Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« på: juni 11, 2010, 11:33:43 am » |
|
Bilen tålte ikke å skremme gamle damer i Bergen. Ble sikkert for stort trykk når jeg trikset med tenninga for å få litt "action". Så nå har jeg sluttet med det. I min iver på å finne feil, begynte jeg med plugger, bensin og tenning, og kjente at innsuget på 3/4 var litt løst. Så jeg strammet, men ingenting hjalp. AF viste lean mixture, og bilen feis, måtte holdes på turtall for å svive. Med sync, så jeg det var forskjell i vakum på høyre/venstre, selv om de var nysynca før Bergen. Tok opp det settet som var litt løst, og så til min store glede at 40% av den 1,5mm tykke pakning var borte. Stakk ned på Biltema og kjøpte ei plate med pakningsstoff, lagde en ny og monterte. Måtte forresten planslipe insuget siden jeg hadde strammet skruene med dårlig pakning.. Fikk justert ny sync, mixeskruer og tenning. Nå går den som en kule og er klar for Revebanen neste lørdag 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1 på: juni 11, 2010, 11:37:05 am » |
|
Forresten.. Jeg måtte teste pluggene, jeg har for 4-5000 i Denso Iridium plugger, som det hadde vært greit å fått testet i stedet for å kaste dem. Så jeg lagde en enkel pluggtester, som virker helt fint.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #2 på: juni 11, 2010, 12:24:19 pm » |
|
Hei,
Hvorfor valgte du ny papirpakning når du ser hvor lett motoren suger disse inn? Og skal du bruke papir så foreslår jeg å bruke en tykk, solid pakning. Og siden matchporting er så viktig for prestanda så bruker jeg først en skalpell og deretter et grovt slipepapir på pakningene.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: juni 11, 2010, 13:44:58 pm » |
|
Hei,
Hvorfor valgte du ny papirpakning når du ser hvor lett motoren suger disse inn? Og skal du bruke papir så foreslår jeg å bruke en tykk, solid pakning. Og siden matchporting er så viktig for prestanda så bruker jeg først en skalpell og deretter et grovt slipepapir på pakningene.
Mvh BB
Helt enig med deg. Lovte å komme tidlig hjem for en gangs skyld 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #4 på: juni 11, 2010, 14:02:32 pm » |
|
Hei,
Hvorfor valgte du ny papirpakning når du ser hvor lett motoren suger disse inn? Og skal du bruke papir så foreslår jeg å bruke en tykk, solid pakning. Og siden matchporting er så viktig for prestanda så bruker jeg først en skalpell og deretter et grovt slipepapir på pakningene.
Mvh BB
Helt enig med deg. Lovte å komme tidlig hjem for en gangs skyld   Selv har jeg kastet papirpakningene forlengs og bruker kun RTV silikon, blå. Litt stress å vaske av men har holdt tett. Siste papirpakninen jeg brukte var 8mm tykk og "armert" og ble valgt for å forhindre mye varme opp til gasserne. Et lite helsike å skjære/pusse til men det gikk til slutt.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« Svar #5 på: juni 11, 2010, 14:10:11 pm » |
|
Kaster meg på denne tråden...
Når det gjelder slike pakningsmaterialer på topp o.l.
Hvem er det som selger best egnet materiale til slike formål ? og hva typer foretrekkes... Ser at papir er brukt, men dette er ikke brukenes ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
hovdingen
Seniormedlem
   
