mai 04, 2025, 23:07:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tid for å synkronisere gasserne? Kan anbefales for de som ikke har gjort det!  (Lest 4823 ganger)
Formula Vee
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« på: januar 24, 2010, 19:17:44 pm »

Formula Vee har gått på fra 2-4 sylindre, og det har vist seg å ha vært et veeeldig sammensatt prodblem...
Siste tilskuddet til løsninger kom i går, fant ut at jeg skulle prøve den sync-sneglen jeg hadde kjøpt.
Tomgangen er rundt 1200Rpm, og på venstre side viste det vakum på 10kg, og på høyre 5kg.
Tok av stagene, og justerte etter oppskrift på nett. Begge sidene endte med 7kg på 1200 rpm

Når jeg skulle teste med stagene på, viste det seg at kula på ene gasser var løs.
Plukket av plata og prøvde å klinke, men fikk den ikke fast. Sveiste den, og slipte sveisen fint.
Rengjorde alle ledd og smurte opp.

Byttet også halsringer fra 28 til 32mm og litt større tomgangsdyser.
Nå drar maskinen helt reint ved fullt pådrag, og AF måleren ligger på mellom 13 og 14.
Eneste er at den dauer av litt mot toppen. Har sperre på 6500 men ramler av lasset rett over 5000.
Skal ta av et par grader tenning over 3000 å se om det hjelper....

Men det med synking av gassere, er ikke så dumt. Jeg trodde det var nok å sjekke atstagene tok likt begge sider, men det fnner du faktisk ikke ut om de gjør før du har testet med et godt synkroniseringsverktøy. Sikkert godt nok kjent for de fleste, men det er sikkert andre enn meg som ikke har tatt dette seriøst nok... Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vidar eiane
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 24, 2010, 19:48:22 pm »

Då ska du få ta mine gasserer åg når den tid kommer ;p
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Kjetil Lima
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: januar 24, 2010, 21:11:22 pm »

Får ha en klubbkveld med justering av doble gassere til våren ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #3 på: januar 24, 2010, 21:58:52 pm »

Skal man ha 2 gassere, må man ha synkroniseringsutstyr tilgjengelig. Ellers slåss sidene mot hverandre, og det er bortkasta moro.

Sånn er det bare.

Edit: ett tips til: bruk noen få tusinger, og kjør den i benk for max nytte av pengene du har putta i motoren. Kjedelig å ha 10-20 hk mer på stallen, som du ikke får ut. Bruk helst noen som kan dette, på dine forgassere. De leser nærmest hva som må gjøres, ut av effektkurven. Imponerende! Blunker

« Siste redigering: januar 25, 2010, 12:03:57 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
MortenN
Juniormedlem
**

Vis profil
« Svar #4 på: januar 24, 2010, 22:13:15 pm »

Formula Vee har gått på fra 2-4 sylindre, og det har vist seg å ha vært et veeeldig sammensatt prodblem...
Siste tilskuddet til løsninger kom i går, fant ut at jeg skulle prøve den sync-sneglen jeg hadde kjøpt.
Tomgangen er rundt 1200Rpm, og på venstre side viste det vakum på 10kg, og på høyre 5kg.
Tok av stagene, og justerte etter oppskrift på nett. Begge sidene endte med 7kg på 1200 rpm

Når jeg skulle teste med stagene på, viste det seg at kula på ene gasser var løs.
Plukket av plata og prøvde å klinke, men fikk den ikke fast. Sveiste den, og slipte sveisen fint.

Nå drar maskinen helt reint ved fullt pådrag, og AF måleren ligger på mellom 13 og 14.
Eneste er at den dauer av litt mot toppen. Har sperre på 6500 men ramler av lasset rett over 5000.

Men det med synking av gassere, er ikke så dumt. Jeg trodde det var nok å sjekke atstagene tok likt begge sider, men det fnner du faktisk ikke ut om de gjør før du har testet med et godt synkroniseringsverktøy. Sikkert godt nok kjent for de fleste, men det er sikkert andre enn meg som ikke har tatt dette seriøst nok... Blunker

Hvilke gassere? og hvor på nett fant du oppskriften?  Glad
Loggført

1967 Karmann Ghia Cab
x - 1974 1303s "Greenbug"
Formula Vee
Supermedlem

Vis profil
« Svar #5 på: januar 25, 2010, 17:14:46 pm »

Då ska du få ta mine gasserer åg når den tid kommer ;p
Det skal jeg ordne  Gliser
Loggført

Formula Vee
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: januar 25, 2010, 17:15:25 pm »

Får ha en klubbkveld med justering av doble gassere til våren ?
Den er jeg med på. Enkelt og greit.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem

Vis profil
« Svar #7 på: januar 25, 2010, 17:18:30 pm »

Skal man ha 2 gassere, må man ha synkroniseringsutstyr tilgjengelig. Ellers slåss sidene mot hverandre, og det er bortkasta moro.

Sånn er det bare.

Edit: ett tips til: bruk noen få tusinger, og kjør den i benk for max nytte av pengene du har putta i motoren. Kjedelig å ha 10-20 hk mer på stallen, som du ikke får ut. Bruk helst noen som kan dette, på dine forgassere. De leser nærmest hva som må gjøres, ut av effektkurven. Imponerende! Blunker

Hadde den i benken til Ringstad. Klatta leenge, og vi gikk på overtid for å prøve å få AF (dyser) og tenning riktig. Sync var aldri noe tema, muligens for de mente det var en selvfølge at dette var målt på forhånd...
Men nå er jeg snart klar for en motorkveld hos EBB, og da skal det være tresiffra før jeg går derfra...
Loggført

Formula Vee
Supermedlem

Vis profil
« Svar #8 på: januar 25, 2010, 17:30:20 pm »

Hvilke gassere? og hvor på nett fant du oppskriften?  Glad
Finner ikke nettstedet igjen..
Men, det er veldig enkelt.
Pass på at alt er tett, ingen falskluft etc.
Ta av stagene. Om du ikke har velocity stacks, kjøp det og monter dem.
Så kjøper du en snegle, (Vacum meter som passer på oppå), og måler begge sidene av forgasseren mens motoren sviver på tomgang. Juster med tomgangsskruen individuelt på begge gasserne til de trekke opp like mye på måleren.
Så setter du på stagene igjen.
NB! Stagene må tilpasses den nye innstillingen på, og pass på at du ikke har slark på kula ved spjeldet.
Få noen til ¨å holde jevnt høyere turtall mens du kontrollerer høyere opp i turtallsregisteret.
Vips, gasserne er synkroniserte.
Gasserne er IDF 40 med 32mm halsringer, F11, Idle 55, 140 og 200 dyser. Står på en 1915.
Loggført

wide5
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 25, 2010, 22:22:00 pm »

Et lite tips til de som ikke har sånn syncrosnegle, er å bruke hageslange.
Kapp en bit 1/2" slange på 20 cm. Denne stikker man bare nedi suget på gasseren, og hører på lyden. Den crispy lyden nedi der endrer pitch når en skrur. Det er om å gjøre å ha den samme pitchen i begge gasserne.
En annen ting er å sette  glippen mellom spjeld og gasserbody før de blir montert. Da har man et godt utgangspunkt, som sparer mye tid. Dette gjør man med bladsøker, eller en strimel med papir..
Petter'n.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!