mai 05, 2025, 12:59:21 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Simring bak svinghjulet ryker - gang etter gang  (Lest 3012 ganger)
Speed-Demon
Supermedlem

Vis profil

« på: april 28, 2010, 22:53:53 pm »

Hei

Har bygget en 2165 til daily driveren. CB veiv og Cip1 cro mo svinghjul. Brukt blokk. Endeslakk i orden. Problemet er at simringen bak svinghjulet ryker med en gang motoren startes. Trodde det var simringen sin feil (brukte slik simring de første to gangene: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C21%2D1638 ) da den ytterste leppen ble ødelagt.

Satt i en vanlig Elring simring nå. Startet opp og lekker igjen. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Svinghjulet ser ut som at det er smooth og fint. Kan ikke forstå hvorfor det skal ødelegge simringen. Jeg tok ørlite fett på simring og svinghjul ved siste montering (har brukt olje de to første gangene).

Blokka har original ånding fra oljepåfylling, og ved siste simringbytte laget jeg også ånding fra høyre toppdeksel. Det kommer ikke mer enn "normalt" trykk fra åndeslangene. Oljetrykk antar jeg også er OK, da jeg har dobbeltsjekket at det bakerste oljetrykkstempelet går fint i sylinderen sin, og jeg har bare brukt org deler i oljesystemet bortsett fra 26 mm oljepumpe.

Kan selvsagt prøve et annet svinghjul, men er dumt å bytte (pga avbalansering)

Noen tips?

Jeg har trukket simringen ca 1,5 mm innenfor "flush" kant på blokka. Har brukt riktig verktøy ved montering (ikke slått med hammer e.l.)

Alle tips mottas med takk.

Jens Kristian
« Siste redigering: april 28, 2010, 23:31:06 pm av Speed-Demon » Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« Svar #1 på: april 29, 2010, 00:26:16 am »

Er det simringen som fysisk blir ødelagt? Eller har du glemt å putte inn o-ringen i svinghjulet?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017

"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Speed-Demon
Supermedlem

Vis profil

« Svar #2 på: april 29, 2010, 08:53:22 am »

Er det simringen som fysisk blir ødelagt? Eller har du glemt å putte inn o-ringen i svinghjulet?

Har ikke tatt opp etter det tredje raset. Men de to første gangene var det simringen som fysisk ble ødelagt. Trodde det var pga dårlig konstruksjon på "dobbeltleppe" simringen.

O-ringen er på plass. Clutch-disk blir ikke våt av olje.
Loggført
1303SS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: april 29, 2010, 09:14:48 am »

kan hende det er når du setter på svinghjulet du skader simmeringen kan skje det og er det rett mål på simmeringen? mål og svinghjulet og se etter riper og hakk kan være liten skade på svinghjulet
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
BABOON
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: april 29, 2010, 09:18:43 am »

Hvordan ødelagt blir simringen? Smelter den slik at det blir klumper?
Loggført
BERGER
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 29, 2010, 09:47:25 am »

Har du målt diameter på svinghjulsenden (den som går inn i simringen) mot et orginalt svinghjul?
Enten er det for stor diameter eller så er det et hakk i overflaten eller for lite olje til lager 1....tror jeg
Loggført

This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Speed-Demon
Supermedlem

Vis profil

« Svar #6 på: april 29, 2010, 10:42:20 am »

Simring-"leppen" dras i filler. Smelter ikke nei. Var derfor jeg trodde at det var noe galt med "dobbeltleppe" simringene som jeg linket til over. Svinghjulet er smooth og fint, ikke noe der som skulle tilsi at den kutter opp simringen.

Skal også dobbeltsjekke om oljereturen er åpen og fin. Dette er en blokk som jeg ikke har brukt før (men sjekket og renset og vasket før bruk). Blokka er forresten linjeboret og det er (selvsagt) nye lager.

Forbannet dette, er ikke gjort på 5 minutter å ta inn og ut motor med 2 doble, varmepotter etc. Sist gang jeg tok den ut brukte jeg ca 5 timer på hele operasjonen (3 korte kvelder). Svarte Hæ

Loggført
TomR
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 29, 2010, 10:51:57 am »

Jeg ville forsøkt å dra simringen i bunn jeg - for den er vel neppe i bunn med 1.5mm inn?
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
BERGER
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 29, 2010, 10:55:40 am »

Simring-"leppen" dras i filler. Smelter ikke nei. Var derfor jeg trodde at det var noe galt med "dobbeltleppe" simringene som jeg linket til over. Svinghjulet er smooth og fint, ikke noe der som skulle tilsi at den kutter opp simringen.

