juni 16, 2024, 13:01:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenning biltilsyn, senk, hjul  (Lest 3412 ganger)
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« på: oktober 14, 2015, 20:37:17 pm »



Hei og hopp!
mulig dette blir litt feil del av forumet, men da får admin bare flytte til riktig del Glad

Jeg har kommet såpass langt med mitt rullende boble "prosjekt" til det punktet at det er blitt aktuelt å tenkte på og godkjenne det som er gjort foreløbig.
Da i hovedsak senk og hjul i førsteomgang.

Kort om bilen:

1973 1300S
Senket med innkortet puma og dropspindler.

Papirer fra møller på forstillingen har jeg, men jeg vil tippe at det vil være umulig å få godkjent senken slik jeg har det nå med tanke på høyden? (Se top bildet)
Jeg vet på "moderne" biler så er det TUV regelen som gjelder, dvs 8cm min bakkeklaring til faste deler. Dette gjelder vel muligens på disse gamle også?
Et annet problem jeg ser for meg er også camberen bak at den er for negativ.. Usikker på hvordan biltilsynet forholder seg til dette på boble da du uansett vil få noe camber?



Jeg må vel også sveise fast justeringen til forstillingen slik jeg skjønner det...
Jeg tenker da at muligens beste alternativet er å sveise den slik den står nå, så sette på originale spindler for å få den høyere i front, så heve den 1 knepp på splinsene bak (senket 1 indre og 1 ytre nå)
Da er det jo en smal sak å bytte til drop spindler igjen og senke et knepp bak etter godkjenning.. selv om det beste selvsagt hadde vært å godkjent den i høyden den er nå.. er jo i praksis 0 problem med høyden nå.. selv om det natuligvis er veldig stivt..

Har også kappet av litt på ende stopperne bak.. er dette noe de vil henge seg opp i?

Ellers var det dette med hjul da..
Jeg ønsker å få skrevet inn i vognkort at jeg har større dekk bak en foran, nærmere bestemt dimmensjonene:
Foran: 155-60-15
Bak: 165-80-15

Hvordan er dette å få godkjent på original felg?
er snakk om 4,5" foran og 5,5" bak.

Jeg tenker at det kanskje er lettere om man skriver en detaljert søknad i forkant og heller går den veien, kontra å bare møte opp på avtalt visning?
4hjulskontroll og lys justering er naturligvis allerede i orden og dokumentert.

Setter stor pris på all hjelp!
Del gjerne historier, erfaringer og gjerne dokumentasjon / bilde av godkjente biler/vognkort da jeg vil tro at å henvise til andre godkjente bilers vognkort kan være til stor hjelp?
Takk,

-Daniel

Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 14, 2015, 21:22:23 pm »

Fikk til svar av biltilsynet at det var 7cm minste klaring under.Søk til sfoor og dokumenter og se hva svar du får.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 742
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 15, 2015, 07:06:21 am »

Det er også et krav til at det skal være 30mm fjæringsvei igjen ved tillatt nyttelast.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 742
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 15, 2015, 07:11:52 am »

Ang forskjellig dekkdim så går det også greit så lenge dekk og felg samsvarer med tanke på bredde. Finnes tabeller for dette som tilsynet følger. Har selv fått forhåndsgodkjent 165 foran og 185 bak. Risløkka trafikkstasjon som jeg har dialog med var av den oppfatning av at bobla med fordel kunne ha bredere dekk bak enn foran og hadde ingen innvendinger mot dette.

155 på 4.5" og 165 på 5.5" skal gå. Mener dette er innafor.
« Siste redigering: oktober 15, 2015, 07:16:02 am av eiko » Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 15, 2015, 07:31:08 am »

Takk for svar,  jeg vil tro at 155 og 165 i grunngrunn ikke er noe problem da det samsvarer med org dim,  muligens problemet er avviket i rulledim.  Blir vel 9,7% forskjell mellom foran og bak.  

