mai 04, 2025, 22:45:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Klutsj demper spørsmål. "washington antishocker"  (Lest 2143 ganger)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« på: april 28, 2010, 12:05:06 pm »

"Herbie" kom opp med at han ønsker å kjøpe en, og det gjør jeg også.
Jeg har i mange år hatt en Kennedy Stage III trykkplate, denne har jeg kjørt masser av mil med og den er ett råskinn av en singelplate. Så hard å klutsje med at man må ha unormalt store lårmuskler for å klare kø kjøring...
Det som er fint med denne er at man kan kjøre standard disk uten noen fare for slurr.
Det som ikke er fint er at den sitter dønn når man slipper pedalen, for å ta ett eksempel, jeg har tatt kassa og knekt låsepinner mellom veiv og svinghjul med en 1776, og denne Stage III plata.
Og denne plata har jeg beregnet for bruk på min 2332ccm når denne skal i bruk igjen, men dette er bare om jeg får tak i en antischocker som fungerer til mitt bruk.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 28, 2010, 12:16:43 pm »

Derfor:
Hvor få tak i riktig demper?
De "ekte" fra Berg er visst ikke noe å satse på.
Holder det med ei fjær med riktig styrke? med en demper på?
Det ble nevnt sindby.dk, er det enkelt å greit å måle kraften som må til på utløserarmen og så kjøpe ei slik fjær?
Er det på disse fjærene samme styrke over hele vandringa, eller bare på slutten? eller bare i ene enden?
Må man bruke hele vandringa?

Noen som har erfaringer?
Flere som har tenkt?

Jeg har tenkt det at hvis den er for sterk eller for svak kan man lage en justerbar brakett på armen og eventuelt flytte innfestinga til denne fjære litt opp eller ned og dermed få det til å stemme best mulig.
Er den justerbar i seg selv er jo det det beste.
hmmm...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: april 28, 2010, 20:57:56 pm »

Du vil vel kun ha en demper - som reduserer hastigheten armen returnerer med, men gir ingen kraft når pedalen er fri.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: april 28, 2010, 21:27:19 pm »

jeg har tenkt på det samme, og  tenkte på dempere til radiostyrte modellbiler, sikker en del som har en gammel fuel-buggy liggende, så med litt tykk olje og justering av hull i stempla, bør man kunne finne "riktig" demping
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: april 28, 2010, 22:44:47 pm »

Har jo god plass under der, så kan jo justere trykket med "kraft x arm"? Om det passer med slaglende forøvrig?
Hva med å bruke en trykkluftsylinder med struping i begge ender? Påmontert tilbakeslagsventil?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: april 29, 2010, 09:13:37 am »

"Bruce" på thesamba forumet selger lengre utløserarmer - det er jo det enkleste å kontrollere clutchen med foten i stedet for dempere etc.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: april 29, 2010, 09:31:34 am »

I "kampens hete" kan man fint glemme å slure optimalt... har man problemer med dette langs veien og i lyskryss med dette bør levere inn styrelappen.

Men herr Gunnar, vil du slure i ALLE gir?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 29, 2010, 09:47:12 am »

I "kampens hete" kan man fint glemme å slure optimalt... har man problemer med dette langs veien og i lyskryss med dette bør levere inn styrelappen.

Men herr Gunnar, vil du slure i ALLE gir?

Ja jeg vil helst slure bittelitt i alle gir, men ikke slik som gutta med MAAAASSE turbo power gjør.
Har ikke du også ei slik stygg grønn trykkplate JHU? Den sitter som faen den når den kommer innpå, jeg vil bare ikke at "side stepping" fra min side skal rive filler av alt fra veiva og frem, dette litt fordi jeg er helt sikker på at budsjettet ikke tåler innkjøp av grovere kasse enn orginalt, og helst ikke veldig mange av dem heller, og tiden strekker uansett ikke til for å bytte disse støtt.

Angående slurring så snakker vi selvfølgelig dårligere tider på stripa, men jeg er ikke igang med noen optimal stripe bil så tider blir som dem blir.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 29, 2010, 09:49:59 am »

Du vil vel kun ha en demper - som reduserer hastigheten armen returnerer med, men gir ingen kraft når pedalen er fri.



