°C / 50°F
The French are trying in vain to start their central heating. The Norwegians plant flowers in their gardens.

+5°C / 41°F
Italian cars won't start. The Norwegians are cruising in cabriolets.

0°C / 32°F
Distilled water freezes. The water in the Oslo Fjord gets a little thicker.

-5°C / 23°F
People in California almost freeze to death. The Norwegians have their final barbecue before winter.

-10°C / 14°F
The Brits start the heat in their houses. The Norwegians start using long sleeves.

-20°C / -4°F
The Aussies flee from Mallorca. The Norwegians end their Midsummer celebrations. Autumn is here.

-30°C / -22°F
People in Greece die from the cold and disappear from the face of the earth. The Norwegians start drying their laundry indoors.

-40°C / -40°F
Paris start cracking in the cold. The Norwegians stand in line at the hotdog stands.

-50°C / -58°F
Polar bears start evacuating the North Pole. The Norwegian army postpones their winter survival training awaiting real winter weather.

-70°C / -94°F
The false Santa moves south. The Norwegian army goes out on winter survival training.

-183°C / -297.4°F
Microbes in food don't survive. The Norwegian cows complain that the farmers' hands are cold.

-273°C / -459.4°F
ALL atom-based movent halts. The Norwegians start saying "****, det er kaldt i dag! (Damn, it's cold outside today!)"

-300°C / -508°F
Hell freezes over, Norway wins the Eurovision Song Contest.
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Lundby
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: januar 08, 2010, 22:31:04 pm »

Herlig Glad
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
VeteranBobla
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 09, 2010, 01:53:54 am »

Artig denne ja!
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem

Brannmann!

Vis profil
« Svar #4 på: januar 09, 2010, 15:37:11 pm »

Konge!
Loggført

... it's an adiction ... 
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n

Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 09, 2010, 22:08:20 pm »

Joda Blunker dette er bra dette, men det er en ting jeg nødt til å poengtere, og det er at når dere intervjuer, så kan dere ikke diktere, og fortelle hvordan folk skal svare!
Opplevde dette, i bilen jeg satt i, dere er nødt til å legge opp spørsmålene på en slik måte at, folk svarer automatisk med "hele setninger" og også spørre litt etter hvem dere faktisk spør!
opplevde faktisk dette som litt amatørmessig dessverre, der jeg satt som tilskuer...

Dette er kun ment som konstruktiv kritikk, og poengterer dette kun fordi jeg syns det er supert at noen legger tid ned i å forevige slike sammenkomster, og synes derfor det er viktig at dere kan bli supergode Gliser

Mvh Rikard Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
nk
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: januar 09, 2010, 22:17:20 pm »

Enig med du Rikard, hva skal man si når svaret allerede er bestemt.
Loggført

tlf: 40843606
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n

Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 09, 2010, 22:21:27 pm »

Om ikke svaret var bestemt, så blei det liksom putta i kjeften på deg, og når du da endelig hadde svart så var ikke det bra nok en gang, for da måtte du gjenta deg selv, fordi de ville ha "hel setning"
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

45632450
Medlemsansvarlig
roykenaircoolers.com
JonB
Supermedlem

Vis profil

« Svar #8 på: januar 09, 2010, 22:58:44 pm »

Som passasjer i bil der sjåføren ble intervjuet, sitter jeg absolutt IKKE igjen med et slikt inntrykk! Jeg synes Team Vidar gjorde en veldig bra jobb, og fremsto som meget proffe. Noen intervjuobjekter kan snakke i timesvis, mens andre må man dra svarene ut av med en diger tang, og enkelte ganger ser man seg da nødt til å formulere spørsmålene slik at det blir et lengre svar enn man kanskje normalt ville fått. Dette kjenner jeg godt til etter å ha jobbet som sportsjournalist i mange år. Særlig viktig er dette når det er snakk om tv-opptak. Som skrivende journalist kan man enkelt utdype svarene når man har fått korte og kjedelige svar. Når det gjelder lengden på svar, så sier det seg selv. Det er sjelden veldig interessant å bruke og ikke minst se en som bare svarer "ja", "nei", "gøy" eller et annet mer eller mindre hjernedødt svar. Hvis dere føler at Vidar la svarene i munnen på dere KAN det, uten at jeg skal beskylde noen av dere for noe som helst, bety at Vidar ville ha en viss type svar og prøvde å lede dere i en retning han ønsket for filmen.
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n

Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 09, 2010, 23:37:02 pm »

Som passasjer i bil der sjåføren ble intervjuet, sitter jeg absolutt IKKE igjen med et slikt inntrykk! Jeg synes Team Vidar gjorde en veldig bra jobb, og fremsto som meget proffe. Noen intervjuobjekter kan snakke i timesvis, mens andre må man dra svarene ut av med en diger tang, og enkelte ganger ser man seg da nødt til å formulere spørsmålene slik at det blir et lengre svar enn man kanskje normalt ville fått. Dette kjenner jeg godt til etter å ha jobbet som sportsjournalist i mange år. Særlig viktig er dette når det er snakk om tv-opptak. Som skrivende journalist kan man enkelt utdype svarene når man har fått korte og kjedelige svar. Når det gjelder lengden på svar, så sier det seg selv. Det er sjelden veldig interessant å bruke og ikke minst se en som bare svarer "ja", "nei", "gøy" eller et annet mer eller mindre hjernedødt svar. Hvis dere føler at Vidar la svarene i munnen på dere KAN det, uten at jeg skal beskylde noen av dere for noe som helst, bety at Vidar ville ha en viss type svar og prøvde å lede dere i en retning han ønsket for filmen.

Selvfølgelig vil de lede i den retning, han ønset for filmen, men når man blir spurt om hvilken bil man kjører, så svarer man 1302, så spør de igjen om du har flere bobbler, da ble det svart "ja, blant annet en 59 modell" når da retursvaret er: " er det denne du kjører idag?"
Da har man ikke fulgt helt med i timen, og svaret, her trengtes ikke å dras ut av han som ble intervjuet...
Det var bare noen utrolige dårlig formulerte spørsmål, som man prøvde som best å svare på, og når det ikke var nok, da kan det være det samma...

Man kan rett og slett ikke diktere hva folk skal si, eller legge ann... Da blir hele poenget borte!

Mvh Rikard
Loggført

Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

45632450
Medlemsansvarlig
roykenaircoolers.com
JonB
Supermedlem

Vis profil

« Svar #10 på: januar 10, 2010, 00:08:01 am »

Selvfølgelig vil de lede i den retning, han ønset for filmen, men når man blir spurt om hvilken bil man kjører, så svarer man 1302, så spør de igjen om du har flere bobbler, da ble det svart "ja, blant annet en 59 modell" når da retursvaret er: " er det denne du kjører idag?"
Da har man ikke fulgt helt med i timen, og svaret, her trengtes ikke å dras ut av han som ble intervjuet...
Det var bare noen utrolige dårlig formulerte spørsmål, som man prøvde som best å svare på, og når det ikke var nok, da kan det være det samma...

Man kan rett og slett ikke diktere hva folk skal si, eller legge ann... Da blir hele poenget borte!

Mvh Rikard

De som ser filmen er ikke nødvendigvis VW-folk, Rikard!
Det betyr at hvermansen ikke nødvendigvis vet forskjell på en 1302 og en 59-modell. 1302 og 59 modell sier for de aller fleste absolutt INGEN TING! Derfor er det naturlig å prøve å dra ut litt! Hvis du mener dere ble diktert, tror jeg dere har misforstått litt. Man kan ABSOLUTT legge føringer i spørsmålsgivingen. Jeg ville nok selv ha syntes at filmen hadde vært totalt uinteressant med korte kjipe svar!
Hvis du er så blåøyd at du tror at dette ikke gjøres HVER ENESTE dag i tv, radio og aviser, trenger du nok et par år til på beina for å bli tørr bak øra.
Jeg er temmelig sikker på at Vidar ikke lager denne filmen for vårt SVÆRT sære og smale miljø, men også for vanlige folk som ikke har det autistiske forholdet til VW som mange av oss har!
Loggført
FreddyB
Supermedlem

Toidi - men omvendt.

