Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« på: mai 20, 2010, 20:24:37 pm » |
|
Hvis jeg ligger i 90-100 over lang tid begynner bilen å fuske skikkelig og det virker som om den ikke får nok bensin. Hvis jeg stopper går den fint på tomgang, hvis jeg stopper med en gang. Dette oppstår som regel etter at jeg har kjørt en 2-3 mil. Noen som erfart det samme? Er kanskje bensinpumpa og bør man overhale den (hvis mulig) eller kjøpe en ny.
Noen som har peiling på dette?
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #1 på: mai 20, 2010, 20:28:53 pm » |
|
Hvis jeg ligger i 90-100 over lang tid begynner bilen å fuske skikkelig og det virker som om den ikke får nok bensin. Hvis jeg stopper går den fint på tomgang, hvis jeg stopper med en gang. Dette oppstår som regel etter at jeg har kjørt en 2-3 mil. Noen som erfart det samme? Er kanskje bensinpumpa og bør man overhale den (hvis mulig) eller kjøpe en ny.
Noen som har peiling på dette?
Blir den varm? Er det en 1200 el 1300/1600?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rubi red 67
Juniormedlem
 
Innlegg: 51
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: mai 20, 2010, 20:36:45 pm » |
|
Kan være tett forvarmings rør til forgasser.Sjekk om røret under forgasser blir veldig kallt eller om det rimer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« Svar #3 på: mai 20, 2010, 20:41:44 pm » |
|
Det er en 1958 modell 1200. Jeg har ingen instrumenter som viser om den blir varm, men den virker ikke varm.
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« Svar #4 på: mai 20, 2010, 20:46:08 pm » |
|
På korte turer skjer det ikke. Men hvis det først har skjedd, så følger problemene videre til jeg har kommet frem til ankomststedet. Det går bra hvis jeg ikke gir mye gass, men ligger og tusler mellom 60-80. Første gangene jeg opplevde dette var ved tungt pådrag i 3.gir i lang motbakke.
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #5 på: mai 20, 2010, 20:48:34 pm » |
|
På korte turer skjer det ikke. Men hvis det først har skjedd, så følger problemene videre til jeg har kommet frem til ankomststedet. Det går bra hvis jeg ikke gir mye gass, men ligger og tusler mellom 60-80. Første gangene jeg opplevde dette var ved tungt pådrag i 3.gir i lang motbakke.
Denne pumpa mener jeg det finnes rep sett til. 1300/1600 er ikke til å åpne. Har du renset tank noen gang. Når bytta du bensinfilter ol.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EirikVW
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #6 på: mai 20, 2010, 21:58:42 pm » |
|
Samme modell bil, samme motor, samme problem. Fungerer ypperlig under korte turer, men etter en del langkjøring begynner det med fusking, nykking og noen ufine smell fra eksosen. Stopper jeg bilen og lar den stå på tomgang litt, forsvinner problemet. Fant ut i dag, som quickfix (for å komme meg hjem) at ved å ha på litt chocke, blir den mye mer happy.
Så, folkens, kom med teorier som hjelper trådstarter, så kan dere hjelpe en annen med stort sett samme problem!
|
|
« Siste redigering: mai 20, 2010, 22:09:30 pm av EirikVW »
|
Loggført
|
- T1 1958
|
|
|
Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« Svar #7 på: mai 20, 2010, 22:17:12 pm » |
|
Samme modell bil, samme motor, samme problem. Fungerer ypperlig under korte turer, men etter en del langkjøring begynner det med fusking, nykking og noen ufine smell fra eksosen. Stopper jeg bilen og lar den stå på tomgang litt, forsvinner problemet. Fant ut i dag, som quickfix (for å komme meg hjem) at ved å ha på litt chocke, blir den mye mer happy.
Så, folkens, kom med teorier som hjelper trådstarter, så kan dere hjelpe en annen med stort sett samme problem!
Snodig at flere har samme problem, kanskje det er noe med denne modellen da. Jeg har akkurat kjøpt bilen og har ikke historien på når ting er skiftet. Men har du skiftet filter osv? Jeg skal prøve tipset ditt neste gang det skjer.
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #8 på: mai 20, 2010, 22:17:29 pm » |
|
Samme modell bil, samme motor, samme problem. Fungerer ypperlig under korte turer, men etter en del langkjøring begynner det med fusking, nykking og noen ufine smell fra eksosen. Stopper jeg bilen og lar den stå på tomgang litt, forsvinner problemet. Fant ut i dag, som quickfix (for å komme meg hjem) at ved å ha på litt chocke, blir den mye mer happy.