Nei det er sant, den fjæra vil selvfølgelig holde utløserlageret igang hele tiden og det er jeg selvfølgelig ikke interessert i...
Hadde jag inte tenkt på!!!

Gass fjær er derfor ikke det rette... antagelig siden den heter "fjær"
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: april 29, 2010, 10:05:37 am »

Muffler Mike har hatt en lignende funksjon på sin bil siden 2003 men han har laget demperen på pedalen med mulighet for å "frikoble" den;


* MM1.jpg (23.13 KB. 320x240 - vist 133 ganger.)



* MM2.jpg (25.39 KB. 320x240 - vist 118 ganger.)



* MM3.jpg (20.62 KB. 320x240 - vist 109 ganger.)



* MM4.jpg (15.82 KB. 320x240 - vist 93 ganger.)



* MM5.jpg (13.84 KB. 320x240 - vist 89 ganger.)



* MM6.jpg (11.86 KB. 384x288 - vist 105 ganger.)



* MM7.jpg (9.18 KB. 384x288 - vist 94 ganger.)



* MM8.jpg (10.34 KB. 384x288 - vist 89 ganger.)


Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: april 29, 2010, 10:42:27 am »

Ja jeg vil helst slure bittelitt i alle gir

Du er rar... Gliser Du vil slure litt bare for gøy da? Eller har du så mye hester at svinghjulet løsner i 2. 3. og 4.?
Billigste du kan gjøre er å sette på smalere/lavere dekk.

Jeg har stage2 plate og daikin original lamell...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 29, 2010, 11:04:40 am »

Ja jeg vil helst slure bittelitt i alle gir

Du er rar... Gliser Du vil slure litt bare for gøy da? Eller har du så mye hester at svinghjulet løsner i 2. 3. og 4.?
Billigste du kan gjøre er å sette på smalere/lavere dekk.

Jeg har stage2 plate og daikin original lamell...

HEHE litt rar er jeg nok som vil slure i alle gir, det er sant.

Har du noe forslag for å gjøre det annerledes så er du meget velkommen Jon Hroar, dere andre også selvsagt Blunker
Jeg er bare redd for den stakkars orginale 1300s kassa mi jeg og mitt 7!!!stifta svinghjul eller 8 da om jeg får ut den ene stakkaren som er brekt. Nå driter jeg vel egentlig i svinhjulet, det er vel veiva jeg er redd..
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 29, 2010, 11:09:49 am »

Den til muffler mike er fin den, kanskje litt mer komplisert enn jeg hadde tenkt meg i min gatebil... om man kan kalle den det, siden alt er skrevet i vognkortet mener jeg  Gliser

Men det erklart mulig å lage en lignende løsning som sitter bak på kassa om jeg vil skåne bilen.

Men det er jo en sånn demper jeg har tenkt på uansett, men som nevnt av "Herbie" så er den ikke så lett å få tak på akkurat nå.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: april 29, 2010, 11:39:16 am »

Gatebil med Stage 3 og krav til veltrimmete leggmuskler  Øyerulling Yeah yeah.. kjørevennlig.

 Osteaktig

Beste sluringen har du i kroppskontrollen.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: april 29, 2010, 14:37:38 pm »

Prøvde med en 50mm luftsylinder i dag.
Kan dra den fort ut, og går kontrollert seint tilbake. Tror det bare er å sette på et luftfilter i hver ende og koble til. Ingen som har tro på komprimert luft som demping?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #15 på: april 30, 2010, 00:44:33 am »

Skulle tig'e ei ramme på en Kawasaki i dag... Og der satt det en finurlig styredemper fra Öhlins. dobbeltvirkende riktignok. Men med ratt for hardhets justering. Fra soft til rock solid... Ca 20 justeringsrunder så den kunne finjusteres..  Kostet skjorta. Men det var med alt av braketter osv til denne sykkelen.

Bare som en tips
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #16 på: april 30, 2010, 08:58:33 am »

Jee- Öhlins er kult vett, skjekke.

Vee- skal sjekke luft, det er nok det som er vanlig, den som Berg selger er etter hva jeg har forstått luft.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!