Skal også dobbeltsjekke om oljereturen er åpen og fin. Dette er en blokk som jeg ikke har brukt før (men sjekket og renset og vasket før bruk). Blokka er forresten linjeboret og det er (selvsagt) nye lager.

Forbannet dette, er ikke gjort på 5 minutter å ta inn og ut motor med 2 doble, varmepotter etc. Sist gang jeg tok den ut brukte jeg ca 5 timer på hele operasjonen (3 korte kvelder). Svarte Hæ

Kan det være at linjeborringen ikke er i senter i forhold til simringen? Slik at den ligger på mer på en side?
Loggført

-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Hvilken makalös manick

Vis profil
« Svar #9 på: april 29, 2010, 10:57:09 am »

Kan det være at linjeborringen ikke er i senter i forhold til simringen? Slik at den ligger på mer på en side?

Huff....  Rekker tunge
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

Vis profil WWW

« Svar #10 på: april 29, 2010, 10:57:34 am »

Simringen skal helt i bunn. Har du kontroll målt hullet simringen sitter i?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Speed-Demon
Supermedlem

Vis profil

« Svar #11 på: april 29, 2010, 12:03:02 pm »

Presset simringen så langt inn den gikk uten utilbørlig press. Ca 1,5 til 2mm inn.

Linjeboringen er første overdimensjon. Reierstad har gjort jobben. Antar at den er OK.

Simringene har røket i "bunnen" (klokka 6).
Loggført
BERGER
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 29, 2010, 12:37:37 pm »

Og den røk i bunnen begge gangene? I så fall setter jeg en knapp på at hullet til simringen ikke er i senter i forhold til veiva.... Tvilende
Loggført

-Be cool
-Don't be an asshole
Speed-Demon
Supermedlem

Vis profil

« Svar #13 på: april 29, 2010, 13:44:58 pm »

Kan også hende at oljetrykk er for høyt. Skal sette på en måler og sjekke. Men synes det er rart at den "blåser" simringen av den grunn.

Kan vel bare måle avstand fra veiv til ytterkant "simringbane" i blokka for å sjekke om veiva står midt i hullet. Synes det er rart om veiva står SÅ skeivt, lagerbanene er jo bare boret opp 0,5mm, og det er vel grenser for hvor skjeivt man kan sette linjeboringsverktøyet. Reierstad har linjeboret hundrevis av blokker.........
Loggført
TomR
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #14 på: april 29, 2010, 13:46:58 pm »

Simringen min stakk og av - instrumentet mitt bunnet 100 PSI lett ved kald motor og lå der uten bevegelse...nå er det bort med mumbo jumbo stempler som øker oljetrykket..
« Siste redigering: april 29, 2010, 13:50:25 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
BERGER
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #15 på: april 29, 2010, 14:04:58 pm »

Kan også hende at oljetrykk er for høyt. Skal sette på en måler og sjekke. Men synes det er rart at den "blåser" simringen av den grunn.

Kan vel bare måle avstand fra veiv til ytterkant "simringbane" i blokka for å sjekke om veiva står midt i hullet. Synes det er rart om veiva står SÅ skeivt, lagerbanene er jo bare boret opp 0,5mm, og det er vel grenser for hvor skjeivt man kan sette linjeboringsverktøyet. Reierstad har linjeboret hundrevis av blokker.........

Enig med deg i at det er rart hvis hullet er skeivt, men like rart er det hvis den ryker på samme sted hver gang.
Hva med retur kanalene fra lager 1? Er de åpne? Den som er i bunnen har lett for å tette seg hvis det benyttes litt mye tettningsmasse.

Loggført

-Be cool
-Don't be an asshole
Speed-Demon
Supermedlem

Vis profil

« Svar #16 på: april 29, 2010, 14:19:07 pm »

Returkanalene står øverst på sjekklista.

Brukte ikke mye tetningsmasse.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!