Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem

|
 |
« på: juni 29, 2010, 13:51:55 pm » |
|
Hører rykte om at dette er ok greier. Kan noen hjelpe meg med artikkelnummer jeg bør kjøpe? Har ikke måla på batteriet forran meg nå, og lurer på hvilket jeg må ha. Kan godt dra i vei med Ah, det er bare kjekt å ha:)
Samme med lader. Har de en som holder mål?
Har en kamerat som kan ta det med bare vi får greie på artikkel nr...
|
|
|
Loggført
|
VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
|
|
|
perpioneer
Supermedlem

|
 |
« Svar #1 på: juni 29, 2010, 14:03:01 pm » |
|
Hører rykte om at dette er ok greier. Kan noen hjelpe meg med artikkelnummer jeg bør kjøpe? Har ikke måla på batteriet forran meg nå, og lurer på hvilket jeg må ha. Kan godt dra i vei med Ah, det er bare kjekt å ha:)
Samme med lader. Har de en som holder mål? NEI
Har en kamerat som kan ta det med bare vi får greie på artikkel nr...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kid-A
Seniormedlem

Hotshopper
|
 |
« Svar #2 på: juni 29, 2010, 14:23:27 pm » |
|
Biltema-batterier har alltid kommet sist i de testene jeg har lest...
|
|
|
Loggført
|
My religion is kindness
|
|
|
Boblehue
Supermedlem

Mr. Comfy......
|
 |
« Svar #3 på: juni 29, 2010, 14:54:15 pm » |
|
Biltema batteriene er svært dårlige. Jeg hadde en sak med Biltema ang. batteriene deres i vinter og med god hjelp av Forbrukerrådet vant jeg og fikk tilbake utgifter for batteri og merutgifter på bilverksted.
Biltema har mye fint og noe møkk....
|
|
|
Loggført
|
1968 VW T1
12 Volt og stolt! ©
|
|
|
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem

|
 |
« Svar #4 på: juni 29, 2010, 14:57:53 pm » |
|
Har hørt at de på TV2 Hjelper Deg eller lignende ble testvinner. Problemet er vel kanskje at de er like opptatt av pris når kjøpsanbefalinger gis. La meg omformulere litt da:
Hvilket batteri bør jeg kjøpe, og hvilken lader bør jeg kjøpe?
Må kunne skaffes hos en vanlig forhandler da jeg trenger det snarest...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Boblehue
Supermedlem

Mr. Comfy......
|
 |
« Svar #5 på: juni 29, 2010, 15:00:07 pm » |
|
Har hørt at de på TV2 Hjelper Deg eller lignende ble testvinner. Problemet er vel kanskje at de er like opptatt av pris når kjøpsanbefalinger gis. La meg omformulere litt da:
Hvilket batteri bør jeg kjøpe, og hvilken lader bør jeg kjøpe?
Må kunne skaffes hos en vanlig forhandler da jeg trenger det snarest...
Drar du til Thorshov, mekononmen el. så får du uansett et kjent batteri som duger. Bare hold deg klar av Biltema så går nok det meste bra.
|
|
|
Loggført
|
1968 VW T1
12 Volt og stolt! ©
|
|
|
perpioneer
Supermedlem

|
 |
« Svar #6 på: juni 29, 2010, 15:04:01 pm » |
|
Har hørt at de på TV2 Hjelper Deg eller lignende ble testvinner. Problemet er vel kanskje at de er like opptatt av pris når kjøpsanbefalinger gis. La meg omformulere litt da: Hvilket batteri bør jeg kjøpe, og hvilken lader bør jeg kjøpe? http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=3280Må kunne skaffes hos en vanlig forhandler da jeg trenger det snarest... Drar du til Thorshov, mekononmen el. så får du uansett et kjent batteri som duger. Bare hold deg klar av Biltema så går nok det meste bra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem

|
 |
« Svar #7 på: juni 29, 2010, 16:38:08 pm » |
|
Batteriene er svært bra. Har hatt 10-12 stk uten problemer. Et bilbatteri jeg har er 9 år og fortsatt like bra!!! (Trur det er mer tilfeldigheter enn Biltema sin skyld...)
De elektroniske laderene fra C-TEK er veldig bra! Har en til traktor/gravemaskin/bil-batterier og en litt mindre til motorsykkel/gressklipper-batterier.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Lundby
Supermedlem

|
 |
« Svar #8 på: juni 29, 2010, 16:48:53 pm » |
|
Vedlikehold er det magiske ordet.
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Torbjørn Ravndal
|
 |
« Svar #9 på: juni 29, 2010, 18:02:34 pm » |
|
Ctec ladere er å anbefale ja. Ctec 7000 holder fint, den vedlikeholder batteriet ditt hele vinteren, når bilen står i "opplag". Jeg bruker Euroglobe batterier, som funker meget bra  Se www.bema.noDe har også veteranbatterier, for de som ønsker noe tidsriktig og de har forhandlere over hele landet.
|
|
« Siste redigering: juni 29, 2010, 18:05:54 pm av Tobbi »
|
Loggført
|
1973 - 1200 "spareboble"
|
|
|
DRIFTER
Supermedlem

