Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #210 på: januar 18, 2008, 11:30:27 am » |
|
Dette blir så bra Endre! Morro å følge med  Henger meg på det Kalle sier, sjekk vendehøyde på alle sylindre FØR du bestiller shims, slett ikke sikker det er likt, spessiellt ikke mellom høyre og venstre side. Stå på  Takk for hyggelige tilbakemldinger - det gir motivasjon  . Jeg skal absolutt sjekke alle før jeg bestiller noe - her overlates intet til tilfeldighetene..  Når det gjelder om jeg har fått riktig sylindersett skal jeg måle pinnhøyden i stemplene for å få bekreftet dette - men jeg ser jo at den "barrel-spaceren" hos CB er 0.185" som tilsvarer 4.699mm, så tatt i betraktning at vi grovmålte ca 4.5mm positiv (eller blir det negativ?) deckheigt burde det jo begynne å ligne på noe med denne spaceren?
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #211 på: januar 18, 2008, 11:35:16 am » |
|
Den dagen den motoren synger sin første stroker trall tror jeg kommer til å bli noe spesielt for både Endre og meg... Etter utallige timer med fordypning, verkstedstimer og mye kaffe... Selvsagt så blir første tur på dynoen også Meget spennende...
Er noe spesielt med å bygge sin første motor gitt.... Tror nok jeg kommer til å huske denne bedre enn min som er i planleggingen allerede....
|
|
|
Loggført
|
Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #212 på: januar 18, 2008, 11:38:33 am » |
|
Den dagen den motoren synger sin første stroker trall tror jeg kommer til å bli noe spesielt for både Endre og meg... Etter utallige timer med fordypning, verkstedstimer og mye kaffe... Selvsagt så blir første tur på dynoen også Meget spennende...
Er noe spesielt med å bygge sin første motor gitt.... Tror nok jeg kommer til å huske denne bedre enn min som er i planleggingen allerede....
Haha.. i går drakk vi første kaffekoppen i halv tolvtiden.. Satt på kaffe i 8 tiden - ble litt gira og glemte hele greia.. 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #213 på: januar 18, 2008, 11:42:39 am » |
|
Endre, hvis du ikke hadde "b" stempler, men vanlige, hadde du ikke fått snurra motoren med stemplet på råden. Så det er nok riktig. Og det stemmer at du må ha shims med 84mm slag på "b" stempler.
Mvh Berger
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #214 på: januar 18, 2008, 11:49:26 am » |
|
Endre, hvis du ikke hadde "b" stempler, men vanlige, hadde du ikke fått snurra motoren med stemplet på råden. Så det er nok riktig. Og det stemmer at du må ha shims med 84mm slag på "b" stempler.
Mvh Berger
Tusen takk for akkurat det svaret jeg håpet på 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #215 på: januar 18, 2008, 12:05:02 pm » |
|
Ser meget bra ut dette her folkens!!
Et litt off topic spørsmål: Har noen prøvd å dreie av b stempler for bruk i motorer med 69 til 76 slag (skule "egentlig" ha vanlige stempler mao)? Hva er i så fall erfaringene? Man ville fått lettere stempler (lavere vekt på råder, stempler og ventilmekanisme er alltid av det gode) og smalere motor (kunne brukt kortere støtstenger - lavere fleks og mindre vekt, pluss bedre plass i motorrom). Hvordan funker de avdreide 85,5 stemplene i motoren din Berger?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #216 på: januar 18, 2008, 12:31:10 pm » |
|
Ser meget bra ut dette her folkens!!
Et litt off topic spørsmål: Har noen prøvd å dreie av b stempler for bruk i motorer med 69 til 76 slag (skule "egentlig" ha vanlige stempler mao)? Hva er i så fall erfaringene? Man ville fått lettere stempler (lavere vekt på råder, stempler og ventilmekanisme er alltid av det gode) og smalere motor (kunne brukt kortere støtstenger - lavere fleks og mindre vekt, pluss bedre plass i motorrom). Hvordan funker de avdreide 85,5 stemplene i motoren din Berger?
