FrodR
Seniormedlem
   
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland
|
 |
« på: mai 08, 2010, 19:53:48 pm » |
|
Fikk toermangel på "under -et visst antall lux (32?)- på 25m avstand eller hva det sto. Boble 70 modell, altså 12 volt. Jeg ser ikke at lysene er dårligere enn de har vært før, noen andre som har vært borti tilsvarende?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #1 på: mai 08, 2010, 20:02:32 pm » |
|
Kan aldri tro at de har målt dette på noen av mine bobler. Har bare målt om lysene er justert rett når jeg har vert med på kontrollen i alle fall.
Men du kan jo prøve å vaske innsiden av glassene, og se om ikke reflektorene trenger en rens eller utskifting. Evt. nye pærer? Vet ikke om de lyser dårligere med tiden jeg...
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
FrodR
Seniormedlem
   
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland
|
 |
« Svar #2 på: mai 08, 2010, 20:29:46 pm » |
|
Har ikke hørt om dette tidligere jeg heller, pærene er nye også. Skal sjekke reflektorer og glass, men som sagt kan jeg ikke se noe dårligere enn jeg har gjort tidligere. Kan jo ikke regne med det lyser like godt fra en 40 år gammel bil kontra en ny en...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bad-Mojo
Juniormedlem
 
Innlegg: 88
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: mai 08, 2010, 21:22:11 pm » |
|
Vist dei påpeker det etter du har pusset glass og reflektorer, så kan du be dei vise deg kor det står i vegtrafikkloven fra 1970 at pærene skal ha så mangen lux. Lux kravene kom seinere såvidt eg kan huske, og den loven har ikkje tilbakevirkende kraft 
|
|
|
Loggført
|
Arbeidslyst, kom å treng deg på. Her skal du motstand finne...
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #4 på: mai 08, 2010, 21:27:04 pm » |
|
snodig... 6voltsbobler har jo ikke akkurat godt lys, men på kontrollen fikk jeg kun mangel for feil lysbilde. Men for din egen og andres sikkerhet kan du jo med fordel bytte til halogen og rele på hovedlyskretsen. Da får du et nytt syn på mørkekjøring.
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
FrodR
Seniormedlem
   
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland
|
 |
« Svar #5 på: mai 08, 2010, 21:28:26 pm » |
|
Vist dei påpeker det etter du har pusset glass og reflektorer, så kan du be dei vise deg kor det står i vegtrafikkloven fra 1970 at pærene skal ha så mangen lux. Lux kravene kom seinere såvidt eg kan huske, og den loven har ikkje tilbakevirkende kraft  Nettopp noe slikt jeg tenkte på når jeg luftet dette her. Will do, takk for innspill.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FrodR
Seniormedlem
   
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland
|
 |
« Svar #6 på: mai 08, 2010, 21:30:33 pm » |
|
snodig... 6voltsbobler har jo ikke akkurat godt lys, men på kontrollen fikk jeg kun mangel for feil lysbilde. Men for din egen og andres sikkerhet kan du jo med fordel bytte til halogen og rele på hovedlyskretsen. Da får du et nytt syn på mørkekjøring.
Sendte 6 volterne blant oss en tanke eller to jeg også gitt, kan ikke skjønne at de innfrir på dette området heller. Kan jo være en lokal variant dette, skal snakke med "verksmester`n" på mandag 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
janpotet
Supermedlem
    
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud
"harry" er ett kompliment!!
|
 |
« Svar #7 på: mai 08, 2010, 22:28:40 pm » |
|
dra ett annet sted å spør de. aldri hørt om lysmåling på EU. mulig de du var hos hater boble eller noe...
|
|
|
Loggført
|
tlf 90 11 98 33.
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
    
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #8 på: mai 08, 2010, 22:38:05 pm » |
|
Bare tull! Jeg har aldri opplevd at de har målt dette. Det som kjøretøyforskriftene sier er at fjernlysene skal lyse minst 100m fram, og ikke overskride et visst antall lux (480?) Nærlysene skal ikke måles i styrke, men man kan måle styrken til fjernlysene med motoren i gang og en person i førersetet slik at målingen blir mest mulig realistisk. Edit: Har prøvd å finne ut om det faktisk finnes noen lux-minimum, men har ikke funnet dette. De fleste eøs-direktivene ang lysutrustning på kjøretøy som er i bruk idag ble tatt i bruk i 1976, med div endringer siden da. "Uansett ikrafttreden av nye lyktedirektiver er det tillatt å selge og å ta i bruk reservedelslykter som er godkjent i henhold til de respektive lyktedirektiver som gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registrert første gang." Jeg ville tatt en prat med verksmesteren ja 
|
|
« Siste redigering: mai 08, 2010, 22:46:16 pm av Superbeetle »
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
FrodR
Seniormedlem
   
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland
|
 |
« Svar #9 på: mai 09, 2010, 09:39:00 am » |
|
Takker for alle svar, er nok ikke sikkert dette blir verkstedet for videre EU-kontroller nei 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #10 på: mai 09, 2010, 09:48:45 am » |
|
Jeg har lest forskrifter som setter en maxstyrke for lux, og jeg har lest forskrifter om hvor langt lyktene minimum skal lyse, men en minimumsstyrke for lux har jeg aldri hørt om. Tror verkstedet er på tynn is med dette, spesielt på en så gammel bil, hvor gamle forskrifter gjelder.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FrodR
Seniormedlem
   
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland
|
 |
« Svar #11 på: mai 09, 2010, 09:52:25 am » |
|
Merker at jeg begynner å glede meg til å be han bla opp dette i "verksmesterhåndboka" si  Jaggu skal han få etterkontrollen fra morran av i morgen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FrodR
Seniormedlem
   
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland
|
 |
« Svar #12 på: mai 10, 2010, 10:10:57 am » |
|
Hadde en hyggelig samtale med en kar på teknisk i Statens Vegvesen i dag morges, han fikk seg en god latter  Jeg skulle bare be verksmestern på Dokka om å ringe dem hvis det var noe han lurte på sa han, moro å treffe slike folk... Om verksmestern skal få telefonnummeret på en lapp...? Trur det 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|