mai 04, 2025, 23:07:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ny motor til 1303S. Pris og montering?  (Lest 3960 ganger)
Antons1
Nybegynner
*

Vis profil

« på: juni 07, 2010, 22:33:04 pm »

Hei!

Jeg og tre andre brukte en boble som russebil i mai. 12. Mai stoppet den, og etter verkstedsjekk har vi fått beskjed om at motoren må byttes. I forbindelse med det har vi noen spørsmål.

Med tanke på at russetiden er over, er vi selvfølgelig interessert i å selge den, men vi er ikke sikre på om det vil lønne seg å reparere den først, eller om det er enklere, med minimalt pristap, å selge den som den er.

Hva er vanlig pris for en boble uten motor? Seter er nylig trukket om, har fikset litt rust, og byttet noen deler før russetiden startet.

Og hvor kan man evt. få tak i ny motor? Hvor mye pleier det å koste, og er det enkelt å montere den selv, eller bør vi få et verksted til å se på det? Og hvor mye vil evt. det koste igjen?

Og til slutt: hvor mye kan vi regne med å få for en boble med nyoverhalt motor?

Takk for svar Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem

ass UP nose DOWN, rip the tires

Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 07, 2010, 22:37:31 pm »

bilder sier mer enn 1000 ord.. sleng ut noen bilder av bilen så får dere sikkert napp Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Pan
Supermedlem

Vis profil

« Svar #2 på: juni 07, 2010, 23:22:15 pm »

Bytte av motor, hvis dere får tak i en dere bare kan sette rett inn uten noe mer fiksfakseri, bør ikke ta spesielt lang tid, selv for nybegynnere. Et verksted som forsøker å si at motor ut/motor inn skal ta mer enn en time, forsøker enten å lure dere, eller så vet de ikke hva de driver med.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: juni 08, 2010, 07:36:42 am »

En "ny", dvs. brukt komplett motor som fungerer, tipper jeg du må ut med rundt 3000-6000. Alt etter hvor stor motoren er og hvor god stand den er i. Får dere hjelp av noen som har skrudd litt boble før, burde et motorbytte gå greit på et par timer uten spesielt mye verktøy.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
perpioneer
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: juni 08, 2010, 07:53:18 am »

Bytte av motor, hvis dere får tak i en dere bare kan sette rett inn uten noe mer fiksfakseri, bør ikke ta spesielt lang tid, selv for nybegynnere. Et verksted som forsøker å si at motor ut/motor inn skal ta mer enn en time, forsøker enten å lure dere, eller så vet de ikke hva de driver med.
Påstår du at det tar mindre enn en time å bytte motor for noen som aldri har skrudd på boble før? Skal like å se det...
Loggført
Pan
Supermedlem

Vis profil

« Svar #5 på: juni 08, 2010, 08:21:10 am »

Les hva jeg skriver, nå. Jeg sa at et verksted som påstår at motor ut/inn skal ta over én time er på bærtur.
Loggført
perpioneer
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: juni 08, 2010, 08:29:41 am »

Les hva jeg skriver, nå. Jeg sa at et verksted som påstår at motor ut/inn skal ta over én time er på bærtur.
Skal like å se det verkstedet også jeg som ikke fakturere mer enn en time for bytte av motor der alt skal på plass igjen, justeres og testes...
Loggført
Pan
Supermedlem

Vis profil

« Svar #7 på: juni 08, 2010, 08:58:06 am »

Som sagt - hvis den nye motoren er klargjort og riktig justert fra selger... Hvis forgasser, tenning og slikt må monteres og justeres i lange baner først, er det selvsagt noe annet. Men jeg har hatt motor ut/inn hos merkeverksted i forbindelse med bytte av clutch for en høyst overkommerlig pris. En mekaniker som har gjort dette før, bruker ikke lang tid på å få ting på plass.
Loggført
Antons1
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #8 på: juni 08, 2010, 09:24:11 am »

Takk for alle svar Osteaktig

Hvor får man tak i motor? Er det noen som driver med overhaling lenger, eller må man tråle nettet i evigheter for å finne en? Er ingen som ligger hverken på finn eller her for øyeblikket, så det tar kanskje mye tid å få tak i en motor også?
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem

Vis profil

« Svar #9 på: juni 08, 2010, 10:14:19 am »

legg inn en annonse davel. nyoverhalt motor ligger vel fra 10 000 og oppover. Fullt fungerende motorer (som du bør prøve i bil før du kjøper) ligger vel fra 2000 og oppover. 1300 og 1500 motorer er billigere enn 1600 motorer. Hvis du skal ha nyoverhalt motor kan du spørre Unneberg Bil her inne. Tror de har på lager, men de er ganske dyre.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem

www.regenstadt.com

Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 08, 2010, 12:31:56 pm »

Er det ikke en idé å kontakte deres nærmeste VW-klubb og spørre pent om noen kan ta en kikk på problemet? Det hender at verksted ikke helt vet hva de snakker om når de ikke kan koble til PC for diagnose... Så finnes det jo flinke folk rundt om i klubbene og på forumet som driver mye med disse bilene som antagelig kan rettlede dere bedre enn verkstedet.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!