wv stein
Medlem
  
Innlegg: 109
Bosted: Haugesund
Her er bilen min
|
 |
« på: mars 25, 2010, 01:33:35 am » |
|
Har kjørt en tur på 4 mil m batteriet feil vei. regulator vippa ble sprengt, denn har jeg skifta nå men ladelyset lyser forsatt? hva nå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #1 på: mars 25, 2010, 09:06:48 am » |
|
Nå gjør det ingen ting om batteriet står feil vei da.. men om du har byttet polaritet så er jo ikke det så bra. Strengt tatt så er det vel ikke annet enn regulator og evt dynamo som tar velden da... Nå er det forskjellige størrelser på polklammerne, så det er i tilfellet litt rart om du har fått til dette. Kanskje den nye vippa/regulator er def. og bilen IKKE lader, da lyser det. :-) Mål spenning på batteriet før oppstart (hvilespenning) og etter oppstart (ladespenning).
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #2 på: mars 25, 2010, 11:05:53 am » |
|
Er det mulig å starte en bil med "snudd" polaritet - dvs feiltilkoblet batteri?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #3 på: mars 25, 2010, 14:23:11 pm » |
|
vil mene det er komplett umulig. kortslutning og avbrente ledninger, eller i verste fall......brann!! min far har fortalt viktigheten av lokket oppå batteriet i type 1, for hvis man kjører uten det, og har folk i baksetet er det fare for at fjærene i setet lager kortslutning og det tar fyr! har sett bilder av brente bakseter:(
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #4 på: mars 25, 2010, 15:21:37 pm » |
|
Ikke lett å sprenge minus klemma på pluss polen. Virker starteren. Ny dynamo er lurt. Sto radioen på så har vel den også blitt stille. Opbrendt islolasjon rundt div ledninger er vel også mulig.
Du kan jo satse på eldre Engelseke biler, der er minus pol koblet til jord/karoseri.
|
|
« Siste redigering: mars 25, 2010, 15:23:59 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #5 på: mars 25, 2010, 16:21:26 pm » |
|
Er det mulig å starte en bil med "snudd" polaritet - dvs feiltilkoblet batteri?
starteren vil i alla fall gå feil vei....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #6 på: mars 25, 2010, 16:27:07 pm » |
|
Er det mulig å starte en bil med "snudd" polaritet - dvs feiltilkoblet batteri?
starteren vil i alla fall gå feil vei.... Selvfølgelig og det må jo bety at den motoren startet i motsatt retning. Det blir vel 4 gear bakover det. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #7 på: mars 25, 2010, 16:54:52 pm » |
|
vil mene det er komplett umulig. kortslutning og avbrente ledninger, eller i verste fall......brann!! min far har fortalt viktigheten av lokket oppå batteriet i type 1, for hvis man kjører uten det, og har folk i baksetet er det fare for at fjærene i setet lager kortslutning og det tar fyr! har sett bilder av brente bakseter:(
Kan bekrefte det! Kvelden (100 år siden) jeg traff min samboer satt hun på fanget mitt bak i min 1303. Plutselig merker jeg at det blir varmt i baken. Det var full fyr! Bra vi hadde øl i bilen til å slukke med...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wv stein
Medlem
  
Innlegg: 109
Bosted: Haugesund
Her er bilen min
|
 |
« Svar #8 på: mars 25, 2010, 16:57:35 pm » |
|
ok ingen ladespenning og hører en svak raslelyd i dyamoen, når jeg tørner denne. går det ann å reparere? nå sitter jeg med 2 dynamoer den første gikk mer eller midre i oppløsnig av seg selv 1 år etter monterig, reimskivehjul dreid i aksling. og denne feil polariserte dynamoen? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erling
Seniormedlem
   
Innlegg: 315
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #9 på: mars 25, 2010, 17:02:09 pm » |
|
vil mene det er komplett umulig. kortslutning og avbrente ledninger, eller i verste fall......brann!! min far har fortalt viktigheten av lokket oppå batteriet i type 1, for hvis man kjører uten det, og har folk i baksetet er det fare for at fjærene i setet lager kortslutning og det tar fyr! har sett bilder av brente bakseter:(
Kan bekrefte det! Kvelden (100 år siden) jeg traff min samboer satt hun på fanget mitt bak i min 1303. Plutselig merker jeg at det blir varmt i baken. Det var full fyr! Bra vi hadde øl i bilen til å slukke med... HAHA! HUN "SATT" PÅ FANGE MITT 
|
|
« Siste redigering: mars 25, 2010, 18:39:50 pm av erling »
|
Loggført
|
|
|
|
wv stein
Medlem
  