Vis profil
« Svar #11 på: januar 10, 2010, 00:18:02 am »

Eg kjenner ikkje det bakanforliggande, men eg ser poenga til Rikard.. Ein må kanskje anta at dei som skal sjå dette er såpass oppegåande at dei får med seg det som blir sagt i intervjuet - og greier å hugse det i meir enn 6 sekundar.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n

Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 10, 2010, 00:21:07 am »

Skjønner poenget ditt Jon, og jeg har ikke tenkt til å tvinge mitt synspunkt på noen, men jeg vet jeg ikke er den eneste!
Nei, og jeg vet at hvermansen gir pokker, om det er en 59 eller en 1302, men nå var det ikke det jeg skulle frem til!
Det jeg mente var at, når man akkurat har svart at man kjører 1302, så spørr man ikke om man kjører 59 modellen?
Men uansett, det egentlig ingen rolle, for har ikke tenkt å lage masse bråk, bare komme med noen innspill, og synspunkter! For alle er forskjellige!

Men jeg tror noen her skjønner hva jeg mener, skjønn det dem som vil, for spørsmålene variert sikkert fra bil, bil!
Men som sagt, konstruktiv kritikk, som bør tas med videre!

Jeg for min del stopper debatten her nå, har ikke lyst til å bli uvenner med noen Blunker

Mvh Rikard

PS: Freddy! You got it Blunker
Loggført

Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

45632450
Medlemsansvarlig
roykenaircoolers.com
Andersen VW56
Supermedlem

Min urestaurerte 66 1300

Vis profil
« Svar #13 på: januar 10, 2010, 01:55:49 am »

Er kjempeflott at noen tar jobben med og lage en slik film, jeg var i samme bilen som Rikard og ingen av oss 4 i bilen skjønte hva damen som stilte spørsmålene egentlig mente og når vi egentlig ikke hadde lyst til og bli interjuvet følte vi eller iallefall jeg at det ble frivillig tvang og da kan det lett bli feil både fra den som spør og den som svarer og da blir alt bare rot og ingen skjønner noenting. Sjokkert

Men som sagt tidligere så er det flott at noen tar på seg en så stor opgave som det innebærer og lage en slik film,
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
VeteranBobla
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 10, 2010, 09:00:23 am »

Ja her har det skjedd mye på kort tid gitt.

Ser at det har blusset opp en liten diskusjon etter gårsdagens dokumentering av FunRun. Tilbakemeldinger som dette er alltid velkommen. Både gode og dårlige. Folk oppfatter ting forskjellig, misforståelser kan oppstå, og løsninger kan etter hvert komme.

I saken som Rikard her beskriver er han frustrert over at intervjuobjektet måtte gjenta seg, bli diktert, samt at intervjuer spør om en 1302 er en 1959 modell.

I denne spesielle intervjusituasjonen kan jeg forstå at det ble litt frustrasjon. Jeg følte nok heller ikke at akkurat denne situasjonen ble optimal. Sakens kjerne er nok her det faktum at for meg, deg, og de fleste her på forumet er det stor forskjell mellom en 1302 og en 1959 modell. Som Jon nevner lenger oppe: ”..at  hvermansen ikke nødvendigvis vet forskjell på en 1302 og en 59-modell. 1302 og 59 modell sier for de aller fleste absolutt INGEN TING!” er nemlig helt korrekt. I situasjonen du snakker om Rikard var det nemlig ”en hvermansen” som sto for intervjuet, nemlig min kollega Nina. Hun er nok dessverre ikke like opplyst om gamle folkevogner som mange her inne, men ønsker likevel å lære med om det, samt være med på å lage denne filmen. Slike ”utrolige dårlig formulerte spørsmål”  som du sier, kan derfor i slike situasjoner oppstå.  I de fleste sammenhengene er det meg selv som står for intervjuene siden jeg etter hvert har lært meg ”folkevongnspråket”. På grunnlag av forskjellige faktorer (bla blåfrossne fingre og dermed et ristende kamera) ble det i akkurat i denne situasjonen besluttet å fordele rolle på denne måten.

