|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem

ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: februar 09, 2010, 11:45:00 am » |
|
enig her. vi burde fått på plass noen "regler" for det som senlges med budrunde
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Pål
Supermedlem

Vestfold
|
 |
« Svar #2 på: februar 09, 2010, 12:16:35 pm » |
|
Det kreves ikke veldig mye av selger; Skriv salgsprisen. Eller vil man ha en budrunde, så er det bare å opplyse om det, og oppgi når budrunden slutter. Alle bud i tråden kan man si, og at man forbeholder seg retten til å trekke fra salg, om ønsket pris ikke oppnås osv. Værre er det da ikke, gutter 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Kjetil
Supermedlem

|
 |
« Svar #3 på: februar 09, 2010, 12:44:25 pm » |
|
Det kreves ikke veldig mye av selger; Skriv salgsprisen. Eller vil man ha en budrunde, så er det bare å opplyse om det, og oppgi når budrunden slutter. Alle bud i tråden kan man si, og at man forbeholder seg retten til å trekke fra salg, om ønsket pris ikke oppnås osv. Værre er det da ikke, gutter  Enkelt og greit! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem

|
 |
« Svar #4 på: februar 09, 2010, 12:53:13 pm » |
|
Eg har seld nokre saker på vwnorge og lokalforumet i Bergen. Det har fungert greit. Eg har hatt åpen budrunde, og sel når eg meiner prisen OG det praktiske er ok.
Med det praktiske meiner eg det må være ok å selge noko lokalt om ein får omlag samme pris. Det kan opplevast som urettferdig, men om ein kar i Trondheim har noko for salg, og eg byr på det, forstår eg om han veljer ein lokal kjøpar. Spesielt med litt store deler er det mykje organisering/styr med frakt og liknande. Eg gjorde dette med ei bakluke eg hadde, og budgivaren "frå andre sida av landet" aksepterte dette.
Mogleg ein må/bør legge inn forbehold om at ved samme pris vil ein velje lokal kjøpar, men for meg er det heilt naturleg/forståeleg.
|
|
« Siste redigering: februar 09, 2010, 12:58:04 pm av GSR »
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
Pål
Supermedlem

Vestfold
|
 |
« Svar #5 på: februar 09, 2010, 13:38:44 pm » |
|
Man kan skrive "foretrekker henting"
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem

www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #6 på: februar 09, 2010, 13:49:59 pm » |
|
Tror egentlig det er en større utfordring å få bukt med at enkeltindivider "slår til" og aldri kommer tilbake. Eller at kjøper aldri får varen de har betalt for. Som det har vært nevnt her mange ganger før, dette er ikke qxl men et forum der voksne folk kommuniserer sammen. Å ta direkte kontakt er vel som regel det beste om det er noe en brenner for?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ALIEN
Supermedlem

|
 |
« Svar #7 på: februar 09, 2010, 13:58:15 pm » |
|
jeg synes det har blitt en ukultur i blant oss at det skal være budrunde på alt mulig... det har vi ebay og qxl til... vi klarer å sette en pris på de tingene vi har for salg... eller??? det stiller seg litt anderledes om man har skjeldne deler til salgs, som man er usikre på verdien av... men disse tingene er unntaket, og ikke regelen... jeg synes vi har blitt grådige på hverdagsdelene, det er det jeg prøver å si her...
Alien
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
OTO
Supermedlem

|
 |
« Svar #8 på: februar 09, 2010, 14:31:13 pm » |
|
Samme det vel bare selger og kjøper er fornøyd og penger og vare faktisk bytter eier... Dere må være litt romslige nå, også går det an å unngå raringer i fremtiden. Jeg har kjøpt og solgt mye her på forumet og aldri opplevd noe krøll.. Dette er et konstruert problem. NB! Til dere av de som har handlet av meg siste uke. Delene er på veg, men mye å gjøre på jobben har hindret meg i å rekke posten... Moderert pga personangrep
|
|
« Siste redigering: februar 09, 2010, 15:03:34 pm av JHU »
|
Loggført
|
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem

|
 |
« Svar #9 på: februar 09, 2010, 14:42:37 pm » |
|
Samme det vel bare selger og kjøper er fornøyd og penger og vare faktisk bytter eier... Dere må være litt romslige nå, også går det an å unngå XXXXXX og andre raringer i fremtiden. Jeg har kjøpt og solgt mye her på forumet og aldri opplevd noe krøll.. Dette er et konstruert problem. NB! Til dere av de som har handlet av meg siste uke. Delene er på veg, men mye å gjøre på jobben har hindret meg i å rekke posten...  OTO: Blir sjeldan irritert, men synes dette er ein språkbruk som er direkte ufin og unødvendig. Dette tyder ikkje på "romslighet", så eg vonar det er ei "uheldig" formulering. Pr. idag finnes det ikkje nokon som helst retningslinjer som eg har sett. Dersom det finnes slikt er det greit om det blir informert TYDELEG om det. Inntil dette kjem på plass kan folk selge dei delene dei vil, på kva måte dei vil til kven dei vil. Når me går frå å diskutere eit prinsipp, til å nærmast drive personangrep sporar det av på ein måte som etter mi meining ikkje bør godtakast. Moderert pga personangrep
|
|
« Siste redigering: februar 09, 2010, 15:05:00 pm av GSR »
|
Loggført
|
|
|
|
T-1
Supermedlem

