Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« på: juni 24, 2010, 21:32:08 pm » |
|
Har en 1600 som jeg har gått gjennom og justert det primære.. Byttet toppdeksler, justert ventiler. Nye plugger, og nytt for året er en fordeler fra en T3 med elektronisk tenning. Gått over pluggledninger, gått over fordeler lokk... Da det store høydepunktet med å starte ble en fort banka ned på jorda... Der var det ikke mye futt nei... motor pumper inn bensin, sviver rundt, men det eneste som skjer er noen radikalt høye smell...  Mistenker sterkt det er noe med ny fordeler ja,,, vacum slange er på fordeler, en over spjeldet og en vacum slange under spjeldet på forgasser/innsug. Det er ikke blitt helt motsatt, fordeler satt inn 180 grader feil.. tenningsrekkefølge er helt ute på fiskeskjær ?? Noen kloke hoder med masse ideer ? 
|
|
« Siste redigering: juni 26, 2010, 15:12:56 pm av Sigmund »
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #1 på: juni 24, 2010, 21:34:37 pm » |
|
Jeg ville sjekka tennkablene først her, kan virke som det er dem du har fått ut på tur ja.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haug57
Supermedlem
    
Innlegg: 599
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #2 på: juni 24, 2010, 21:44:26 pm » |
|
Jeg hadde samme problemet/gjorde samme tabba i våres. Feil tenningsrekkefølge.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« Svar #3 på: juni 24, 2010, 22:15:12 pm » |
|
Dette med fordeleren som er feste med en 13 mm mutter. Så er det en strammeskrue som gjør det mulig å vri fordeleren etter at den er festet. Kan være at den er vridd helt ut på jordet, og blir helt feil med tenningen..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #4 på: juni 24, 2010, 23:18:21 pm » |
|
Du må jo vri fordelern slik at syl nr 1 tenner når det aktuelle tenningsmerket på reimhjulet passerer merket på blokka. Men dette har du vel sjekket?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« Svar #5 på: juni 25, 2010, 10:15:40 am » |
|
Fordeleren skulle vært justert etter det ja, men hver gang noen spør så blir en usikker...  Er det ikke også slik at elektronisk tenning med 2 vacuum slanger skal tenne 5 grader fær TDC ? og øvrig er det 7 grader etter TDC ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #6 på: juni 25, 2010, 10:30:01 am » |
|
Tror du skal få den til å tenne litt før TDC. Da bør bilen starte og resten stiller man på "gefülen"og veitesting. Funker for mange
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« Svar #7 på: juni 25, 2010, 10:43:43 am » |
|
Det er ikke noe merke/tegn på fordeleren sånn at den står i sync med TDC punktet på reimhjulet ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #8 på: juni 25, 2010, 11:48:41 am » |
|
Er et merke hvor syl 1 skal ha pluggledningen sin på eldre fordelere i alle fall.
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« Svar #9 på: juni 25, 2010, 12:32:27 pm » |
|
Er et merke hvor syl 1 skal ha pluggledningen sin på eldre fordelere i alle fall.
Tenkte muligen ett punkt på fordeler i henhold til det med rotering av denne 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #10 på: juni 26, 2010, 00:56:07 am » |
|
1. kontroller att alle pluggledningar stemmer overens i begge ender. altso att dei er kobla rett på fordelarlokket! 2. Ta av lokket og vri rundt motoren til hakket i reimhjulet(for tenningspunktet) kjem opp og står på linje med skjøyten i blokka. pass på att rotoren i fordelaren peker mot der pluggledningen for nr 1 er. vist ikkje so vrir du reimhjulet ein full runde til og sett den på merket igjen. då skal den stå på rett plass. 3. ta ein prøvelampe og sett på minus på coiln(der den grønne ledningen frå fordelaren er festa) so set du på tenninga på bilen og setter då prøvelampen i blokka så den jorder. So vrir du på fordelaren heil til lyset slokker/lyser, og finjusterar sånn att du har fordelaren vridd sånn att det akkuratt lyser i lampen. so fester du fordelaren, fjerner prøvelampe og fyrer igang
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #11 på: juni 26, 2010, 09:35:44 am » |
|
Husk at bruker du fordeler fra T3, altså elektronisk tenning så er det forskjell på hvor ener'n er i forhold til t-1.
