Blaasarn
Medlem
  
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten
|
 |
« på: februar 26, 2008, 17:57:42 pm » |
|
Er dette vanskelig og/eller tar lang tid?
|
|
|
Loggført
|
Mvh. Eskil Eltoft VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil  VW 1300, 1969 - Selges Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil Mazda 323 1990 - Bilcross-bil Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
|
|
|
Vw1302s
Seniormedlem
   
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum
|
 |
« Svar #1 på: februar 26, 2008, 18:04:34 pm » |
|
Er vel ikke det vansligste det nei  Hvis du har forstilling med støtdemperne som er trekant festa i bunn så mener jeg at du bare bytter spindelen med lager, skiver å alt(i et kan man si), og bytter ut denna med spindelen som trommelen står på. Spindlene er vel den eneste forskjellen her fordi det er vel andre lager siden det er skiver og kalipper feste.? Hvis dette er feil, så rett meg. Men mener det er så lett. Hvis du har har et annet feste i bunn av støtdemper'n så veit jeg ikke.. Kanskje du da mest sannsynlig hadde hatt skiver 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Blaasarn
Medlem
  
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten
|
 |
« Svar #2 på: februar 26, 2008, 18:05:58 pm » |
|
Spindler og hele pakka?
nei bilen er en original 1303 med 1300cc motor
men vurderer å sette inn en 1600cc.
da lurer jeg bare på om det er vanskelig å sette på skivebremser.
hva som egentlig trengs...
|
|
|
Loggført
|
Mvh. Eskil Eltoft VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil  VW 1300, 1969 - Selges Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil Mazda 323 1990 - Bilcross-bil Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem
    
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #3 på: februar 26, 2008, 18:06:03 pm » |
|
Du trenger en 1303S delebil, eller komplette spindler med skivebremser fra en 1303S.
Eller du kan anskaffe ombyggingssettet og montere kliss nye skivebremser på trommelspindlene.
|
|
« Siste redigering: februar 26, 2008, 18:09:03 pm av Jøran Larssen »
|
Loggført
|
|
|
|
Blaasarn
Medlem
  
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten
|
 |
« Svar #4 på: februar 26, 2008, 18:08:11 pm » |
|
Vet ikke helt hvilket feste jeg har...
Bilen er i allefall en 1303 1973
|
|
« Siste redigering: februar 26, 2008, 18:28:53 pm av Blaasarn »
|
Loggført
|
Mvh. Eskil Eltoft VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil  VW 1300, 1969 - Selges Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil Mazda 323 1990 - Bilcross-bil Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: februar 26, 2008, 18:28:33 pm » |
|
I korttekst: alt fra og med spindelen og ut...
Du trenger skivebremsspindler, skiver, calipere, klosser og monteringsett, lagre. Mulig det er noe forskjell på slanger/rør også.
Om lagrene går om hverandre vet jeg ikke, men koster ikke mye for nye uansett.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Blaasarn
Medlem
  
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten
|
 |
« Svar #7 på: februar 26, 2008, 18:30:41 pm » |
|
Må jeg ikke ha skivebremser bake også for å få inn 1600cc på lovlig vis?
|
|
|
Loggført
|
Mvh. Eskil Eltoft VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil  VW 1300, 1969 - Selges Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil Mazda 323 1990 - Bilcross-bil Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem
    
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #8 på: februar 26, 2008, 18:42:12 pm » |
|
Må jeg ikke ha skivebremser bake også for å få inn 1600cc på lovlig vis?
Nei det trenger du ikke. Det er heller ikke skivebemser bak på en 1303 med 1600 motor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Blaasarn
Medlem
  
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten
|
 |
« Svar #9 på: februar 26, 2008, 18:45:05 pm » |
|
ok.. 
|
|
|
Loggført
|
Mvh. Eskil Eltoft VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil  VW 1300, 1969 - Selges Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil Mazda 323 1990 - Bilcross-bil Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #10 på: februar 27, 2008, 10:52:52 am » |
|
Uansett hvilken forstilling du har så er det bare å bytte spindel og delene som bremsene som sitter på. Dette er bruktbørsen mat. Skal du oppgradere videre fra VW skivebremser så er det kit som gjelder, eller selv komponert al a Holmen.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #11 på: februar 27, 2008, 21:54:03 pm » |
|
Må jeg ikke ha skivebremser bake også for å få inn 1600cc på lovlig vis?
Du kan ha tromler også foran, så du er ikke pokka nødt til å gå over til skiver om du setter inn 1600-motor. De amerikanske 1303ene ble levert med tromler på alle fire hjul helt frem til 80-modellen, og de er typegodkjent i Norge. Gode trommelbremser er ikke så aller verst - har en Jeans med tromler som bremser like godt som 1303en min. Det finnes dokumentasjon fra Møller på hva som må til for å sette inn en 1600 - mener jeg så det lagt ut på vw2you fra en eller annen. Forutsetningen er at du ikke har en 1200 som utgangspunkt - den har smalere bremsetromler enn 1300, 1302 og 1303, og er ikke godkjent for 1600 ccm uten bremseskift. M.a.o.: For deg er det helt lovlig å bytte motor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vw1302s
Seniormedlem
   
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum
|
 |
« Svar #12 på: februar 28, 2008, 22:01:48 pm » |
|
Er nok ikke noe problem med godkjenning nei.  Jeg har en 1302s med trommelbremser foran og den har 1600 motor og slik har det alltid vært 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|