Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« på: mars 01, 2010, 01:26:24 am » |
|
Har plukket ned motoren min for en ompakking og evt litt til  . I flg. han jeg kjøpte bilen av, så er det skiftet stempler og sylindre på motoren. Jeg lurer nå på hva jeg har? Sylinderen har diameter 95 mm (ca), og det ser ut som en slaglengde på ca 80 mm...  Hva er dette? Motoren er i utgangspunktet en 1,7 (W) Takk for svar 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #1 på: mars 01, 2010, 02:43:59 am » |
|
Etter kontrollmåling ser det ut som 96x82 (usikker på slaglengden).
Noen som vet dette?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #2 på: mars 01, 2010, 07:36:23 am » |
|
Std slag på 1700 og 1800 er 66, på toliter 71. Den kan være ettermarkedsveiv, de leveres med 82 slag....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #3 på: mars 01, 2010, 10:10:44 am » |
|
Kanskje jeg er på god vei til en bra motor? Noen som vet sylindervolumet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #5 på: mars 01, 2010, 11:02:25 am » |
|
Flere som bruker CSP kalkulator'n ja....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #6 på: mars 01, 2010, 11:17:38 am » |
|
Da blir jeg litt nysgjerrig på toppene dine og jeg...
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #7 på: mars 01, 2010, 11:47:36 am » |
|
Da blir jeg litt nysgjerrig på toppene dine og jeg...
Enig i det  Sjekker det nå om ikke lenge 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #8 på: mars 01, 2010, 12:11:50 pm » |
|
Da blir jeg litt nysgjerrig på toppene dine og jeg...
Ventilene er 33mm eksos og 39mm innsug. Er kanskje standardtopper det??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #9 på: mars 01, 2010, 14:12:50 pm » |
|
Ganske standard topper ja, selv om de kan jo være portet. Så jeg tviler litt på at du har 82mm veiv. Tror du må ut å måle igjen for oss jeg 
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #10 på: mars 01, 2010, 23:57:56 pm » |
|
Ja, jeg får sjekke en gang til. Jeg målte det området i sylinderen som det ser ut som at stempelet har beveget seg i (etter at sylinderen var tatt ut). Dette blir vel antageligvis ikke riktig. Jeg skal måle slaglengden på en sylinder som er montert. Hva er boringen i en original 1700-sylinder?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #11 på: mars 02, 2010, 00:00:16 am » |
|
Ja, jeg får sjekke en gang til. Jeg målte det området i sylinderen som det ser ut som at stempelet har beveget seg i (etter at sylinderen var tatt ut). Dette blir vel antageligvis ikke riktig. Jeg skal måle slaglengden på en sylinder som er montert. Hva er boringen i en original 1700-sylinder?
1700-90mm 1800-93mm 2000-94mm 1915/2055-96mm
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #12 på: mars 02, 2010, 00:36:15 am » |
|
Ja, jeg får sjekke en gang til. Jeg målte det området i sylinderen som det ser ut som at stempelet har beveget seg i (etter at sylinderen var tatt ut). Dette blir vel antageligvis ikke riktig. Jeg skal måle slaglengden på en sylinder som er montert. Hva er boringen i en original 1700-sylinder?
1700-90mm 1800-93mm 2000-94mm 1915/2055-96mm Takk  Forstår det da dit hen at dersom jeg har standard veiv, så er det en 1915-motor jeg har  . Hva kan jeg gjøre med denne for å få en bra motor med litt "trøkk" i? Er dette et greit utgangspunkt for å bygge en bra bruksmotor?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #13 på: mars 02, 2010, 00:46:32 am » |
|
Bilder sier mer enn ord 
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #14 på: mars 02, 2010, 00:56:15 am » |
|
Viser det seg at det er en 2056, har du en riktig så fin bruksmotor, vel og merke med litt vassere kam og ett sett gode dobble gassere, ja og eksos som puster litt bedre. Hadde en sånn i Blåmann, og den ga 107 hk på hjula.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #15 på: mars 02, 2010, 01:06:21 am » |
|
Viser det seg at det er en 2056, har du en riktig så fin bruksmotor, vel og merke med litt vassere kam og ett sett gode dobble gassere, ja og eksos som puster litt bedre. Hadde en sånn i Blåmann, og den ga 107 hk på hjula.
Det forutsetter da veiv fra 2 liter (71mm)? Har et sett med nye empi 44 gassere. Hvilken eksos bør jeg gå for da? Hvilken kam?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #16 på: mars 02, 2010, 01:16:05 am » |
|
Morsom tråd, da jeg også skal i gang med en T4 til min 412. Har tolitervei, og vurderer 96/103/104 sylindre. Men jeg er også i tvil når det gjelder kam? I mitt tilfelle blir det Megasquirt med wasted spark tenning, med coiler på pluggene hentet fra Audi A4. Kikker etter topper fra toliter Porsche 914, men de vokser ikke akkurat på trær...
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #17 på: mars 02, 2010, 02:20:49 am » |
|
Orginale 1800 topper er heller ikke dumme,er de med størst ventiler. Vokser ikke på trær de heller kanskje men,,
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #18 på: mars 02, 2010, 02:26:02 am » |
|
Har et, kanskje to sett slike liggende. Ellers er vel plasseringen av pluggen annerledes
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #19 på: mars 03, 2010, 22:37:47 pm » |
|
Viser det seg at det er en 2056, har du en riktig så fin bruksmotor, vel og merke med litt vassere kam og ett sett gode dobble gassere, ja og eksos som puster litt bedre. Hadde en sånn i Blåmann, og den ga 107 hk på hjula.
Det er 66 slag. Da ender vi vel opp med 1915cc. Jeg bør vel kanskje prøve å få tak i disse tingene da  71 veiv, 1,8 eller 2 liter topper, og en vassere kam?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|