Praise the lowered...
|
 |
« Svar #10 på: februar 09, 2010, 14:52:56 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 09, 2010, 15:19:56 pm av T-1 »
|
Loggført
|
In case of fire, do not use elevator. Use water!
|
|
|
perpioneer
Supermedlem

|
 |
« Svar #11 på: februar 09, 2010, 15:00:56 pm » |
|
Det er bra med seriøs diskusjon.
Jeg fikk så mye pes når jeg la ut deler og rotet det til at jeg kvier meg for å legge ut restene av det jeg har liggende. Jeg blir ikke rik på det, så det kan godt være det heller havner på søppla. Jeg trodde fordelen med å selge ting og tang her i forhold til Finn og Qxl var at her traff man den riktige målgruppa med den samme interessen, ikke en gjeng sutrende unger...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem

|
 |
« Svar #12 på: februar 09, 2010, 15:03:57 pm » |
|
Jeg fikk så mye pes når jeg la ut deler og rotet det til at jeg kvier meg for å legge ut restene av det jeg har liggende. Jeg blir ikke rik på det, så det kan godt være det heller havner på søppla. Jeg trodde fordelen med å selge ting og tang her i forhold til Finn og Qxl var at her traff man den riktige målgruppa med den samme interessen, ikke en gjeng sutrende unger...
Litt vanskeleg å forstå kva du meiner her. Eg er heilt einig i at ein seriøs diskusjon om emnet kan være bra, men me kan ikkje henge ut enkeltpersonar. Då er det ikkje lenger ein SERIØS diskusjon. Om mitt innlegg gjer meg til ein av "sutreungane", så kan eg leve med det. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Solan
Supermedlem

Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #13 på: februar 09, 2010, 15:06:20 pm » |
|
De som kaller XXXXXX for det som ble nevnt her, kjenner han tydeligvis svært dårlig, selv om de maner til "romslighet" aldri så mye!
Og selvsagt er det mye enklere å selge lokalt, folka ser tinga og kjøper "as is", du får pengene kontant med en gang, folka kommer og henter hos deg, du slipper å bruke lang tid på polstring, innpakning, reise på Posten, og ikke minst vente (håpe) på at pengene skal komme på konto... og du slipper pes etterpå for at tinga ikke var "som de trodde".
Og selvfølgelig blir folk skremt vekk hvis de blir angrepet når de ikke er 100% proffe selgere.
|
|
« Siste redigering: februar 09, 2010, 16:13:33 pm av Solan »
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
ALIEN
Supermedlem

|
 |
« Svar #14 på: februar 09, 2010, 15:06:32 pm » |
|
man bør i hvertfall hode seg til sine egne fastsatte priser i sine egne tilsalgs tråder... da slipper man unna en del sutter...
Alien
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørn Hjellestad
Medlem

member of slow children & Niceprice Racing
|
 |
« Svar #15 på: februar 09, 2010, 15:19:58 pm » |
|
Hjellestad her!
Foranledningen til dette er at noen har satt igang en budrunde i min salgstråd, har ikke bedt om det.
Vi lever i et fritt land der telefonen er eldre enn internett, det er fortsatt folk som handler ved hjelp av telefon, det er tross alt enklere og raskere å bli enig pr telefon. Jeg bestemmer når jeg vil selge, til hvem og til hvilken pris.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem

|
 |
« Svar #16 på: februar 09, 2010, 15:39:03 pm » |
|
Litt vanskeleg å forstå kva du meiner her. Eg er heilt einig i at ein seriøs diskusjon om emnet kan være bra, men me kan ikkje henge ut enkeltpersonar. Då er det ikkje lenger ein SERIØS diskusjon. Om mitt innlegg gjer meg til ein av "sutreungane", så kan eg leve med det.  Det var ikke meningen å kalle deg sutreunge. Jeg tenkte helst på enkelte i perioden som jeg prøvde å selge sakre og ting...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørn Hjellestad
Medlem

member of slow children & Niceprice Racing
|
 |
« Svar #17 på: februar 09, 2010, 15:57:58 pm » |
|
Perpioneer, takk for at du startet denne tråden, tøfft gjort!
Takk til alle som har fått ventilert seg her og takk til alle som har kommet med støtte her! Begge leire er velkommen hos meg Glad
Synes forsåvidt at miljøet er blitt meget tøfft på vwnorge med personangrep og tvangssalg. På tide med en liten oppfrisking, husker TomR hadde en "You and posting" link på vw2you, en av tingene jeg husker spesielt er: "do you contribute" dvs bidrar du med noe som drar i felles retning av formålet til forumet du poster på? Så vi kan spørre oss hva formålet til vwnorge er, definitivt ikke å oppføre seg som bøller overfor medmennesker med samme interesse som deg selv. Jeg for min del gleder meg til Bug Out, Grilling på Borestranden, racing på Revebanen og SCC. Jeg ønsker definitivt ikke å måtte gå i store sirkler for å unngå personer som jeg oppfatter som å være drit sur på meg, så er det mulig å jobbe for en felles morro slik at alle gleder seg til den fantastisk fine sesongen som ligger foran oss?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
OTO
Supermedlem

