mai 04, 2025, 15:16:55 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Blir ikke kvitt sviddlukt.  (Lest 1815 ganger)
ricecooker
Nybegynner
*

Vis profil

« på: mai 11, 2010, 23:25:34 pm »

Hei, har tatt frem Bodil etter vinterdvalen, og hun har fått ny clutch, og nye hjul.

Men jeg blir ikke kvitt sviddlukten fra varmeapparatet. Slet med det ifjor høst, og regnet med at det kom av at motoren var nymontert når jeg kjøpte bilen ifjor, og alle deksler o.l var nylakkerte. Men det gikk ikke over, og nå som motoren var ute tok jeg en skikkelig rens av varmepottene, som er hele og fine, og montere eksosanlegget på nytt med nye pakninger. Tok også en skikkelig motorvask, selv om det ikke var nødvendig. Alle slanger er nye, og det er tett og fint i motorrommet. Men lukten etterpå var dessverre nøyaktig den samme...

Det kommer altså en rar lukt inn i bilen, ikke eksoslukt eller brent olje, bare intens varm motor-lukt. Er såpass ille at jeg blir litt uvel etter et kvarters kjøring.. Lukter mye verre i kupeen enn det gjør i motorrommet. Motoren er ikke spesielt varm heller, så det er ikke det som er problemet.

Er det noe jeg kan sjekke her, som kan lage denne ekle lukten? Motoren er som sagt tett og fin, og alt er rent og pent så vidt jeg kan se. Har ikke sjekket inni viftehuset, kan det være noe der?
Loggført
SveinØ
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: mai 12, 2010, 01:52:23 am »

sikker på at røra inni varmepottene er hele?
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
1303SS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: mai 12, 2010, 07:38:26 am »

henger nok endel gammel dritt igjenn i rørene fra motor til karosseri prøv å bytte dem
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Andersen VW56
Supermedlem

Min urestaurerte 66 1300

Vis profil
« Svar #3 på: mai 12, 2010, 08:42:40 am »

Hei, jeg hadde samme problem med lukt i bilen som det du har og etter masse leting og mange mil med vinduet åpent pga hodepine og kvalme fant vi tilslutt ut att ladereleet ikke fungerte som det skulle så den ladet altfor mye så vannet i bateriet fordampet og forpestet hele bilen, er jo ikke sikkert du har samme problem men er jo fort gjort og skjekke ladespenniningen ved bateripolene.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Pompel`s Pitstop
Medlem

Vis profil
« Svar #4 på: mai 12, 2010, 10:13:50 am »

om du har varmesjeldene inntakte, med wire fra kupeen, bør du kunne stenge lukene helt og varmen skal ikke lengre komme inn i bilen. Om lukta fortsatt er der er enten spjeldene feil justert ellers så er det noe annet som lukter.
Slangene fra varmepottene kan jo inneholde noe dritt, det samme med kanalene som går langs bilen.
Vær sikker på at det ikke er eksos da dette er livsfarlig:)
Loggført
RødeBaron
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 12, 2010, 10:47:35 am »

har opplevd noe lignende, det var da gummipakningen mellom karosseri og motor som lå borti eksosrøret(ormbo) og vifta dro in sviddlukt fra denne.

Loggført

original buddie                  Bugbuddies.no
ricecooker
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #6 på: mai 12, 2010, 11:09:15 am »

Er 99% sikker på at det ikke er eksos, for lukten kommer ikke før motoren er blitt varm. Hadde det vært eksos ville det vel ha luktet fra første sekund. Dessuten lukter det ikke som eksos heller, mer som svidd maling.  Men hvis det er maling/lakk må det nå snart gi seg, kjørte jo hele sommeren i fjor også.

Det mangler noen deler/wirer under der, så her er det strips og vinter/sommerstille som gjelder..
Kjørte først med lukkede spjeld, da luktet det ingenting. Men det er jo så kaldt for tiden, så jeg måtte åpne de. Det er god varme som kommer, blir god og varm på anklene hvertfall... Gliser

Nå er jeg ikke sikker på hvordan slangene fra motor til kanaler skal være orginalt, men det fulgte med bilen en lang pappaktig slange i riktig diameter, som jeg kappet i to og monterte. Den er svart og litt gummiaktig på utsiden, og alu-farget inni. Kanskje det er den som lager lukt når den blir varm?

Dette kan vel bare være to feil, enten er det lufta som blir dratt inn i vifta som stinker, eller så er det noe fra vifta og framover (innvendig i systemet) som lager lukt.
« Siste redigering: mai 12, 2010, 11:15:16 am av ricecooker » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!