mai 04, 2025, 02:40:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Behandling av deler med overflaterust  (Lest 1582 ganger)
Hulken
Supermedlem

Hardcore type four...

Vis profil
« på: april 25, 2010, 18:45:40 pm »

Har fått tak i noen nos og noen brukte karosserideler til 412'n. Noen av dem har litt overflaterust etter lagring. Må de pusses rene, eller kan jeg;
a) Grunne med 2-komponent grunning?
b) Pensle "rustomvandler" og så grunne med 2-komponent?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Filip/purity
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: april 25, 2010, 19:15:37 pm »

Så lenge det bare er overflaterust ville jeg prøvd lett sandblåsing med fin sand, eller kanskje Brunox. Brukte Brunox når jeg holdt på med min, og det ser ut til å holde bra foreløbig. Følte den gjorde en veldig god jobb også.

Fungerer som grunning i tillegg ifølge boksen. Men den reagerer kanskje feil med noen typer lakk eller grunning..?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Hulken
Supermedlem

Hardcore type four...

Vis profil
« Svar #2 på: april 25, 2010, 19:30:35 pm »

Har noe lignende, som jeg vet ikke reagerer med lakk som jeg har tenkt som alternativ b)
Loggført

Arild B, Gjøvik
1973 412 2-dørs coupe
Hulken
Supermedlem

Hardcore type four...

Vis profil
« Svar #3 på: april 25, 2010, 19:31:48 pm »

Can Trust, eller can't rust som ordspillet er ment og være. Brukes i følge produsententen offshore. Er kanskje noen her som kjenner produktet.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1973 412 2-dørs coupe
.LP
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 26, 2010, 10:59:31 am »

Brunox er fint, gir en overlakkbar-hinne, vil du bare fjerne, så er jeg glad i ferrobet

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
RZR-Andy
Supermedlem

www.regenstadt.com

Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 26, 2010, 12:30:27 pm »

Siden jeg også har brukt Brunox og anbefalt dette (etter anbefaling fra Lakkspesialisten) så fikk jeg meddelt en erfaring fra en klubbkamerat forleden (han har lakket på bil før og har temperert lakkboks hjemme, men er ikke billakkerer av yrke - derimot er han veldig grundig og flink i alt han gjør).
Han hadde testet Brunox på overflater som var rustne og deretter lakket med tokomponent profflakk. Testet også med annen grunning (vet ikke hvilken) og tokomponent på topp. Etter at dette hadde stått en stund forsøkte han å skrape i lakken, og sistnevnte hang fint. Men lakken som satt på Brunox flasset av, og det samme gjorde Brunoxen. Den hadde lagt seg som en hinne oppå rusten, som fortsatt var der... Så her er det flere alternative forklaringer; feilvare, feil bruk eller feil kombinasjon av produkter. Eller at Brunox rett og slett ikke fungerer som de sier at den skal gjøre. Siden han har vært borti dette med lakkering før, kan det være grunn til å i alle fall sjekke - og dobbelsjekke - det som står på boksen og hva du bruker sammen med produktet. Mao. - mitt tips er å høre med en proff lakkerer...
Nå skulle han teste Ferrobet...
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!