Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« på: mars 18, 2010, 17:56:09 pm » |
|
Lite noobiespørsmål.. Hvordan fester dere svinghjulet så dette ikke går rundt når dere skal skru det av ?  - Bjørn
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #2 på: mars 18, 2010, 18:01:54 pm » |
|
på mitt prosjekt lagde jeg et stag mellom en av skruene til clutchplata og pinnebolten i blokka som skal inn i girkassa. evt kan man lage til en skrue med bolt i girkassepinnebolthullet
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #3 på: mars 18, 2010, 18:02:58 pm » |
|
på mitt prosjekt lagde jeg et stag mellom en av skruene til clutchplata og pinnebolten i blokka som skal inn i girkassa. evt kan man lage til en skrue med bolt i girkassepinnebolthullet
men unneberg bil sin metode er bedre hvis du ikke har bråhast:)
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #4 på: mars 18, 2010, 18:16:38 pm » |
|
Se der ja  Hadde tenkt å få i motor før påske. Får bestille denne og litt til, så kanskje jeg får i motor neste fredag  - Bjørn
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #5 på: mars 25, 2010, 18:12:23 pm » |
|
Ser ut til at motoren kommer inn i morgen 
 svinghjul2.jpg (86.77 KB. 768x576 - vist 210 ganger.) Lagde egen "svinghjulsstopper". 2 av hullene passet ikke (Lagde litt grov mal  Men fikk det av.
 svinghjul3.jpg (87.13 KB. 767x576 - vist 190 ganger.) MEN: Skal simringen lenger inn ?! Er 3 mm (se bilde), men syns det var mer "kant" der når den gamle satt der, men den nye er vel ferskere og da litt "større"? Stiller heller et spørsmal for mye, så jeg slipper en eventuell lekasje 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #6 på: mars 25, 2010, 18:35:21 pm » |
|
Hva slags motor. Generelt skal simringen bunne inn i blokka, ble presset inn med eget VW verktøy til riktig dybde. Unnebergs svinghjulslås minner om det orginale VW verktøy og funker bra.
|
|
« Siste redigering: mars 25, 2010, 22:44:51 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #7 på: mars 25, 2010, 18:41:16 pm » |
|
Er en orginal 1600. (AS 41)
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #8 på: mars 25, 2010, 18:43:16 pm » |
|
langt vinkeljern som blir bolta fast i trykkplate skrua er også en enkel og grei måte og låse svinghjulet med!simeringen skal bankes helt inn til den bånner uansett type t1 motor det er!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #9 på: mars 25, 2010, 19:11:03 pm » |
|
langt vinkeljern som blir bolta fast i trykkplate skrua er også en enkel og grei måte og låse svinghjulet med! Er nok mange måter  Den jeg lagde funket også veldig bra. Og penger spart  simeringen skal bankes helt inn til den bånner uansett type t1 motor det er!
Så den skal lenger inn ? Så det er ikke en "stoppekant" midt i der? Tenkte jo selvfølgelig ikke å se etter før jeg satt i ny..
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #10 på: mars 26, 2010, 21:33:33 pm » |
|
Fra ytre kant til "stoppkanten" er det normalt snaue 13mm. Simmeringen er ca 10mm. Så det tyder på at du er der du skal være 
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #11 på: mars 27, 2010, 01:20:02 am » |
|
Fint å få det bekreftet.  Tenkte og fant ut at det måtte være riktig, så jeg satt på svinghjulet i dag. Men resten ble utsatt da clutchen var ødelagt. - Bjørn
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #12 på: mars 29, 2010, 23:07:05 pm » |
|
Moment (minst) 30 kg. på mutteren. Og så må du huske å senterere kløtsjplata før du skrur til fast disken, denne trekkes jevnt rundt i flere omganger. Sjekk også at styrings-hakene i disken går inn i svinghjulet.
|
|
« Siste redigering: mars 29, 2010, 23:37:19 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #13 på: mars 29, 2010, 23:24:19 pm » |
|
Moment (minst) 30 kg. på mutteren. Og så må du huske å senterere kløtsjplata før du skrur til fast disken, denne jevnt rundt i flere omganger.
Takker for tips. Får ny clutch iløpet av uken,. Kan det være greit å bruke momentnøkkel der og, så er den helt likt skrudd i alle "kanter"? Trekte til mutteren på svinghjulet med 35kg. Smurte også nålelageret, sett noen fæle bilder fra folk som har glemt det  - Bjørn
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #14 på: mars 29, 2010, 23:43:20 pm » |
|
Ser fint ut det. Det kan lønne seg å skifte utløserlager for kløtsjen og simring for aksel når motoren først er ute.
|
|
« Siste redigering: mars 30, 2010, 09:32:52 am av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #16 på: mars 30, 2010, 11:30:35 am » |
|
huska du å bytte o-ringen i svinghjulet  ops  Så på ringen, og den så veldig fersk og fin ut. Skal bare holde ut sessongen, da skal alt opp igjen 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
|
|