zapperx (Glenn Andersen)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1103
Bosted: Kråkerøy
CoolCruisers Medlem
|
 |
« på: november 03, 2009, 10:10:23 am » |
|
Etter en del tusen kroner i leie til bensinstasjoner rundt på østlandet vurderer jeg å handle meg biltralle. Er et problem at de koster noe så inn i....., samt at mange ikke er spesielt egna for lave biler. Noen som har noen erfaringer ang små, lette traller for primært boble? Pris er en faktor, men også ting som at det faktisk er mulig å åpne dører mens bilen står på, tipp/ikke tipp+++ Og om noen skal selge eller vet om ei tralle så fint om dere gir meg et hint. Forutsetter at prisen er lavest mulig og gjerne traller med defekter som lar seg fixe. Om noen vil poste bilder av smarte/ikke smarte løsninger, boble på tralle ol. hadde det også vært fint.
|
|
|
Loggført
|
1974 "Fake Jeans" SOLGT... 1966 Rat-look SOLGT... 1982 Autohomes T3 Camper 2003 T4 Transporter (selvbygd camper) SOLGT... 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: november 03, 2009, 14:27:03 pm » |
|
Eg har ein plan om å laga meg tralla! Det går vist an å få godkjent hengarar og få biltilsynet til å stemple chassisnr etc  Billigt, og du kan laga den nett som du vil!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2 på: november 03, 2009, 14:47:04 pm » |
|
Eg har lyst å få tak i, eller byggje ein lukka hengar for biltransport. Då kan den nyttast til lagring av objekt eller deler når den ikkje er i bruk. Har sett mange løysningar, men dei er relativt kostbare.
|
|
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: november 03, 2009, 16:05:20 pm » |
|
Hadde samme "problemet " i sommer da jeg besøkte SCC (kun 120 Mil !!) Satte meg ned og funderte .. Løsningen ble ; bestillte ny båthenger fra Tredal (Felleskjøpet , Lindesnes) , Modell 20-1500 Prisen på denne var 27000,- u/båtutstyret 17500,- Da denne var reg på totalvekt 1500 kg , nedregget jeg denne på BT til 1200 Kg (du har ikke lov å dra større last enn bilen veier ) , Nyttelast ble da hele 900 Kg . Denne er i tillegg 6,5 m lang slik at du faktisk kan ha et telt !!! oppslått foran bobla . (SCC men regn og dårlige kampingforhold ) . Reg avgift 430,- Jeg lagde deretter 2 stk kjørebruer i alu på denne . Løsningen fungerer bra for meg nå .. og kostnaden ble ikke avskrekkende for ei ny vogn .. Da slipper jeg leie , for tung vogn og tidspress for tilbakelevering  Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #4 på: november 03, 2009, 16:09:06 pm » |
|
Hvordan ned-registrerte du den, i Tønsberg sier de at jeg må gjøre hengeren dårligere for å kjøre bare 1200 kg... (som jo må bety at den ikke er godkjent å kjøre med når den er tom)
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #5 på: november 03, 2009, 16:14:38 pm » |
|
Hadde samme "problemet " i sommer da jeg besøkte SCC (kun 120 Mil !!) Satte meg ned og funderte .. Løsningen ble ; bestillte ny båthenger fra Tredal (Felleskjøpet , Lindesnes) , Modell 20-1500 Prisen på denne var 27000,- u/båtutstyret 17500,- Da denne var reg på totalvekt 1500 kg , nedregget jeg denne på BT til 1200 Kg (du har ikke lov å dra større last enn bilen veier ) , Nyttelast ble da hele 900 Kg . Denne er i tillegg 6,5 m lang slik at du faktisk kan ha et telt !!! oppslått foran bobla . (SCC men regn og dårlige kampingforhold ) . Reg avgift 430,- Jeg lagde deretter 2 stk kjørebruer i alu på denne . Løsningen fungerer bra for meg nå .. og kostnaden ble ikke avskrekkende for ei ny vogn .. Da slipper jeg leie , for tung vogn og tidspress for tilbakelevering  Mvh Takk Sonic. Jeg har vurdert å gjøre det samme selv. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