Når det gjelder følelsen du beskriver om å bli diktert stemmer nok dette til en viss grad. Jon skriver: ”Det er sjelden veldig interessant å bruke og ikke minst se en som bare svarer "ja", "nei", "gøy" eller et annet”. Dette stemmer nok også i de fleste tilfeller. Det er derfor opp til intervjuer, spesielt i TVsammenheng, å sørge for at intervjuobjektet leverer litt mer spennende og utdypende svar enn kun korte enstavelsesord. Det er da vanlig å be intervjuobjektet om å gjenta svaret i en hel setning, dvs en setning som alene kan gi mening for den som hører den. Det er ikke alltid like lett for intervjuobjektet å vite hvordan en skal formulere denne hele setningen. Det er en uvant og kanskje litt ekkel situasjon for mange med kamera i fleisen og et visst press om å ”svare riktig”. Det er da opp til intervjuer å hjelpe intervjuobjektet på vei ved å for eksempel si ”start setningen med – Grunnen til at jeg er med på FunRun er…” når intervjuobjektet tidligere har svart ”hyggelige folk og fine biler”. De to setningene betyr akkurat det samme men kun den ene gir en sammenheng alene. Som Jon nevner er dette vanlige teknikker som blir brukt hver eneste dag i media over hele verden. Men det skal jo også sies at ikke alle intervjusituasjoner fungerer like godt.

Andersen VW56 uttrykker også at det oppsto misforståelser i kommunikasjonen og at de fire i bilen følte at intervjuet var ”frivillig tvang”. Dersom dette er tilfelle beklager jeg dette. Jeg skjønner at det kan være fremmed og litt skummelt med et kamera plutselig rettet mot deg, og at dette kan føles ubehagelig. Det på ingen måte vårt ønske å tvinge folk til uttalelser og intervjuer, men snarere et ønske om å formidle det positive samholdet og miljøet alle her inne på forumet er en del av.

Til slutt vil jeg gjenta at kritikk og tilbakemeldinger mottas med takk enten det er positivt eller negativt. Konstruktiv kritikk er med på å styrke kunnskap og forståelse og til det sier jeg;  ja takk begge deler.

”Over og ut”
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
Fiat 500D 1961

TURBO
Gjest
« Svar #15 på: januar 10, 2010, 09:34:32 am »

Er sikker på at denne filmen blir like fin å nyte i sofakroken som den første du lagde Vidar Glad
Stå på videre! Glad
Loggført
Bugbus
Gjest
« Svar #16 på: januar 10, 2010, 13:58:45 pm »

Kjempefin dag i kulda.
Jeg ble selv intervjuet å syntes det var helt greit. Jeg svarer vel egenlig aldrig folk med hele setninger men dette råmatrerialet skal vel redigeres å da er det vel greit at det gjøres på denne måten.
Stå på Vidar, vi er tross alt heldige som får vist oss fram på denne måten. Er vel manges drøm det.....
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem

Vis profil
« Svar #17 på: januar 10, 2010, 15:07:04 pm »

Sr det refereres til den første du lagde her. Hvor er den å finne? Og er den også vw basert?
Loggført
VeteranBobla
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 10, 2010, 19:25:30 pm »

Godt å høre at mange der ute er positive til filmen og ønsker å bidra. Det blir jo tross alt ingen film uten at folk stiller opp.

"Fordi den har sjel" heter den forrige filmen og det er en minidokumentar om bobla. Du finner info og bestillingsskjema på denne siden.

http://mbmproduction.net/produksjoner.html
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
Fiat 500D 1961

Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem

Brannmann!

