Indy
Supermedlem
    
Innlegg: 611
Bosted: Sarpsborg.
61 mod
|
 |
« på: juni 27, 2010, 14:55:19 pm » |
|
Hei,kanskje ett dumt spørsmål,men er usikker så det er derfor jeg spør,hva er riktig lufttrykk i dekkene på bobla mi,synes den er litt tung på rattet så jeg har muligens for lite luft. Dekkene er 155x15. Mvh Indy.
|
|
|
Loggført
|
Gammel kjærlighet ruster ikke :-)
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #1 på: juni 27, 2010, 15:01:04 pm » |
|
18psi er fint framme.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Indy
Supermedlem
    
Innlegg: 611
Bosted: Sarpsborg.
61 mod
|
 |
« Svar #2 på: juni 27, 2010, 15:08:59 pm » |
|
Og bak? 
|
|
|
Loggført
|
Gammel kjærlighet ruster ikke :-)
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #3 på: juni 27, 2010, 15:43:03 pm » |
|
Jeg har brukt 22psi originale dekk og 24/25psi i litt bredere dekk. Husker ikke hva som er anbefalt i instruksjonsbok men...
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #4 på: juni 27, 2010, 16:30:43 pm » |
|
Bak fyller du litt etter kjørestil og "comfort"...jeg kjørte ofte med rundt 30...Sikkert litt mye for enkelte...
|
|
« Siste redigering: juni 27, 2010, 16:41:55 pm av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #5 på: juni 27, 2010, 18:08:48 pm » |
|
Luft i dekkene er smak og behag. Finner egentlig ikke ut om det er riktig lufttrykk før man vet hvordan bilen oppleves mellom 80 og 100 km/t. Husker godt en kamerat av meg fylte luft for meg. Etter en tur på E6 mellom Råde og Moss fant jeg fort ut at 40psi framme og bak på gamle piggdekk var en uhyggelig opplevelse 
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Indy
Supermedlem
    
Innlegg: 611
Bosted: Sarpsborg.
61 mod
|
 |
« Svar #6 på: juni 27, 2010, 18:21:47 pm » |
|
Takk for svar,nei det er ikke lett fordi dekkene føles jo fulle med luften den har, men jeg har jo skjønt at jeg har hatt for lite når jeg har hatt ca 1,4 fremme og 1,8 bak,bobla er tung på rattet. Da prøver jeg med 1,8 fremme og 2,2 bak og ser om det hjelper 
|
|
|
Loggført
|
Gammel kjærlighet ruster ikke :-)
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #7 på: juni 27, 2010, 19:14:47 pm » |
|
Da har du nok ikke så veldig feil lufttrykk i dekka dine likevel. 1,3bar er ca 18 psi og 1,5bar er ca 22psi.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Opera
Nybegynner

