Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« på: mars 21, 2010, 17:49:23 pm » |
|
Alltid greit med meninger, og gjerne fra flere. Jeg har samlet sammen litt deler, og jakter fortsatt etter mere deler. I den forbindelse vil jeg høre hva folket mener, det er mange her inne som besitter myyyyye kunnskap på området. Si gjerne litt om priser på (brukte) deler og jobb om du har erfaring med det.
Motoren skal inn i en 1974 412 2-dørs coupe. Bremser og hjuloppheng er sett over, og girkassen på disse tåler vel en del mer enn std motor. Poenget med motoren er litt mer puff i daglig drift, og kanskje jeg prøver meg på litt rettfrem eller rundtrundt kjøring også?
96mm eller 103mm sylindre? Har 71mm veiv fra 2.0 som skal ballanseres sammen med tilhørende deler. Her bør vel alt fra ende til annen være med når det skal ballanseres - fra clutch til orginal kjølevifte?
Topper? Her er det mange valg, firkantport topper fra nyere transporter 2.0, Porsche 914 3-bolt topper, modifisert 1.7 Porsche/VW topp eller en ettermarkedstopp? Noen som har anbefalinger og priseksempler og kommer med? Har sett på et par 914 3-bolt topper, bilder ligger ved. De krever litt sveising av små sprekker, men det burde være en grei sak. Men det skal jo skiftes styringer, ventilseter og ventiler før de kan brukes. Er det like greit og gå for et av de andre alternativene på topper, og heller gjøre nødvendige modifiseringer på de? Har jo sett busstopper som har fått flyttet pluggplasseringen, og ventiler på størrelse med 3-bolt toppene. Priser i forhold til ovennevnte jobb på 3-bolt topper? Hvor mye porting skal til? Er 3-bolt toppene såpass bra at de bare trenger en lett lett porting?
Kam? Også et område hvor markedet har mye og tilby. Bilen er jo tyngre enn type 1, så et godt dreiemoment er viktig. I tillegg skal den brukes året rundt, i by og bygd.
Forgassere har jeg tenkt og klare meg ut, har en Megasquirt liggende som skal på. Kommer vel til og få lånt meg et gassersett for innkjøring, ev prøvemontere og "fikse" sprutet på en annen motor først.
Eksosmessig så må det bli et anlegg som passer sammen med varmepotter, siden bilen skal brukes året rundt. Noen som vet om 914 anlegg passer mtp plassen og utblås?
Kamdrev - rettskårne?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #1 på: mars 21, 2010, 19:07:31 pm » |
|
Hei Arild.
Når det gjelder topper, så er jo 914/4 (GB) -toppene best originalt. Problemet med disse er at det er mer en regel at de er sprekt enn ikke´ .. + at de ofte har en kunstig høy pris. Firkantport-toppene gir bedre fløde når de er bearbeidet. (jeg ville ha gått for disse) Porsche 914 1,7 toppene er lik 412 topper, så ikke noe ekstra med dem..
71mm veiva er bunnsolid og koster du på denne balansering så holder den nok bedre enn det andre us/taiwan skrotet der ute.
De fleste 96mm-settene er heller dårlige, LN-engineering sitt sett er bra, men koster der etter... 103 settene fra mahle og JE er bra.
Ellers får du et bolt-on sett fra CSP med 94mm sylindere. Ja med dette får du ikke mer volum, men høyere komp og smidde mahle stempler som er av god kvalitet.
Det viktigste med å bygge bra T4 er å ordne på T4-ens største svakhet : ventil-løfterne Fres blokk og sett inn T1 eller big-foot-løftere. Kjell Aaen har noen bra løftere her med ekstra smøre-spor..
JEG ville ha kjøpt en tysk kvalitetskam, jeg har prøvd WEB-cam bla. Mulig jeg var uheldig med den, men jeg kjenner et par-tre andre som har vært "uheldig" med kammen deres oxo...
|
|
« Siste redigering: mars 21, 2010, 19:13:25 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #2 på: mars 21, 2010, 19:38:53 pm » |
|
Er du usikker på hvilken kam du bør velge, ville jeg prøvd å høre med Jake Raby/Type 4 Store. Kjøper du kam-sett fra han velger han ut kam blant sine egenutviklede kamaksler. Dette basert på specs på motoren, hvordan den skal brukes, hvilken bil den skal i osv. Kjøpte kam fra ham selv når jeg bygde min motor, og må si jeg er meget fornøyd! 