per
Medlem
  
Innlegg: 248
Bosted: Telemark
|
 |
« Svar #6 på: november 03, 2009, 16:57:05 pm » |
|
Hadde samme "problemet " i sommer da jeg besøkte SCC (kun 120 Mil !!) Satte meg ned og funderte .. Løsningen ble ; bestillte ny båthenger fra Tredal (Felleskjøpet , Lindesnes) , Modell 20-1500 Prisen på denne var 27000,- u/båtutstyret 17500,- Da denne var reg på totalvekt 1500 kg , nedregget jeg denne på BT til 1200 Kg (du har ikke lov å dra større last enn bilen veier ) , Nyttelast ble da hele 900 Kg . Denne er i tillegg 6,5 m lang slik at du faktisk kan ha et telt !!! oppslått foran bobla . (SCC men regn og dårlige kampingforhold ) . Reg avgift 430,- Jeg lagde deretter 2 stk kjørebruer i alu på denne . Løsningen fungerer bra for meg nå .. og kostnaden ble ikke avskrekkende for ei ny vogn .. Da slipper jeg leie , for tung vogn og tidspress for tilbakelevering  Mvh Finnes det bilde av denne tralla ? Per.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jalle
Supermedlem
    
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog
Klubbløs #006
|
 |
« Svar #7 på: november 03, 2009, 17:21:59 pm » |
|
Da denne var reg på totalvekt 1500 kg , nedregget jeg denne på BT til 1200 Kg (du har ikke lov å dra større last enn bilen veier ) ,
Er vell ikke helt riktig, min Pathfinder veier da langt fra 3500 kg som er tillatte hengervekt.
|
|
|
Loggført
|
All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #8 på: november 03, 2009, 18:25:33 pm » |
|
Eg har ei Brenderup tralle m tipp...vurderte å selge denne i haust, (p.g.a. eg har hentet meg prosjekt for reisten av livet trur eg  men lot det være då den er så super til å kjøyra andre store ting på og. Tralla er heilt i orden, m nytt drag, bremser godt, har gode dekk og alle lysa iorden. Den har dessutan stor aluplate mellom kjøyrebruene og er derfor egnet til masse anna tansport enn berre bilar. Totallast ca 2000, herav nyttelast ca 1300kg. Meinte eg ville selga denne for 20k en kan gi eit novembertilb. på 18000,- Bilde følger:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #9 på: november 03, 2009, 19:27:57 pm » |
|
Da denne var reg på totalvekt 1500 kg , nedregget jeg denne på BT til 1200 Kg (du har ikke lov å dra større last enn bilen veier ) ,
Er vell ikke helt riktig, min Pathfinder veier da langt fra 3500 kg som er tillatte hengervekt. Selv om bilen kan dra mer enn sin egen vekt kan du ikke gjøre det med et klasse B-sertifikat. Da må du i så fall ha en E i tillegg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jalle
Supermedlem
    
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog
Klubbløs #006
|
 |
« Svar #10 på: november 03, 2009, 19:50:44 pm » |
|
Da denne var reg på totalvekt 1500 kg , nedregget jeg denne på BT til 1200 Kg (du har ikke lov å dra større last enn bilen veier ) ,
Er vell ikke helt riktig, min Pathfinder veier da langt fra 3500 kg som er tillatte hengervekt. Selv om bilen kan dra mer enn sin egen vekt kan du ikke gjøre det med et klasse B-sertifikat. Da må du i så fall ha en E i tillegg. Og det burde man ta før man skafffer seg henger. Min E havnet på ca 5000,- for 2,5 år siden.
