Formula Vee har gått på fra 2-4 sylindre, og det har vist seg å ha vært et veeeldig sammensatt prodblem...
Siste tilskuddet til løsninger kom i går, fant ut at jeg skulle prøve den sync-sneglen jeg hadde kjøpt.
Tomgangen er rundt 1200Rpm, og på venstre side viste det vakum på 10kg, og på høyre 5kg.
Tok av stagene, og justerte etter oppskrift på nett. Begge sidene endte med 7kg på 1200 rpm
Når jeg skulle teste med stagene på, viste det seg at kula på ene gasser var løs.
Plukket av plata og prøvde å klinke, men fikk den ikke fast. Sveiste den, og slipte sveisen fint.
Rengjorde alle ledd og smurte opp.
Byttet også halsringer fra 28 til 32mm og litt større tomgangsdyser.
Nå drar maskinen helt reint ved fullt pådrag, og AF måleren ligger på mellom 13 og 14.
Eneste er at den dauer av litt mot toppen. Har sperre på 6500 men ramler av lasset rett over 5000.
Skal ta av et par grader tenning over 3000 å se om det hjelper....
Men det med synking av gassere, er ikke så dumt. Jeg trodde det var nok å sjekke atstagene tok likt begge sider, men det fnner du faktisk ikke ut om de gjør før du har testet med et godt synkroniseringsverktøy. Sikkert godt nok kjent for de fleste, men det er sikkert andre enn meg som ikke har tatt dette seriøst nok...