Innlegg: 411
Bosted: MELBU
|
 |
« Svar #6 på: juni 11, 2010, 15:54:50 pm » |
|
Litt OT men likevel, har du oppskrifta på den kjekke lille pluggtestern 
|
|
|
Loggført
|
Ola Steimoeggen Villaveien 11 8445 MELBU (o\_/o) 1961 T1 1965 T1 1974 1303S Lillebror 1971 m/fortelt
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #7 på: juni 11, 2010, 16:02:14 pm » |
|
OT, men dog: Hva betyr egentlig "sviver dårlig"? Og hvor brukes dette dialektuttrykket? Betyr det "går ikke" eller "drar dårlig"? Ikke for å være frekk eller noe, men ser det brukt flere steder. Bare lurer..
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #8 på: juni 11, 2010, 19:10:24 pm » |
|
"Å svive" betyr vell i denne sammenhengen å gå eller mer eksakt rotere, så det betyr bare at motoren går dårlig.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #9 på: juni 12, 2010, 02:36:18 am » |
|
Tror "svive" er utledet av "sveive" -noe som går rundt. Brukes i dag i rogaland i sammenheng med at motoren går, går ikke, går dårlig. Jeg har adoptert uttrykket siden jeg har bodd i Rogaland i 37 år, kom hit i mopedalder..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #10 på: juni 12, 2010, 02:40:13 am » |
|
Litt OT men likevel, har du oppskrifta på den kjekke lille pluggtestern  Du tar en coil, kondensatoren fra fordeleren, en bryter (Kan bruke stifta) og noe å sette fast pluggen i. Så kobler du alt likt som det står på bilen. Hadde ikke gjengetapp for pluggjenger, så jeg skar et skjær i en gammal plugg å brukte for å gjenge opp den myke aluminiumen.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
volkswagen1302
Seniormedlem
   
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad
|
 |
« Svar #11 på: juni 13, 2010, 20:07:35 pm » |
|
trodde det skulle være en tynn blikk pakning mellom innsug og topp jeg 
|
|
« Siste redigering: juni 13, 2010, 20:39:56 pm av volkswagen1302 »
|
Loggført
|
1971 Volkswagen 1302 R.I.P 1969 Volkswagen 1300
jada så sånn e det!!
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
    
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #12 på: juni 13, 2010, 22:37:07 pm » |
|
@ fv: i gamledager når jeg også kjørte med veteranmotor  , så hadde jeg tynne stålpakninger smurt med rød rtv fra biltema. det holdt tett, problemet var at mutterene løsnet. jeg har imidlertid noen supre muttrer du kan få av meg til treffet, for der blir gasserne dine å løsne igjen. Må bare skru de løs fra et helikopter først. det er M-8?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« Svar #13 på: juni 14, 2010, 11:58:48 am » |
|
hmmm... gamle dager med stålpakninger. Tror jeg spurte lengre opp i tråden og, men hva er det som brukes mest nå da ? Papir pakninger ? Kork ?
Får en tak i materialer som vi kan stanse ut nye selv ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #14 på: juni 14, 2010, 12:02:45 pm » |
|
I ettertid så ser jeg at pakningen har løsnet på oversiden, mot viftehuset. Kan det være at gasserne står og vibrerer mot viftehuset?
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #15 på: juni 14, 2010, 14:48:39 pm » |
|
Helikoptermutter høres flott ut, sier ja takk til det  M8 ja. Men de må være smale. Normalt er 13mm pipe, mine er 10 og 11mm. Gasserne står ikke å vibrerer mot viftehuset, men har bensinslanger i mellom som det ikke er press på, men de ligger inntil. MEN!! Fant ikke feilen allikevel. Et par timer etterpå "sveiv"  motoren dårlig igjen. Med gassere som var gjennomgått, og ny Facet montert, kalibrert bensintrykk, lette jeg videre i tenninga. Plutselig oppdaget jeg at klaring mellom sensor til triggerhjulet var stor. Denne satt jeg opprinnelig til 0,7mm, og den så ut som om den var på rundt 2mm. Når jeg skulle justere, oppdaget jeg at denne var løs.... Så jeg tok ut skruen, sprayet på Loctite 7063(rensemiddel) og 638 og monterte sammen igjen. Da kunne jeg justere tenning en siste gang, så nå er den god som gull... igjen...
|
|
« Siste redigering: juni 14, 2010, 14:52:29 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|