Så, folkens, kom med teorier som hjelper trådstarter, så kan dere hjelpe en annen med stort sett samme problem!
Virker som om den blir litt mager da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« Svar #9 på: mai 20, 2010, 22:18:56 pm » |
|
På korte turer skjer det ikke. Men hvis det først har skjedd, så følger problemene videre til jeg har kommet frem til ankomststedet. Det går bra hvis jeg ikke gir mye gass, men ligger og tusler mellom 60-80. Første gangene jeg opplevde dette var ved tungt pådrag i 3.gir i lang motbakke.
Denne pumpa mener jeg det finnes rep sett til. 1300/1600 er ikke til å åpne. Har du renset tank noen gang. Når bytta du bensinfilter ol. Det virker rett og slett som den får litt for lite bensin i forhold til forbruket. Jeg kan prøve å overhale bensingpumpen for å utelukke det iallefall.
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #10 på: mai 20, 2010, 22:32:34 pm » |
|
På korte turer skjer det ikke. Men hvis det først har skjedd, så følger problemene videre til jeg har kommet frem til ankomststedet. Det går bra hvis jeg ikke gir mye gass, men ligger og tusler mellom 60-80. Første gangene jeg opplevde dette var ved tungt pådrag i 3.gir i lang motbakke.
Denne pumpa mener jeg det finnes rep sett til. 1300/1600 er ikke til å åpne. Har du renset tank noen gang. Når bytta du bensinfilter ol. Det virker rett og slett som den får litt for lite bensin i forhold til forbruket. Jeg kan prøve å overhale bensingpumpen for å utelukke det iallefall. Ja det er jo greit å gjøre uansett, men tenker dette muligens kan løse problemet ditt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EirikVW
Juniormedlem
 
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #11 på: mai 20, 2010, 22:35:41 pm » |
|
Akkuratt kjøpt bilen selv jeg. Er midt i en herlig miks av full jobb og eksamner, så har ikke fått skrudd noe enda. Skal bestille opp det meste av typiske slite og overhalingsdeler mht gasser, tenning og slikt, så når eksamensperioden er forbi, og ettermiddagene kan brukes til noe fornuftig, er det bare å brette opp armene. Har og en teori om at den går litt mager, men nå viste ikke forige eier av bilen noe om sist motoren fikk en god runde kjærlighet, så da tar jeg en runde på det meste for samvittighetens skyld. Ta alt skikkelig når en første gjør det, så kan en ivertfall få en del problemfri tid til å pusse crom, bone og kjøre.
|
|
|
Loggført
|
- T1 1958
|
|
|
Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« Svar #12 på: mai 20, 2010, 22:55:10 pm » |
|
Akkuratt kjøpt bilen selv jeg. Er midt i en herlig miks av full jobb og eksamner, så har ikke fått skrudd noe enda. Skal bestille opp det meste av typiske slite og overhalingsdeler mht gasser, tenning og slikt, så når eksamensperioden er forbi, og ettermiddagene kan brukes til noe fornuftig, er det bare å brette opp armene. Har og en teori om at den går litt mager, men nå viste ikke forige eier av bilen noe om sist motoren fikk en god runde kjærlighet, så da tar jeg en runde på det meste for samvittighetens skyld. Ta alt skikkelig når en første gjør det, så kan en ivertfall få en del problemfri tid til å pusse crom, bone og kjøre.
Da får vi holde hverandre orientert om feilsøkingene og problemløsningene underveis.
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« Svar #13 på: mai 31, 2010, 07:19:05 am » |
|
Samme modell bil, samme motor, samme problem. Fungerer ypperlig under korte turer, men etter en del langkjøring begynner det med fusking, nykking og noen ufine smell fra eksosen. Stopper jeg bilen og lar den stå på tomgang litt, forsvinner problemet. Fant ut i dag, som quickfix (for å komme meg hjem) at ved å ha på litt chocke, blir den mye mer happy.
Så, folkens, kom med teorier som hjelper trådstarter, så kan dere hjelpe en annen med stort sett samme problem!
Da har jeg starter med å prøve å få finne ut av problemet. En kamerat av meg forslo at den kan være stiftåpningen, men det vil jo tiden vise. Tipset med å bruke litt chocke fungerte ikke så godt på min. Men så lenge jeg ikke gir mye gass og holder meg under 85, så går det greitt. I dag oppstod problemer etter ca 5 mil (det var litt kaldt i dag tidlig), så at dette har noe med varme å gjøre, er det ingen tvil om. Jeg skal få justert stiftåpningen i dag, for å se om det kan hjelpe.