|
|
|
Loggført
|
All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #11 på: november 03, 2009, 20:36:10 pm » |
|
Da denne var reg på totalvekt 1500 kg , nedregget jeg denne på BT til 1200 Kg (du har ikke lov å dra større last enn bilen veier ) ,
Er vell ikke helt riktig, min Pathfinder veier da langt fra 3500 kg som er tillatte hengervekt. Selv om bilen kan dra mer enn sin egen vekt kan du ikke gjøre det med et klasse B-sertifikat. Da må du i så fall ha en E i tillegg. Og det burde man ta før man skafffer seg henger. Min E havnet på ca 5000,- for 2,5 år siden. Min havnet på ca 6500 for ett år siden.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #12 på: november 03, 2009, 20:40:28 pm » |
|
Min E kostet litt over 4000 for en drøy måned siden og var unnagjort på 3 lunsjpauser. Med 900 Kg nyttelast "låser" man hengeren til VW folket, og det er jo bra  Forøvrig smart løsning Sonic. Skjønner ikke helt BT JHU hvis man ikke kan ha for gode bremser, men de skal jo være litt sære. (Hvis du legger til de 4000 jeg fikk i bot i fjor for å ikke ha E, så kostet den drøyt 8000, bedre føre var?)
|
|
« Siste redigering: november 03, 2009, 20:42:31 pm av Knechten »
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #13 på: november 03, 2009, 20:41:13 pm » |
|
Skal du lage eller kjøpe ny tralle. Kjøp/lag en med helt gulv, og ikke bare kjørebruer. Med bare kjørebruer så er den ubrukelig til det meste annet. Har du helt gulv kan du flytte møbler, kjøre stilase og litt av hvert med den. For den aktive dragkjører http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19029810
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #14 på: november 03, 2009, 20:52:15 pm » |
|
Ingen problem å lage til denne for andre ting . Men det var ikke det som var målet !!!! Må vi skyte lang over målet   Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #15 på: november 03, 2009, 20:57:10 pm » |
|
Ingen problem å lage til denne for andre ting . Men det var ikke det som var målet !!!! Må vi skyte lang over målet   Mvh Jeg la inn bilde og link som en fleip. Skjønte du ikke det, so be it  Vet om en slik henger til for salg. Til den nette sum av 1,3mill. Den har bodel på ca 35m2 og markise/telt med vegger, på til sammen 180m2. Det hadde vært noe å hatt med på SCC  edit: kanskje jeg som misforsto innlegget. Og i så tilfelle var ikke jeg ute etter å hetse hengeren din fordi du kun har kjørebruer. Poenget var å få frem at helt gulv gjør hengeren veldig mye mer anvenlig til annet enn å kjøre bil på 
|
|
« Siste redigering: november 03, 2009, 21:10:32 pm av Pål »
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
|
RSA (nitewlkr)
Juniormedlem
 
Innlegg: 69
Bosted: Skedsmo
for lite fritid
|
 |
« Svar #17 på: november 03, 2009, 22:36:49 pm » |
|
Da denne var reg på totalvekt 1500 kg , nedregget jeg denne på BT til 1200 Kg (du har ikke lov å dra større last enn bilen veier ) ,
Er vell ikke helt riktig, min Pathfinder veier da langt fra 3500 kg som er tillatte hengervekt. Er forskjell på vanlige personbiler (stort sett aldri mer enn 1900kg på nyere biler og ikke mer enn bilens vekt) og såkalte "SUV"`er.... Tiguan f.eks kan jo dra 2000-2500kg selv om den ikke veier i nærheten av 2000kg selv men det er en "SUV" og da får man godkjent høyere hengervekt
|
|
|
Loggført
|
-63 1200
|
|
|
Mr.Bubblehead
|
 |
« Svar #18 på: november 03, 2009, 23:47:25 pm » |
|
Tralla er heilt i orden, m nytt drag, bremser godt, har gode dekk og alle lysa iorden. Den har dessutan stor aluplate mellom kjøyrebruene og er derfor egnet til masse anna tansport enn berre bilar. Totallast ca 2000, herav nyttelast ca 1300kg.
Meinte eg ville selga denne for 20k en kan gi eit novembertilb. på 18000,-
----------------------------------------------------------------------------
Regner med den er lik min og da har den 2 tonn totalvekt og 1480 i nyttelast. 18000,- er en kjempepris. Har en som er på jakt etter en. Tipser han da han skal til oslo i helgen.