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #3 på: mars 21, 2010, 19:47:55 pm » |
|
Selger han cam løst da? Ser jo ut som om han ikke akkurat har sansen for Megasquirt, og i tillegg så må man gjennom et "avhør" før man får kjøpt noe?  Når det gjelder det du sier Jærva, så vet jeg du har erfaring på området. Har du kanskje tips om noen som tar på seg og bygge om firkant topper?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #4 på: mars 21, 2010, 21:01:53 pm » |
|
Selger han cam løst da? Ser jo ut som om han ikke akkurat har sansen for Megasquirt, og i tillegg så må man gjennom et "avhør" før man får kjøpt noe?  Når det gjelder det du sier Jærva, så vet jeg du har erfaring på området. Har du kanskje tips om noen som tar på seg og bygge om firkant topper? Tore Østhus her i byen er vel en mester på T4 topper. Gjør mye for bilcross-kara som kjører T4. Har sett et par topper han hadde laget og det så meget bra ut. Portet, satt inn Volvo-ventiler og frest ned. Lasse
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #5 på: mars 21, 2010, 21:17:10 pm » |
|
Nei han selger ikke kam løst, men bare i slike kits. Jeg kjøpte "Basic valvetrain upgrade kit", og der fulgte det med kam, kam-gear, løftere, 911 swivel foot ventiljusteringsskruer, chromoly støtstenger og solide spacere og shims til vippearmsakslingen til å erstatte fjærene. Alt dette trenger trengs jo i motor, og han setter sammen kit med deler som er testet grundig i blant annet i en spintron maskin. Han kan nok virke litt "vanskelig" og direkte i måten han driver butikk på, men for en nybegynner som meg synes jeg det var greit å få et sett der jeg visste at alle delene er testet i lag grundig på forhånd. Men det passer kanskje ikke så godt om du vil velge detaljer og deler helt selv da  Ang. arbeid på topper er vell EBB i Stavanger en ræser på dette! Har selv hatt litt T4-deler innom hos han, og det så veldig bra ut.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #6 på: mars 21, 2010, 21:37:17 pm » |
|
Enig med deg at det kan være greit med et helt kit likt det du har kjøpt. Hadde uansett tenkt meg swivel feet just skruer og en del av det andre. Du slapp kanskje "forhøret" når du ikke handlet komplett motor?
Jeg får legge inn en forespørsel hos EBB, og høre om han kan antyde en pris på det jeg kunne tenkt meg når det gjelder topp.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #7 på: mars 21, 2010, 21:46:17 pm » |
|
Ikke noe forhør på meg nei, bare en del spørsmål om specs på motor, girkasse, bil, bruksområde osv.
Jeg ser nettbutikken deres er stengt nå, men ifølge forumet er planen at den åpner igjen nå på mandag. Var visst snakk om å oppdatere en del produkter, og ta igjen alt av ordrer.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #8 på: mars 21, 2010, 23:24:14 pm » |
|
914 2.0 toppene endte opp med en pris på rundt 2.500,- så de ble uaktuelle. Da får heller pengene gå til en av guruene som kan fikse opp ett sett 412 topper ev buss topper.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #9 på: mars 22, 2010, 09:32:31 am » |
|
2,5 er ikke dyrt når det gjelder Fjortis Topper da. Hvis de er uten Sprekker da.
Mags
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #10 på: mars 22, 2010, 10:09:36 am » |
|
De endte opp på 3500 og hadde sprekker....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #11 på: mars 22, 2010, 12:43:56 pm » |
|
Ok Arild, Hva med Maskin Broders i LA
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #12 på: mars 22, 2010, 14:37:21 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #14 på: mars 22, 2010, 21:22:29 pm » |
|
Masse nyttige linker, takk Matre
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #15 på: mars 23, 2010, 00:08:06 am » |
|
Motoren skal inn i en 1974 412 2-dørs coupe. og girkassen på disse tåler vel en del mer enn std motor.
Etter mitt syn er disse girkassene svært dårlige og er lite egnet til noen særlig sportslig kjøring. Hvor mye hk/nm tenker du på ? Type 4 trenger ikke volum over 2 liter, eller noen dyre topper for å få ut 140-150 hk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #16 på: mars 23, 2010, 10:11:47 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #17 på: mars 23, 2010, 11:12:51 am » |
|
Hvor vanskelig er det å putte ei busskasse inn i en slik 411/412 mon tro, noen som har gjort eller kikket litt på det?
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #18 på: mars 23, 2010, 11:46:48 am » |
|
alt Går Geir,man må bruke litt tid og regne med litt kutting -Sveising.  Skulle du ha tatt ut den hvit fra Dvale 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #19 på: mars 23, 2010, 12:22:39 pm » |
|
Motoren skal inn i en 1974 412 2-dørs coupe. og girkassen på disse tåler vel en del mer enn std motor.
