Det hele begynte med at jeg fant en lekkasje under motoren, etter at jeg skulle på eu-kontroll. Eu-kontrollen ble kansellert og fant ut at lekkasjen kunne være støtstanghylsene.

DSCF2117.JPG (73.57 KB. 800x600 - vist 198 ganger.)

DSCF2118.JPG (87.47 KB. 800x600 - vist 156 ganger.)
Etter nærmere undersøkelser så det ut som oljen kom ut over støtstanhylsene, og bestemte meg for å ta ut motoren for å sjekke sylinderne.
da jeg åpnet ventildekslene fant jeg ut at det ene støtstaget var ute av stilling. Lurer på hvordan dette kunne ha skjedd.

DSCF2119.JPG (122.14 KB. 800x600 - vist 200 ganger.)

DSCF2120.JPG (74.73 KB. 800x600 - vist 150 ganger.)
Så løsnet jeg mutrene på sylinderen, og synes de egentlig ikke satt særlig bra. Da jeg målte boltene etterpå fant jeg ut at boltene var ca 22,5cm(vet ikke hvor lange de skal være).

DSCF2130.JPG (66.66 KB. 800x600 - vist 167 ganger.)

DSCF2134.JPG (72.32 KB. 800x600 - vist 166 ganger.)

DSCF2140.JPG (104.81 KB. 800x600 - vist 154 ganger.)

DSCF2143.JPG (71.9 KB. 800x600 - vist 141 ganger.)
Har egentlig ikke funnet ut hvor oljelekkasjen var, men mulig at det skyldtes at sylinderboltene har strekt seg. hva tror dere?
Motoren er en 1600 (AD719627)etter det jeg har funnet ut, og stemplene målte jeg til 87,5mm. På bunnpanna står det AS41 og 043 101 101 A
Hva burde jeg gjøre? skal vaske mye av motoren men, hvilke deler burde jeg kjøpe ny? støtstanhylser, støtstenger? sylinderbolter? sylinderpakninger? hva mer?
Har ikke mye peiling så alle svar ses på som nyttige!