Vis profil
« Svar #19 på: januar 10, 2010, 19:47:15 pm »

Men hva skjedde med FunRun filmen i fjor?
Den ble det ikke noe mer av eller?
Loggført

... it's an adiction ... 
VeteranBobla
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 10, 2010, 19:57:30 pm »

Men hva skjedde med FunRun filmen i fjor?
Den ble det ikke noe mer av eller?

Det som ble filmet i fjor var ikke ment som en egen utgivelse, kun en dokumentasjon som potensielt kan bli med på an annen utgivelse. Så opptakene finnes fortsatt og dukker plutselig opp Blunker
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
Fiat 500D 1961

TURBO
Gjest
« Svar #21 på: januar 12, 2010, 13:09:57 pm »

Når er denne filmen i salg Vidar? Glad
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

Vis profil WWW

« Svar #22 på: januar 12, 2010, 14:22:44 pm »

Skjønner så inderlig godt hva du sliter med her Vidar, var selv med når vi intervjuet Skinne til SCC filmen... Uten å ha intervjueren med i klippet så blir det mange forsøk for å få til setninger som står på egne bein. Halve svar og manglende totalbilder kan ikke fikses i etterkant... slikt ender opp på klipperoms gulvet. Det blir litt "mas" for å det bra, slik er det bare.

FULL RESPEKT til de som mestrer yrket, og de som klarer seg foran kamera... ingen av delene er det minste lett.

Hvor mange vet egentlig at 1302 ikke ble laget i 59? Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n

Vis profil WWW
« Svar #23 på: januar 12, 2010, 17:39:18 pm »

De fleste Blunker untatt hvermansen selvfølgelig Blunker
Loggført

Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

45632450
Medlemsansvarlig
roykenaircoolers.com
RuneL
Supermedlem

Vis profil
« Svar #24 på: januar 12, 2010, 18:10:42 pm »

Hvorfor ønsker en egentlig ikke at spørsmålet skal høres på filmen.. Jeg synes det ville vært mye mere naturlig å se på en film der en har et intervju istedetfor en som kommer med mange utsagn som er mer eller mindre redigert slik at det stemmer...
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n

Vis profil WWW
« Svar #25 på: januar 12, 2010, 18:12:23 pm »

Hvorfor ønsker en egentlig ikke at spørsmålet skal høres på filmen.. Jeg synes det ville vært mye mere naturlig å se på en film der en har et intervju istedetfor en som kommer med mange utsagn som er mer eller mindre redigert slik at det stemmer...

Akkurat Blunker
Loggført

Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

45632450
Medlemsansvarlig
roykenaircoolers.com
Andersen VW56
Supermedlem

Min urestaurerte 66 1300

Vis profil
« Svar #26 på: januar 12, 2010, 18:14:47 pm »

Helt enig i det jeg også men har ikke greie på dette med film så kan jo hende det er helt feil,
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
JonB
Supermedlem

Vis profil

« Svar #27 på: januar 12, 2010, 19:51:05 pm »

Fordi man vil folusere på intervjuobjektet. Denne gangen brukte de vel også mygg på den som ble intervjuet og ikke noen mikrofon på intervjueren. Da skjønner dere kanskje hvordan resultatet ville blitt hvis man hadde tatt med spørsmålene?
Loggført
RuneL
Supermedlem

Vis profil
« Svar #28 på: januar 12, 2010, 20:00:44 pm »

Fordi man vil folusere på intervjuobjektet. Denne gangen brukte de vel også mygg på den som ble intervjuet og ikke noen mikrofon på intervjueren. Da skjønner dere kanskje hvordan resultatet ville blitt hvis man hadde tatt med spørsmålene?
Egentlig ikke.
At en ikke ser mikrofonen endrer ikke noe på det.. Men jeg gleder meg uansett til å se hvordan filmen blir og til å se om jeg kommer meg med med mine ufullstendige settninger Glad
Loggført

JonB
Supermedlem

Vis profil

« Svar #29 på: januar 12, 2010, 20:02:39 pm »

Det betyr at det er ordentlig lyd KUN på intervjuobjektet, i mange tilfeller!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!