Innlegg: 109
Bosted: Haugesund
Her er bilen min
|
 |
« Svar #10 på: mars 25, 2010, 17:03:13 pm » |
|
Ps. jeg hvet ikke hva yrke som er værst for meg enten som litt mislykka bilmekaniker eller litt misslykka kirugi sykepleier. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #11 på: mars 25, 2010, 18:30:21 pm » |
|
vil mene det er komplett umulig. kortslutning og avbrente ledninger, eller i verste fall......brann!! min far har fortalt viktigheten av lokket oppå batteriet i type 1, for hvis man kjører uten det, og har folk i baksetet er det fare for at fjærene i setet lager kortslutning og det tar fyr! har sett bilder av brente bakseter:(
Kan bekrefte det! Kvelden (100 år siden) jeg traff min samboer satt hun på fanget mitt bak i min 1303. Plutselig merker jeg at det blir varmt i baken. Det var full fyr! Bra vi hadde øl i bilen til å slukke med... HAHA! "SATT HUN PÅ FANGE MITT"  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #12 på: mars 26, 2010, 03:52:13 am » |
|
vil mene det er komplett umulig. kortslutning og avbrente ledninger, eller i verste fall......brann!! min far har fortalt viktigheten av lokket oppå batteriet i type 1, for hvis man kjører uten det, og har folk i baksetet er det fare for at fjærene i setet lager kortslutning og det tar fyr! har sett bilder av brente bakseter:(
Kan bekrefte det! Kvelden (100 år siden) jeg traff min samboer satt hun på fanget mitt bak i min 1303. Plutselig merker jeg at det blir varmt i baken. Det var full fyr! Bra vi hadde øl i bilen til å slukke med... Neifydda!! Det er alkjoholmisbruk;)
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #13 på: mars 26, 2010, 07:45:37 am » |
|
vil mene det er komplett umulig. kortslutning og avbrente ledninger, eller i verste fall......brann!! min far har fortalt viktigheten av lokket oppå batteriet i type 1, for hvis man kjører uten det, og har folk i baksetet er det fare for at fjærene i setet lager kortslutning og det tar fyr! har sett bilder av brente bakseter:(
Kan bekrefte det! Kvelden (100 år siden) jeg traff min samboer satt hun på fanget mitt bak i min 1303. Plutselig merker jeg at det blir varmt i baken. Det var full fyr! Bra vi hadde øl i bilen til å slukke med... Neifydda!! Det er alkjoholmisbruk;) Sug nå i hvertfall ut resten av ølet fra baksetet som ikke fordampet..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #14 på: mars 26, 2010, 08:23:10 am » |
|
vil mene det er komplett umulig. kortslutning og avbrente ledninger, eller i verste fall......brann!! min far har fortalt viktigheten av lokket oppå batteriet i type 1, for hvis man kjører uten det, og har folk i baksetet er det fare for at fjærene i setet lager kortslutning og det tar fyr! har sett bilder av brente bakseter:(
Kan bekrefte det! Kvelden (100 år siden) jeg traff min samboer satt hun på fanget mitt bak i min 1303. Plutselig merker jeg at det blir varmt i baken. Det var full fyr! Bra vi hadde øl i bilen til å slukke med... Neifydda!! Det er alkjoholmisbruk;) Sug nå i hvertfall ut resten av ølet fra baksetet som ikke fordampet.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #15 på: mars 26, 2010, 12:41:51 pm » |
|
vil mene det er komplett umulig. kortslutning og avbrente ledninger, eller i verste fall......brann!! min far har fortalt viktigheten av lokket oppå batteriet i type 1, for hvis man kjører uten det, og har folk i baksetet er det fare for at fjærene i setet lager kortslutning og det tar fyr! har sett bilder av brente bakseter:(
Kan bekrefte det! Kvelden (100 år siden) jeg traff min samboer satt hun på fanget mitt bak i min 1303. Plutselig merker jeg at det blir varmt i baken. Det var full fyr! Bra vi hadde øl i bilen til å slukke med... Neifydda!! Det er alkjoholmisbruk;) Sug nå i hvertfall ut resten av ølet fra baksetet som ikke fordampet..  Lukter for meg en bil med en besynderlig odør i kupeen.... Ikke svidd altså:D
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #16 på: mars 26, 2010, 13:18:14 pm » |
|
Reke og øl?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #17 på: mars 26, 2010, 13:40:50 pm » |
|
Reke og øl?
Rægå og Arendals....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
heljo
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn
|
 |
« Svar #18 på: mars 26, 2010, 13:46:59 pm » |
|
Du kan jo satse på eldre Engelseke biler, der er minus pol koblet til jord/karoseri. [/quote]
men det er jo dei fleste bilar...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #19 på: mars 26, 2010, 16:22:30 pm » |
|
enkelte engelske klassikere med glassfiberkarrosseri hadde POSITIV jording, dvs pluss til jord. Siden de da ikke hadde noe lett tilgjengelig "jordpunkt" måtte det jo trekkes masse kabler til ramma. Derfor fikk Lucas et dårlig rykte.
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
|