mai 04, 2025, 22:58:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Type 4, hvilke sylindere har jeg?  (Lest 3727 ganger)
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« på: mars 01, 2010, 01:26:24 am »

Har plukket ned motoren min for en ompakking og evt litt til Glad. I flg. han jeg kjøpte bilen av, så er det skiftet stempler og sylindre på motoren. Jeg lurer nå på hva jeg har? Sylinderen har diameter 95 mm (ca), og det ser ut som en slaglengde på ca 80 mm... Hæ Hva er dette? Motoren er i utgangspunktet en 1,7 (W)
 
Takk for svar Glad
Loggført

Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #1 på: mars 01, 2010, 02:43:59 am »


Etter kontrollmåling ser det ut som 96x82 (usikker på slaglengden).

Noen som vet dette?
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #2 på: mars 01, 2010, 07:36:23 am »

Std slag på 1700 og 1800 er 66, på toliter 71. Den kan være ettermarkedsveiv, de leveres med 82 slag....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #3 på: mars 01, 2010, 10:10:44 am »

Kanskje jeg er på god vei til en bra motor? Noen som vet sylindervolumet?
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 01, 2010, 10:51:20 am »

hvis veiva di har 82mm slag så har du en 2374ccm. Stempelsatsens 96x82 sier ikke noe om volumet. Du må vite slaget på veiva..

bruk denne for å regne ut:
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=htmlserv&tmpl=shop_text_csp.html&content=std_technik_motortechnik2&wkid=41818934442
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #5 på: mars 01, 2010, 11:02:25 am »

hvis veiva di har 82mm slag så har du en 2374ccm. Stempelsatsens 96x82 sier ikke noe om volumet. Du må vite slaget på veiva..

bruk denne for å regne ut:
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=htmlserv&tmpl=shop_text_csp.html&content=std_technik_motortechnik2&wkid=41818934442

Flere som bruker CSP kalkulator'n ja....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #6 på: mars 01, 2010, 11:17:38 am »

Da blir jeg litt nysgjerrig på toppene dine og jeg...
Loggført

Har laaang VW-pause.
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #7 på: mars 01, 2010, 11:47:36 am »

Da blir jeg litt nysgjerrig på toppene dine og jeg...

Enig i det Glad Sjekker det nå om ikke lenge Blunker
Loggført

Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #8 på: mars 01, 2010, 12:11:50 pm »

Da blir jeg litt nysgjerrig på toppene dine og jeg...

Ventilene er 33mm eksos og 39mm innsug. Er kanskje standardtopper det??
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: mars 01, 2010, 14:12:50 pm »

Ganske standard topper ja, selv om de kan jo være portet. Så jeg tviler litt på at du har 82mm  veiv. Tror du må ut å måle igjen for oss jeg Blunker
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #10 på: mars 01, 2010, 23:57:56 pm »

Ja, jeg får sjekke en gang til. Jeg målte det området i sylinderen som det ser ut som at stempelet har beveget seg i (etter at sylinderen var tatt ut).  Dette blir vel antageligvis ikke riktig. Jeg skal måle slaglengden på en sylinder som er montert.
Hva er boringen i en original 1700-sylinder?
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #11 på: mars 02, 2010, 00:00:16 am »

Ja, jeg får sjekke en gang til. Jeg målte det området i sylinderen som det ser ut som at stempelet har beveget seg i (etter at sylinderen var tatt ut).  Dette blir vel antageligvis ikke riktig. Jeg skal måle slaglengden på en sylinder som er montert.
Hva er boringen i en original 1700-sylinder?

1700-90mm
1800-93mm
2000-94mm
1915/2055-96mm
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #12 på: mars 02, 2010, 00:36:15 am »

Ja, jeg får sjekke en gang til. Jeg målte det området i sylinderen som det ser ut som at stempelet har beveget seg i (etter at sylinderen var tatt ut).  Dette blir vel antageligvis ikke riktig. Jeg skal måle slaglengden på en sylinder som er montert.
Hva er boringen i en original 1700-sylinder?

1700-90mm
1800-93mm
2000-94mm
1915/2055-96mm

Takk Glad Forstår det da dit hen at dersom jeg har standard veiv, så er det en 1915-motor jeg har Glad.
Hva kan jeg gjøre med denne for å få en bra motor med litt "trøkk" i? Er dette et greit utgangspunkt for å bygge en bra bruksmotor?
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #13 på: mars 02, 2010, 00:46:32 am »

Bilder sier mer enn ord Blunker
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #14 på: mars 02, 2010, 00:56:15 am »

Viser det seg at det er en 2056, har du en riktig så fin bruksmotor, vel og merke med litt vassere kam og ett
sett gode dobble gassere, ja og eksos som puster litt bedre.
Hadde en sånn i Blåmann, og den ga 107 hk på hjula.
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #15 på: mars 02, 2010, 01:06:21 am »

Viser det seg at det er en 2056, har du en riktig så fin bruksmotor, vel og merke med litt vassere kam og ett
sett gode dobble gassere, ja og eksos som puster litt bedre.
Hadde en sånn i Blåmann, og den ga 107 hk på hjula.

Det forutsetter da veiv fra 2 liter (71mm)? Har et sett med nye empi 44 gassere. Hvilken eksos bør jeg gå for da? Hvilken kam?
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #16 på: mars 02, 2010, 01:16:05 am »

Morsom tråd, da jeg også skal i gang med en T4 til min 412. Har tolitervei, og vurderer 96/103/104 sylindre. Men jeg er også i tvil når det gjelder kam? I mitt tilfelle blir det Megasquirt med wasted spark tenning, med coiler på pluggene hentet fra Audi A4. Kikker etter topper fra toliter Porsche 914, men de vokser ikke akkurat på trær...
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #17 på: mars 02, 2010, 02:20:49 am »

Orginale 1800 topper er heller ikke dumme,er de med størst ventiler.
Vokser ikke på trær de heller kanskje men,,
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #18 på: mars 02, 2010, 02:26:02 am »

Har et, kanskje to sett slike liggende. Ellers er vel plasseringen av pluggen annerledes
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #19 på: mars 03, 2010, 22:37:47 pm »

Viser det seg at det er en 2056, har du en riktig så fin bruksmotor, vel og merke med litt vassere kam og ett
sett gode dobble gassere, ja og eksos som puster litt bedre.
Hadde en sånn i Blåmann, og den ga 107 hk på hjula.

Det er 66 slag. Da ender vi vel opp med 1915cc. Jeg bør vel kanskje prøve å få tak i disse tingene da Glad 71 veiv, 1,8 eller 2 liter topper, og en vassere kam?
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!