Etter mitt syn er disse girkassene svært dårlige og er lite egnet til noen særlig sportslig kjøring. Hvor mye hk/nm tenker du på ? Type 4 trenger ikke volum over 2 liter, eller noen dyre topper for å få ut 140-150 hk. Er vel et sted rundt 150 hk jeg kunne tenkt meg, når det gjelder dreiemoment så har jeg ikke noen spesielle tanker rundt det. Men er det mulig og få ut 140-150hk på 2-liters volum uten at det går ut over levetiden på motoren? I forhold til det jeg har vært borti av motorer så synes jeg det høres mye ut? Når det gjelder girkassa, så trodde jeg de var relativt solide, men nå må jeg vel i tankeboksen igjen på det området.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #20 på: mars 23, 2010, 17:56:40 pm » |
|
Ingen umulighet med 150 hk i en 2,0 T4... Her sakset fra Tafeltuning : http://www.tafel-tuning.de/download/kataloge/TT-M10.pdfSe side 9.
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #21 på: mars 23, 2010, 18:09:31 pm » |
|
Sant nok, men der tror jeg det er lagt litt mer jobb i toppene?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #22 på: mars 24, 2010, 00:09:06 am » |
|
Jeg hadde en Type 4 på 1928 ccm (93 x 71) for 15 år siden, den bremset 128 hk med HELT std 1800 lokk. 276 kam aksel
Skulle da tro at det ikke er noe problem å få 20 hk mer med 1mm større borring, litt porting, stivere ventilfjærer, litt hardere kam etc.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #23 på: mars 24, 2010, 00:21:06 am » |
|
Høres lovende ut!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #24 på: mars 24, 2010, 21:42:34 pm » |
|
hei hadde jeg vert deg hadde jeg valgt følgene
1 sett nye topper ferdig bolt on kr 12000 1 sett 104 aa cyl stempler kr 5500 1 stk kam 296 grader kr 1500 1 sett 48 idf kr 8500
effekt fra 150 hk med org exos med varmepotter men med csp ca 170 hk dette har jeg prøvd og det funker år etter år kan kjøre på 4 gir fra 40 km bare gi gass og nåla stopper i 0
vanvitig kult bare spør Holmsen
har også har 2,0 ltr type 4 bremset 180 hk men bare tull å ha på gata
mvh Andersen Racing
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #25 på: mars 24, 2010, 22:00:53 pm » |
|
Da har Type4Store åpnet igjen, så nå har du mulighet for å se hva de tilbyr. F.eks Valvetrain Upgrade Kits som jeg har nevnt tidligere. De har også mange forskjellige egenutviklede topper, men disse sikkert litt over ditt budsjett. Fra $2400 og oppover. Disse er nå inkludert et valvetrain upgrade kit såvidt jeg forstod av siden.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #26 på: mars 24, 2010, 22:27:03 pm » |
|
Andersen; Det du sier der er vel egentlig det jeg har tenkt. Om jeg legger litt mer i volum på motoren så får jeg en skikkelig "lokomotiv" motor, akkurat slik jeg vil ha. Den kan være moderat trimmet, og holde i årevis.
Jeg har kikket litt på disse toppene; PART: Power Master Ported Head PRICE: $795.00 Volkswagen / Porsche Type 4 Heads: Includes 44mm X 37.5mm or 46mm X 37.5 Stainless Steel Valves, Single High-Rev or Dual Super-Rev Springs, Chromoly Retainers, Hardened Keepers. Available in common sizes of 94mm Bore, 96mm Bore, 103mm Bore, etc
De ender opp rundt 7.500,- her hjemme i garasjen. Fortsatt nok, men ser ut som om man må ut med såpass for et sett bra topper. Men kan nok hende det blir enklere losning i begynnelsen.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #27 på: mars 24, 2010, 22:58:07 pm » |
|
hei på de motoren jeg bygget brukte jeg de andre type 4 toppene til Brothers denne enne bremset 167 med csp og den andre 150 med org exos dette er gjenomprøvd her i norge og funker bare dumt å kjøpe noe som ikke funker denne jake rubi selger noe til type 4 men er forferdelig dyrt og han skulle vel vert forfatter for makan til skriving har jeg aldri sett
mvh Andersen Racing
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #28 på: mars 24, 2010, 23:00:06 pm » |
|
Hulken,,,er akkurat det den kjennes ut som,,ett "lokomotiv", det slutter lissom ikke å dra, og det gjaldt både min gamle 2056 og den jeg har nå, en 2,4. Ang. topper,,bruk litt ekstra spenn på de,,min gode venn Påsan har ca. samme 2,4 som meg, men med topper fra brothers vw machine gutta, og de ga nesten 20 hk. mer. Sikkert andre topper som er like gode,,poenget er at det ligger i toppa  Lykke til med bygget.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #29 på: mars 24, 2010, 23:10:09 pm » |
|
hei en liten forklaring
holmsen har 104 aa stempler-71 mm med 46-38 mm ventiler 48 mm idf org kjøling og exos 150 hk påsan ha 103 je stempler 71 mm slag 46-38 mm ventiler porsche kjøling og csp pyton anlegg 167 hk toppa er like holmsen har 312 grader kam Påsan har 296 grader kam
mvh Andersen Racing
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|