Follo VW-klubb, veteran vw-klubben, LP
|
 |
« Svar #10 på: juni 29, 2010, 18:05:00 pm » |
|
Biltema har faktisk vunnet en del tester med batterier de siste årene... Se litt på pris, du får det du betaler for 
|
|
|
Loggført
|
you`ll never walk alone
Biler:Type 1 1956 Type 2 1971
|
|
|
Pål
Supermedlem

Vestfold
|
 |
« Svar #11 på: juni 29, 2010, 19:21:01 pm » |
|
Sjekk under min forhandlerside. Har geniale ladere til salgs. Elektronisk 4A lader som tar både 6v og 12v, til den nette sum av 350kr + porto.
Batteri kan jeg levere det meste fra Euroglobe, Odyssey, Optima, Hawker, Genesis. Foretrekker å selge Gel eller AGM batterier til veteranbil, da de tåler bedre 1/2 sesong bruken enn blysyre.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem

|
 |
« Svar #12 på: juni 30, 2010, 09:40:13 am » |
|
Finner ikke den laderen på siden din... Er intr.
Sikkert gode batterier du selger, men hva kan en forvente av levetid ved godt vedlikehold?
Det blir jo egentlig et ganske enkelt regnestykke. Pris/levetid.
Jeg har et Sønnak batteri på hånden 50-60Ah en plass for 750kr. Da bør batteriet ditt vare dobbelt så lenge eller noe i den dur siden prisen er mye høyere.
Kom gjerne med argumenter for dine produkter og anbefaling av batteri til 74 mod 1200. Har 55 eller 75 amp dynamo om det spiller noen rolle.
Batteriet må jo også sendes. Hva koster det da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Pål
Supermedlem

Vestfold
|
 |
« Svar #14 på: juni 30, 2010, 14:05:46 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Torbjørn Ravndal
|
 |
« Svar #15 på: juni 30, 2010, 22:44:50 pm » |
|
Kr. 389 hos oss 
|
|
« Siste redigering: juli 01, 2010, 08:03:08 am av Tobbi »
|
Loggført
|
1973 - 1200 "spareboble"
|
|
|
Pål
Supermedlem

Vestfold
|
 |
« Svar #16 på: juli 01, 2010, 01:11:45 am » |
|
Finner ikke den laderen på siden din... Er intr.
Sikkert gode batterier du selger, men hva kan en forvente av levetid ved godt vedlikehold?
Det blir jo egentlig et ganske enkelt regnestykke. Pris/levetid.
Jeg har et Sønnak batteri på hånden 50-60Ah en plass for 750kr. Da bør batteriet ditt vare dobbelt så lenge eller noe i den dur siden prisen er mye høyere.
Kom gjerne med argumenter for dine produkter og anbefaling av batteri til 74 mod 1200. Har 55 eller 75 amp dynamo om det spiller noen rolle.
Batteriet må jo også sendes. Hva koster det da?
Mente min side her inne på forumet http://www.vwnorge.no/index.php/topic,25078.0.htmlLevetid på et GEL eller AGM batteri som blir korrekt vedlikeholdt og brukt i en sesongbil, vil jeg si bør ligge på 8+ år. litt av fordelen med AGM og GEL batterier er at de ikke sulfaterer og kan ikke kortslutte mellom cellene, slik blysyre kan, og vil gjøre pga aldring, eller ved dårlig vedlikehold. AGM og GEL tåler også mye flere utladninger og de har, ofte, veldig mye høyere kaldstart effekt, CCA, enn blysyre. I en bil som går så lite som en sommerbil, så ville jeg kjøpt et lite AGM eller GEL batteri, f.eks Odyssey PC925, og en fullelektronisk liten lader. Laderen kan du koble på når som helst og du trenger ikke passe på den. Om vinteren kan den stå på hele tiden, eller kobles til et 12 måneders tidsur, der du programerer den til å slå inn, f.eks 1 døgn hver måned i vinterhalvåret. Da får batteriet det nødvendige vedlikeholdet, og du kan sette deg inn å starte, som normalt, når snøen forsvinner. Laderen kan også fastmonteres i bilen, også legger du ut en "motorvarmer-kontakt" fra DEFA. Den kan f.eks stå under stigbrettet, på fangerbrakett el.l. Da kan du veldig enkelt koble til laderen hver gang du parkerer i garasjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|