|
 |
« Svar #18 på: februar 09, 2010, 16:28:46 pm » |
|
Beklager navnebruk. Det var ikke ment som personangrep, men en henvisning til hva trådstarter snakket om. Jeg skylder den fornærmede en øl på neste vw-treff, fordi jeg er raus. Jeg mente i tråden at de enkelte fritt kan holde seg unna de en mener selv mener er useriøse, så kan vi andre prøve å kjøpe godsakene..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #19 på: februar 09, 2010, 16:37:00 pm » |
|
Bilde - beskrivelse av hva man selger og en pris + frakt - er ikke noe i veien å skrive høystbydende heller - jeg har "som regel" avsluttet budrunder før det kommer til no klokkeslett.
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem

|
 |
« Svar #20 på: februar 09, 2010, 18:58:04 pm » |
|
perpioneer: Då forstod eg kva du meinte. Er litt treig av og til. Då var nok ikkje eg ein av dei. OTO: Du verkar jo som ein hyggeleg kar.  Det tidlegare innlegget mitt var sikkert prega av det som Bjørn også nemner. Tonen i eindel trådar har blitt VEL tøff. Sjølv om mykje kan være internt og meint som spøk, bør ein kanskje tenke seg litt om. Det gjeld ikkje berre i salgstrådar, men også i forhold til prosjekt, spørsmål om smak og kommentarar av bilar for sal andre stadar. Do you contribute? synes eg var eit veldig godt spørsmål, og noko som me kanskje kan tenke litt meir gjennom før me postar noko. Det blir litt trivlegare om innlegga er positive og konstruktive! 
|
|
« Siste redigering: februar 09, 2010, 18:59:40 pm av GSR »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem

Hardcore type four...
|
 |
« Svar #22 på: februar 09, 2010, 19:46:31 pm » |
|
Da er vi alle VW-venner kanskje alikevel?  [/quote ...og siden levde de lykkelig i alle dager...
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem

|
 |
« Svar #24 på: februar 09, 2010, 21:59:04 pm » |
|
Si som Henning skrev, kom dere heller ut og sku. Krangl med kone eller noe slik, få ut irritasjonen på en annen måte:) Nå har jeg vært inne på 3 tråder og alle er preget av at noen prøver å skape et problem av ingen ting. Hvordan er dere til vanlig? Er dere slik på jobb også? Hvis ja, stakkars kolegaer.
Mvh Marius
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Hulken
Supermedlem

Hardcore type four...
|
 |
« Svar #25 på: februar 09, 2010, 22:00:53 pm » |
|
Si som Henning skrev, kom dere heller ut og sku. Krangl med kone eller noe slik, få ut irritasjonen på en annen måte:) Nå har jeg vært inne på 3 tråder og alle er preget av at noen prøver å skape et problem av ingen ting. Hvordan er dere til vanlig? Er dere slik på jobb også? Hvis ja, stakkars kolegaer.
Mvh Marius
Let there be love....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
RuneL
Supermedlem

|
 |
« Svar #26 på: februar 10, 2010, 20:15:38 pm » |
|
jeg synes det har blitt en ukultur i blant oss at det skal være budrunde på alt mulig... det har vi ebay og qxl til... vi klarer å sette en pris på de tingene vi har for salg... eller??? det stiller seg litt anderledes om man har skjeldne deler til salgs, som man er usikre på verdien av... men disse tingene er unntaket, og ikke regelen... jeg synes vi har blitt grådige på hverdagsdelene, det er det jeg prøver å si her...
Alien
Veldig enig her.. Jeg pleier ikke å bli med på "budrunder" og ser heller etter varer som jeg kan kjøpe uten noe om og men.. å sitte å by på småting i dages eller ukesvis er ikke det helt store... Skulle vært flere som satt en pris slik at kjøpere kunne forholdt seg til den.. men folk klarer vel ikke å ta til takke med det de vil ha for en vare.. må gjerne ha litt mere også..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #27 på: februar 10, 2010, 20:33:46 pm » |
|
Ehhh. Er vel også sånn at i folkevognverden skal ikke ting koste noe. Sånn har det alltid vært. Jeg har opplevd at folk på død og liv skal prute på de prisene som blir satt.. Har selv en tendens til å legge ut ting, veldig billig. Men enda skal det prutes. Derfor synes jeg det er greit med bud, som foregår åpent i tråden. Der kan alle se åssen det ligger an, og alle kan se når den avsluttes. Men kan nok være lurt å sette en minstepris.. Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|