Mener å huske både 165 60,  165 80,  og 155 65 står i håndboka?
Så problemet blir vel muligens front dekkene når det kommer til rulle dim..
Men så er vel bobla orginalt levert med forskjellig bredder på felgene, med forskjellig bredde på dekk,  vet ikke om 5% regelen gjelder forholdet mellom foran og bak eller bare i utgangspunktet hva som er orginalt på felgen.  

Beste hadde vært dokumentasjon ifra tuv,  andre vognkort eller lignende tipper jeg..  Da er det sikkert lettere å få igjennom en søknad så lenge man kan vise til noe form for dokumentasjon,  ikke bare spørre uten å ha noe.  

Så noen som sitter på noe dokumentasjon?  Gjerne kopi av vognkort eller lignende. 
« Siste redigering: oktober 15, 2015, 08:03:08 am av Concker » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 742
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 15, 2015, 12:10:04 pm »

Forskjellen i rulleomkrets mellom for- og bakdekk har ingenting å si. Kravet er at rulleomkretsen ikke skal endres mer enn +/- 5%. Der rykker du glatt med 155/60-15 ser jeg. Endringen er -9,92%. Avviket fra 80 kmt er for mye, nesten 9kmt. Du må opp på 155/70-15 for å få det godkjent, der er avviket -4,82%.

Bruk www.dekkalkulator.com og finn dimensjoner som passer.
« Siste redigering: oktober 15, 2015, 15:22:26 pm av eiko » Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 15, 2015, 13:11:27 pm »

Jau..  Men 5% regelen gjelder vel i utgangspunktet for at man slipper å godkjenne om man er innenfor der, skal man godkjenne noe annet må det dokumenteres på et vis.    finnes jo bobler meg bekjent med ekstremt breie bakdekk som er godkjent så noen muligheter må vel finnes..

I høyden på min bil er 155 60 perfekt dimensjon..  Kan ikke ha noe særlig større gummi for da vil det subbe.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 742
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 15, 2015, 15:21:13 pm »

Nei, 5% regelen er et stående krav. Møter du opp med dekk som ligger utenfor dette avviket så får du det trolig ikke godkjent. Da blir det for stort avvik på speedeometeret. Mange som har brede dekk godkjent men da er de av en slik profil at avviket ligger innenfor kravet. Feks så får du godkjent 9" ATS felg med 285/40-15 hvis du har bakskjermer som dekker, og 7" foran med 225/50-15.......Dette foreligger det godkjenningspapirer på hvis jeg husker riktig. Flere roadstere som har dette.
« Siste redigering: oktober 15, 2015, 23:12:09 pm av eiko » Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 742
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 15, 2015, 15:40:40 pm »

Jeg søkte om å få bruke 135 fullprofil foran på 5,5" felg. Fikk avslag på dette grunnet to ting. Felgen var for bred til dekket og avviket på rulleomkrets ble for stort. Fikk beskjed om at 165 dekk er minimumsbredde på 5.5" felg. I følge tabellene stemmer dette.
Loggført
Muroc
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 21, 2015, 21:07:56 pm »

Forskjellig hjul dimensjon bør ikke være problem.

På hot rods pleier de å godkjenne forskjell mellom foran og bak. 1 tomme forskjell i bredde og høyde mellom foran og bak.

Har selv godkjent en bil med 15x5,00 foran (tilsvarer135)og diameter 609 mm og 16x16,5x31 tommer bak (tilsvarer 420 dekk og 787 mm diameter bak. Dette går ikke idag.

Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 21, 2015, 21:42:35 pm »

Neida, må nok bare finne på noe annet foran etterhvert, finne ut hva jeg har plass til.
Må måle meg fram også hvor mye opp jeg må for å få en klaring på 7cm..
Tenkte egentlig å bare sette på org spindler, men da blir vel 4hjulskontrollen helt på bærtur igjen..
Skal jeg justere så må jeg jo sveise det.. så blir tungvindt å kutte opp igjen det senere også når skal ned igjen ^^
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!