Stropping av bil på henger
Bad-Mojo:
Har kjørt biltransporter fra Tyskland til Norge.. Så vil påstå eg veit korleis eg fester ein bil :)
Har brukt ein anna versjon av dei som er linka til her. Dei syns eg såg litt simple ut ja..
Med vanlige stropper gjør som følgene:
Blir vanskelig å forklare nøyaktig, men kan gjøre eit forsøk.. Legg stroppa i ei slynge rundt dekket i overkant (ikkje på banen, men på innersida av dekket)
Pass på at den ligger kun på dekket og felgen, ikkje rundt bremeslanger eller andre ting. Fest så endene i kryss ned i ramma på hengeren.. Gjøres dette på alle 4 hjul vil bilen stå 100% stødig. Då alle hjul er låst for bevegelse både frem, bak og innover på hengeren.. Eineste som kan bevege seg er karoseriet som vil bevege seg litt på demperene.. Har sjølv stroppa som dette samtlige gonger eg har kjørt med bil på henger.. Bilen har aldri beveget seg 1cm ut av posisjon på hengeren...
Hot Owl:
Dette er et vepsebol som er menneske skapt.
Det er nok lett å tro at folk som transportere bil daglig gjør det på den beste måten, men dessverre avviker den beste måten fra den raskeste/enkleste måten.
Om lasten legges død, så kan tilhengerens hjuloppheng gjøre jobben det er designet for.... istedet for at det står et tonn oppå og husker å slenger.
Du hadde nok blitt lagt i jern om lasten din ikke lignet så mye på en bil:
Spring.jpg (40.94 KB. 498x500 - vist 3960 ganger.)
Jeg har laget et opplæringsprogram for rederiet Wallenius Willhelmsen om stropping av biler for frakt rundt jorden, de har under 1 promille skader på bilene de frakter, men mer interessant er hva de gjør med all den andre lasten de frakter, det stroppes ned slik at det blir dødvekt av lasten.
Det siste du vil er at bilen skal komme i u-synk med hengeren din... spesielt om hengeren din er på 600 kilo eller deromkring.
Å stroppe en svingaksel boble i hjulene er en spesielt dårlig ide ettersom den vil streve etter å jekke seg opp hver gang hengeren forsvinner ned i et hull...
I USA er det strengt forbudt å stoppe i hjulene, og alle som har blitt kastet av en hest vet hvorfor... det hjelper lite at støvlene sitter fast... ::)
Jeg kommer aldri til å stoppe på den Norske "lovlige" måten da fjerner jeg heller skiltene og frakter bilen som jernskrot til dit jeg skal.
Tistlo:
Takk for mykje bra info om stropping!! Og alt tyder på att eg har stroppa bilar fast, på rett måte, frå dag 1 :)
Eg stroppar alltid via torsionsrøyr framme og bak, og strammar so mykje att eg ser att eg trykker ned torsionfjørene/understellet. Då er eg sikker på att bilen heng fast! Men for å få dette til er eg avhengig av å kunna stroppa bilen rett ned mot planet, og det går ikkje på denne hengaren. MEN då håpar og trur eg att eg kan festa stropper rundt samme torsionsrøyr, men istedenfor å stroppa nedover, så stropper eg heller ut i kvart hjørna. Bør vera lika bra det ref. filmen til JHU.
Tony China:
Festlig diskusjon, utrolig hvor morsom retning en diskusjon kan ta når mekanikk og fysikk totalt oversees... Min stemme går til JHU og SplitMann...
Hot Owl:
En liten ting, stropper man i chassis må man stramme til fjæringen er i bunn. Ellers kan bile fjære ytterlige og så hopper stroppen av.
For å slippe å bli stoppet langs veien stropper jeg hjulene i tillegg, som et skalkeskjul, selv om bilen sitter i chassis stroppene...
Tist, lag deg noen løkker under motor og rett foran forstillingen, så trekker du stroppene som en "M"
Navigering
[0] Oversikt
[#] Neste side
[*] Forrige side