Du kan regne til du blir svett, det gjør ingeniørene hos bilfabrikkene oxo, men det er vel ikke uten grunn at dem oxo har testbaner..

Noen sier at teori og praksis ikke bestandig stemmer, dem tar feil! Dem har da bare ikke tatt med alle faktorer i regnestykket. Problemet er at det ofte kan være vanskelig / enormt mye jobb og få med alle faktorer, derfor ruler praksis!

Jeg har prøvd noen forskjellige løsninger i praksis på 1303 i hvertfall ,og funnet ut følgende:
Foran er jo som kjent bobla veldig lett, det å ha knall stive dempere og fjærer her ender i at det slår i alle dumper og bilen blir alt annet enn behaglig å kjøre på alt annet enn perfekt nylagt asfalt. Har prøvd Gule koni foran , de ble for stive, det samme med senkefjærer.. De progressive fjærene til Kerscher var helt ok. Endte opp med senka fjærskåler og original-fjærer med røde konidempere. Det værste jeg noensinne har montert av "tuning" på bobla var tykkere stabstag foran. Bilen ble helt jævlig å kjøre med, og sporet enormt. Snakket med Käfer-cup-folka , og dem oxo sa at med tykkere stag foran så vifter bobla med innerhjulet i svinga. Et hjul som er i lufta gir heller dårlig veigrep, det tror jeg de fleste er enige om

! Derimot kontrollarmer foran på bobla trenger litt bedre "støtte", polyforinger der er greit å ha.
Bak er bobla tung, så der gjelder det motsatte av foran. Det er her det er greit å stive opp.
Bilstein-dempere eller gule koni funker greit, har oxo prøvd røde koni, men dem ble i slappeste laget bak.
Den aller største enkelt-forbedringen jeg har merket på kjøreegenskaper til bobla er definitivt stab-stag bak. Selv de tynneste gir merkbart bedre kjøreegenskaper. Bruk gjerne et stag på 18mm eller mer. Tykkere torsionstaver er oxo greit, særlig hvis du har noe som veier litt mere baki hekken. Staver fra Porsche 944 turbo passer godt. De fra 944 NA er de samme som sitter som std. på 03 bak, så ikke noe forbedring der nei..

Når det gjelder polyforinger bak, så er det helt greit bortsett fra de yttre foringene ved fjærplata. Smurte dem inn med lithium flere ganger, men like ille "pipekonsert".......

Men.. , det spørs jo her mye på bruken av bilen og da.. Skal du kjøre mye på hullete fjellveier, så funker den kanskje best med original-deler..