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #14 på: mai 31, 2010, 09:23:27 am » |
|
Har du sjekket at den ikke suger "falsk" luft via feks dårlige bensinslanger? Etter at jeg byttet membran i bensinpumpa mi ( http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektrefwoord=1730&category= ) og byttet slangene samt monterte slangeklemmer beregnet for bensinslanger forsvant disse problemene på min bil. Pumpa var nok ikke problemet hos meg, men en overhaling skader ikke..... Min sugde luft inn slangen som ligger over venstre bakhjul. PS: Årsmodellen i linken er feil, men dette er riktig innmat for bensinpumpa i en 30 hester.
|
|
« Siste redigering: mai 31, 2010, 10:26:43 am av Mr. Empiboy »
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #15 på: mai 31, 2010, 09:26:04 am » |
|
Støtter siste taler fullt ut. Opplevde samme typen symptomer som du nevner her på min Boble, og da var det dårlig bensinslange som var synderen - ikke i motorrom, men mellom tank og bensinrør foran.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« Svar #16 på: mai 31, 2010, 09:52:43 am » |
|
Suverent at dere tar dere tid til å skrive gode innlegg. Jeg skal oppdatere tråden med problemløsning underveis.
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #17 på: mai 31, 2010, 16:10:04 pm » |
|
Pakningen i bensinkrana på disse modellene kan svelle opp og slippe imellom mindre bensin når de blir (litt) gamle. Kan hende du har noe på gang der?
Edit: Dette var VELDIG vanlig før...
Og jeg fikk dette problemet, da jeg prøvde ei kran som hadde liggi lenge (og som er en historie for seg sjøl...). Men flottøren rant tom hvis jeg kjørte over 50 på flatmark. Sikkert mye tettere kran.
|
|
« Siste redigering: mai 31, 2010, 19:45:07 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #18 på: mai 31, 2010, 19:01:00 pm » |
|
Pakningen i bensinkrana på disse modellene kan svelle opp og slippe imellom mindre bensin når de blir (litt) gamle. Kan hende du har noe på gang der?
Godt poeng. Jeg kjøpte ny kran til min før jeg rakk å prøve den orginale.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« Svar #19 på: juni 02, 2010, 17:57:22 pm » |
|
Her har jeg mange alternative forslag og det er bra. En kompis av meg tror kanskje det kan være stiften. Så jeg har bestilt stift og nytt fordelerlokk og jeg starter der i første omgang.
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« Svar #20 på: juni 08, 2010, 12:21:53 pm » |
|
Da er ny stift på plass og etter en liten kjøretur på 2.5 mil med mye bånn-pine (opp i mot 120 km/t) ble bilen skikkelig god og varm uten noen problemer med fusking. Det er litt tidlig å avgjøre hvorvidt dette var årsaken til problemet, men det ser lovende ut. Tråden oppdateres etterhvert når bilen er gjennomtestet.
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
Fridolin
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted:
|
 |
« Svar #21 på: juni 09, 2010, 13:38:05 pm » |
|
Jeg har en annen tråd på forumet med et lignende problem, det er en 69mod 1300. Jeg vet at kondensatoren kan skape tilsvarende problemer (har kontakter fra 40 år på VW-verksted). Jeg har prøvd det meste og den ble mye bedre av tenningsjustering og kondensatorbytte, men ikke feilfri. Så i dag blir det å prøve elektrisk bensinpumpe, selv om flotørkammeret ser ut til å være fullt når problemet oppstår.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #22 på: juni 09, 2010, 13:58:56 pm » |
|
Har vært ute for at fjærstålet i stiften har blitt mykere når det har blitt varmt. Med fusking på turtall som resultat. Gikk fint når den var kald, men ikke når den blei varm. Sleit lenge før jeg fant feilen, gitt. Stiften var jo nesten ny, bare gått 2-3000 km.
PS: dette var ikke på folkevogn, men den ene av 2 stifter på min Kawa Z1000. Så tenkte ikke på det i Vw-sammenheng, før nå.
|
|
« Siste redigering: juni 09, 2010, 14:00:30 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« Svar #23 på: juni 14, 2010, 07:01:23 am » |
|
Foreløpig konklusjon var at dette problemet skyldes dårlig stift.
Har kjørt 5 1/2 mil nå på morgenen - med over 100 km/t over lengre strekningen - og ingen problemer i det hele tatt.
Med mindre jeg opplever fusking igjen, så kan vi lukke denne tråden og det er bra.
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
|