Innlegg: 10
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: juni 28, 2010, 09:29:08 am » |
|
I boka står det 1,8 foran og 2,7 bak med 155/15
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #9 på: juni 28, 2010, 13:04:00 pm » |
|
I boka står det 1,8 foran og 2,7 bak med 155/15
Hvilken bok har du? Transporter?? Normalt er det oppgitt 16 psi foran og 24 bak. Dvs 1,1 og 1,7 bar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #10 på: juni 29, 2010, 22:51:01 pm » |
|
I min instruksjonsbok (for 1302) står det 1,3 ATO fremme og 1,9 ATO bak for 155x15 (radialdekk). Jeg antar at ATO er det samme som bar.
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #11 på: juni 29, 2010, 23:03:02 pm » |
|
I min instruksjonsbok (for 1302) står det 1,3 ATO fremme og 1,9 ATO bak for 155x15 (radialdekk). Jeg antar at ATO er det samme som bar.
Og det skal vel økes også om farten og/eller vekten er høy?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #12 på: juni 29, 2010, 23:16:34 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #13 på: juni 29, 2010, 23:31:19 pm » |
|
I min instruksjonsbok (for 1302) står det 1,3 ATO fremme og 1,9 ATO bak for 155x15 (radialdekk). Jeg antar at ATO er det samme som bar.
Og det skal vel økes også om farten og/eller vekten er høy? Tja, det er jo det normale. Så det er litt merkelig egentlig, for der er opplysningene litt mangelfulle. Trykket er oppgitt for 1-2 personer i bilen, og SAMME trykk for 3-5 personer. MEN: Det står +0,2 bar ved lengre tids kjøring med høje hastigheter.
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #14 på: juni 30, 2010, 00:40:38 am » |
|
I min instruksjonsbok (for 1302) står det 1,3 ATO fremme og 1,9 ATO bak for 155x15 (radialdekk). Jeg antar at ATO er det samme som bar.
Og det skal vel økes også om farten og/eller vekten er høy? Tja, det er jo det normale. Så det er litt merkelig egentlig, for der er opplysningene litt mangelfulle. Trykket er oppgitt for 1-2 personer i bilen, og SAMME trykk for 3-5 personer. MEN: Det står +0,2 bar ved lengre tids kjøring med høje hastigheter. Da kan vi ta en liten regneøvelse her basert på 1302 og det lufttrykk som oppgis som anbefalt ved "høy fart": Foran: 1,3 +0,2 = 1,5 BAR dvs 21,75 Psi Bak: 1,9 + 0,2 = 2,1 BAR dvs 30,45 Psi
|
|
« Siste redigering: juni 30, 2010, 00:53:44 am av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #15 på: juni 30, 2010, 13:16:49 pm » |
|
Foran: 1,3 +0,2 = 1,5 BAR dvs 21,75 Psi Bak: 1,9 + 0,2 = 2,1 BAR dvs 30,45 Psi [/quote] dette er for radialdekk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Indy
Supermedlem
    
Innlegg: 611
Bosted: Sarpsborg.
61 mod
|
 |
« Svar #16 på: juni 30, 2010, 19:19:14 pm » |
|
Takk for alle svar,noen har forskjellig mening ser jeg, så noe så enkelt som luft i dekkene kan by på besvær  Men jeg sater på 1,4bar framme og 1,8bar bak (jeg hadde 14 og 18 psi,det var for lite) 
|
|
|
Loggført
|
Gammel kjærlighet ruster ikke :-)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #17 på: juni 30, 2010, 21:49:53 pm » |
|
jeg blåser dem opp så de blir runde.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Fredrik S.
Medlem
  
Innlegg: 220
Bosted: Mogreina
|
 |
« Svar #18 på: juli 06, 2010, 17:40:16 pm » |
|
Det finnes ingen fasit for lufttrykk. Med mindre du justerer lufttrykket hver gang du kjører, så vil det uansett være et kompromiss. Alle dekk er forskjellige og idéelt lufttrykk avhenger av gummiblanding, dekktype, temperatur i lufta, temperatur i veien, typen asfalt, vekt, hjulvinkler osv. osv. På en gatebil liker jeg å ha litt høyt lufttrykk. Ganske enkelt fordi dekkene da blir litt stivere og mer forutsigbare. På bobla kjører jeg stort sett rundt 30psi uansett dekk. Det er ikke "riktig", men med 135-15 foran og 205/70 bak på en 65-modell så tror jeg ikke dekktrykket er det som ødelegger mest for kjøreegenskapene 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Fredrik Sørlie
"If it doesn't take me to heaven - I'll drive it straight to hell!"
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #19 på: juli 06, 2010, 19:59:09 pm » |
|
Radialdekk, originaldim: 1,4 bar foran og 1,9 bak. Evnt 1,5 og 2,0. For høyt dekktrykk foran vil gi deg heller dårlig grep på forakselen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Indy
Supermedlem
    
Innlegg: 611
Bosted: Sarpsborg.
61 mod
|
 |
« Svar #20 på: juli 06, 2010, 20:19:08 pm » |
|
Monterte hvite dekksider i dag og det gjorde at jeg økte lufttrykket til 1,7 framme og 2 bak,det gjorde at dekksidene lå bedre til dekket og så bedre ut,merket ikke noe forskjell på kjøringa 
|
|
|
Loggført
|
Gammel kjærlighet ruster ikke :-)
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #21 på: juli 06, 2010, 20:21:20 pm » |
|
Har du i lite så blir dekkene litt sånn lavprofil på en måte... ;-)
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
|