Mener den står 90 grader feil så du må sette kabler i forhold til dette. Kan ikke bare sette de som de sto på den gamle fordeleren.
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« Svar #12 på: juni 26, 2010, 10:43:30 am » |
|
1. kontroller att alle pluggledningar stemmer overens i begge ender. altso att dei er kobla rett på fordelarlokket! 2. Ta av lokket og vri rundt motoren til hakket i reimhjulet(for tenningspunktet) kjem opp og står på linje med skjøyten i blokka. pass på att rotoren i fordelaren peker mot der pluggledningen for nr 1 er. vist ikkje so vrir du reimhjulet ein full runde til og sett den på merket igjen. då skal den stå på rett plass. 3. ta ein prøvelampe og sett på minus på coiln(der den grønne ledningen frå fordelaren er festa) so set du på tenninga på bilen og setter då prøvelampen i blokka så den jorder. So vrir du på fordelaren heil til lyset slokker/lyser, og finjusterar sånn att du har fordelaren vridd sånn att det akkuratt lyser i lampen. so fester du fordelaren, fjerner prøvelampe og fyrer igang
Heisan, Takker for svar... 1. Nye pluggledninger, og alle går fra fordeler ut til hver sin plugg, som også er nye. (åpning på plugg 0,8 mm grunnet el tenning).  2. Reimhjulet er satt på TDC og litt tilbake, ca 5 grader grunnet el.tenning.  3. Den der prøvelampe justeringa har jeg prøvd, men det er lys i lampa uansett, den lyser uansett hvordan fordeler står, 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« Svar #13 på: juni 26, 2010, 10:48:46 am » |
|
Husk at bruker du fordeler fra T3, altså elektronisk tenning så er det forskjell på hvor ener'n er i forhold til t-1.
Mener den står 90 grader feil så du må sette kabler i forhold til dette. Kan ikke bare sette de som de sto på den gamle fordeleren.
Tjohei... Dette var viktig info. Det er ikke sånn at T3 har en annen tenningsrekkefølge ?  Eller er det sånn at sylinder 1 på fordeler lokket T3 er den som er før/etter (90 grader) på fordelerlokket T1 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« Svar #14 på: juni 26, 2010, 12:01:04 pm » |
|
Da kan jeg meddele at motoren fyrte og har ikke vært som dette før.  Jevn og fin gange, drar bra på hele spekteret... Det eneste som må handles er ny reim, tror den er blitt større enn vanlig, svaier sinnsykt ved gange og får ikke stramt mer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #15 på: juni 26, 2010, 14:04:17 pm » |
|
Grattis! Da er det ut å kjøre!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« Svar #16 på: juni 26, 2010, 15:17:35 pm » |
|
Gud så glad vi er i disse boblene...  Så var det på'an igjen med å skru... ta ut motor og hele bøtteballetten... Det skulle jo selvsagt dryppe olje nå da... og ikke på de enkleste plasser nei... olja kommer ned mellom sylinderhusene, ergo toppene er som fryktet også ikke skikkelig skrudd fast med moment. Burde ringt ei bjelle når mutterene inne i topplokket ikke var starmme nok til blokka. At jeg aldri lærer med å stramme ALT når jeg først har motoren ute... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #17 på: juni 27, 2010, 00:06:11 am » |
|
Passe på å ikke stramme toppene for hardt da  Rekkefølgen er også viktig... Det meste av det står i haynes boka 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Sigmund
Medlem
  
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
 |
« Svar #19 på: juni 27, 2010, 10:33:30 am » |
|
Takker Tistlo... er skrevet ut i A3 Format, og har hengende over benken i garasjen  Strammer i rett rekkefølge med først 10Nm, så deretter 25 Nm (har 8 mm bolter).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|