K1t
|
|
|
Loggført
|
Member of The Split Cruisers.
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #19 på: november 03, 2009, 23:55:58 pm » |
|
Tralla er heilt i orden, m nytt drag, bremser godt, har gode dekk og alle lysa iorden. Den har dessutan stor aluplate mellom kjøyrebruene og er derfor egnet til masse anna tansport enn berre bilar. Totallast ca 2000, herav nyttelast ca 1300kg. Meinte eg ville selga denne for 20k en kan gi eit novembertilb. på 18000,- ---------------------------------------------------------------------------- Regner med den er lik min og da har den 2 tonn totalvekt og 1480 i nyttelast. 18000,- er en kjempepris. Har en som er på jakt etter en. Tipser han da han skal til oslo i helgen. K1t [/quot Javisst Kent, me møttest jo på Hamar då eg fekk Ovalen min. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JEJ
Nybegynner

Innlegg: 7
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #20 på: mai 21, 2010, 11:05:55 am » |
|
OK, gammel tråd men men... Sjekk: http://www.woodfordtrailers.com/trailersa_024.htmKjører selv en slik lightweight henger med 1300 kilo totalvekt/1000 kilo nyttelast med en autobianchi A112 ræserbil på (tomvekt 600 kilo + verktøy, dekk, engangsgriller mm.) Den drar jeg lovlig med en MB C-klasse som kan dra 1465 kilo, og vogntogvekten er innenfor 3500 kilo, altså vanlig førerkort holder. Meget stødig og lett henger som fint henger fjellstøtt etter bilen i motorveishastigheter. Kjøp den i UK for rundt 1100 pund + moms, kjøp en ekstra som du lemper oppe på den første og selg nr. 2 når du har kommet hjem, og du har fått deg nesten gratis henger og en fin tur på kjøpet. JE
|
|
« Siste redigering: mai 21, 2010, 11:09:33 am av JEJ »
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #21 på: mai 21, 2010, 15:36:52 pm » |
|
Kjører selv en slik lightweight henger med 1300 kilo totalvekt/1000 kilo nyttelast med en autobianchi A112 ræserbil på (tomvekt 600 kilo + verktøy, dekk, engangsgriller mm.) Den drar jeg lovlig med en MB C-klasse som kan dra 1465 kilo, og vogntogvekten er innenfor 3500 kilo, altså vanlig førerkort holder.
Det kommer vel an på hva totalvekten for MB C-klasse bilen din er. Da det ikke er tillatt hengervekt, men totalvekt på bilen + totalvekt på henger som ikke må overstige 3500. sitat: "Hvis du har førerkort klasse B, dvs. førerkort for personbil/varebil, kan du kjøre bil og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt kan ikke overstige motorvognens egenvekt med fører. Hvis du har en tung personbil, som veier rett under 3.500 kg, kan du trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på inntil 750 kg, slik at grensen på største tillatte totalvekt på 3500 kg ikke gjelder. " Jeg kjører en Touran som har egenvekt på 1599(og tilatt hengervekt 1500), MEN siden den har totalvekt på 2240 så kan jeg kun lovlig med B sertifikat trekke en henger med totaltvekt på max 1260kg(3500-2240). Ergo å kjøre den henger over her på 1300 ville ikke vært lov, selv om bilen veier og kan trekke 1500. Dersom Touranen hadde hatt en totalvekt på 2200 eller mindre så ville det gått akkurat. Så hva er totalvekta på Mercedesen? Er du sikker på at du kjører lovlig? hehe
|
|
« Siste redigering: mai 21, 2010, 15:42:34 pm av Trond Dahl »
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
JEJ
Nybegynner

Innlegg: 7
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #22 på: mai 25, 2010, 14:17:53 pm » |
|
Jepp, totalvekta på bilen er 1950 cirka, så begges totalvekt samlet blir i underkant av 3300 kilo...
JE
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|