mai 04, 2025, 02:40:04 am
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Problemløseren
>
Behandling av deler med overflaterust
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Behandling av deler med overflaterust (Lest 1582 ganger)
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
Behandling av deler med overflaterust
«
på:
april 25, 2010, 18:45:40 pm »
Har fått tak i noen nos og noen brukte karosserideler til 412'n. Noen av dem har litt overflaterust etter lagring. Må de pusses rene, eller kan jeg;
a) Grunne med 2-komponent grunning?
b) Pensle "rustomvandler" og så grunne med 2-komponent?
Loggført
Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Filip/purity
Supermedlem
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
Sv: Behandling av deler med overflaterust
«
Svar #1 på:
april 25, 2010, 19:15:37 pm »
Så lenge det bare er overflaterust ville jeg prøvd lett sandblåsing med fin sand, eller kanskje Brunox. Brukte Brunox når jeg holdt på med min, og det ser ut til å holde bra foreløbig. Følte den gjorde en veldig god jobb også.
Fungerer som grunning i tillegg ifølge boksen. Men den reagerer kanskje feil med noen typer lakk eller grunning..?
Loggført
1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
Sv: Behandling av deler med overflaterust
«
Svar #2 på:
april 25, 2010, 19:30:35 pm »
Har noe lignende, som jeg vet ikke reagerer med lakk som jeg har tenkt som alternativ b)
Loggført
Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
Sv: Behandling av deler med overflaterust
«
Svar #3 på:
april 25, 2010, 19:31:48 pm »
Can Trust, eller can't rust som ordspillet er ment og være. Brukes i følge produsententen offshore. Er kanskje noen her som kjenner produktet.
Loggført
Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
.LP
Supermedlem
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim
Sv: Behandling av deler med overflaterust
«
Svar #4 på:
april 26, 2010, 10:59:31 am »
Brunox er fint, gir en overlakkbar-hinne, vil du bare fjerne, så er jeg glad i ferrobet
.LP
Loggført
-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
“A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
RZR-Andy
Supermedlem
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
Sv: Behandling av deler med overflaterust
«
Svar #5 på:
april 26, 2010, 12:30:27 pm »
Siden jeg også har brukt Brunox og anbefalt dette (etter anbefaling fra Lakkspesialisten) så fikk jeg meddelt en erfaring fra en klubbkamerat forleden (han har lakket på bil før og har temperert lakkboks hjemme, men er ikke billakkerer av yrke - derimot er han veldig grundig og flink i alt han gjør).
Han hadde testet Brunox på overflater som var rustne og deretter lakket med tokomponent profflakk. Testet også med annen grunning (vet ikke hvilken) og tokomponent på topp. Etter at dette hadde stått en stund forsøkte han å skrape i lakken, og sistnevnte hang fint. Men lakken som satt på Brunox flasset av, og det samme gjorde Brunoxen. Den hadde lagt seg som en hinne oppå rusten, som fortsatt var der... Så her er det flere alternative forklaringer; feilvare, feil bruk eller feil kombinasjon av produkter. Eller at Brunox rett og slett ikke fungerer som de sier at den skal gjøre. Siden han har vært borti dette med lakkering før, kan det være grunn til å i alle fall sjekke - og dobbelsjekke - det som står på boksen og hva du bruker sammen med produktet. Mao. - mitt tips er å høre med en proff lakkerer...
Nå skulle han teste Ferrobet...
Loggført
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...