Interresant spørsmål egentlig, men du mener vel å dreie av sylindre? Mine avdreide stempler har fungert super i en sesong i alle fall 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #217 på: januar 18, 2008, 12:43:24 pm » |
|
det med endeslakk måling. så vil man alltid kunne "provosere" frem andre resultater avhengig av hvor mye kraft man bruker når man dytter schwungraden inn/ut. hvor mye skal kraft man bruke?? jeg klare aldri å få det på 100 delen .
Helt enig i at det der var utrolig vanskelig å få nøyaktig, man må jo også dytte relativt hardt i svinghjulet og det skal ikke mye til før måleuret gir falskt utslag.. Vi klarte i hvertfall å ende opp med et rimelig stabilt resultat gjentatte ganger etter MYE prøving og feiling.
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #218 på: januar 18, 2008, 13:06:15 pm » |
|
Fant et bilde av stempelet som vel bekrefter at det er B-stempler: 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #219 på: januar 18, 2008, 13:17:15 pm » |
|
Det er B stempel ja 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #220 på: januar 18, 2008, 13:23:33 pm » |
|
Ser meget bra ut dette her folkens!!
Et litt off topic spørsmål: Har noen prøvd å dreie av b stempler for bruk i motorer med 69 til 76 slag (skule "egentlig" ha vanlige stempler mao)? Hva er i så fall erfaringene? Man ville fått lettere stempler (lavere vekt på råder, stempler og ventilmekanisme er alltid av det gode) og smalere motor (kunne brukt kortere støtstenger - lavere fleks og mindre vekt, pluss bedre plass i motorrom). Hvordan funker de avdreide 85,5 stemplene i motoren din Berger?
På STD T-4 stempler er det vanlig å dreie de plane for bruk i Bilcross. Det viktigste er at det blir nok gods igjen slik at stempele ikke smelter. Eventuelt tigge masse på undersiden.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #221 på: januar 18, 2008, 13:26:33 pm » |
|
Det er B stempel ja  Jeg som trodde denne motoren inneholdt bare gode deler, så velger man andre sortering (B) på stemplene 
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #222 på: januar 18, 2008, 13:29:03 pm » |
|
Det er B stempel ja  Jeg som trodde denne motoren inneholdt bare gode deler, så velger man andre sortering (B) på stemplene  Åneida - dette er er en en skikkelig cheap-o engine, bare jallagreier. 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #223 på: januar 18, 2008, 14:40:48 pm » |
|
Ser meget bra ut dette her folkens!!
Et litt off topic spørsmål: Har noen prøvd å dreie av b stempler for bruk i motorer med 69 til 76 slag (skule "egentlig" ha vanlige stempler mao)? Hva er i så fall erfaringene? Man ville fått lettere stempler (lavere vekt på råder, stempler og ventilmekanisme er alltid av det gode) og smalere motor (kunne brukt kortere støtstenger - lavere fleks og mindre vekt, pluss bedre plass i motorrom). Hvordan funker de avdreide 85,5 stemplene i motoren din Berger?
Interresant spørsmål egentlig, men du mener vel å dreie av sylindre? Mine avdreide stempler har fungert super i en sesong i alle fall  hva er forskjellen på a og b stempler? sylindrene er vel like?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #224 på: januar 18, 2008, 14:49:40 pm » |
|
Ser meget bra ut dette her folkens!!
Et litt off topic spørsmål: Har noen prøvd å dreie av b stempler for bruk i motorer med 69 til 76 slag (skule "egentlig" ha vanlige stempler mao)? Hva er i så fall erfaringene? Man ville fått lettere stempler (lavere vekt på råder, stempler og ventilmekanisme er alltid av det gode) og smalere motor (kunne brukt kortere støtstenger - lavere fleks og mindre vekt, pluss bedre plass i motorrom). Hvordan funker de avdreide 85,5 stemplene i motoren din Berger?
Interresant spørsmål egentlig, men du mener vel å dreie av sylindre? Mine avdreide stempler har fungert super i en sesong i alle fall  hva er forskjellen på a og b stempler? sylindrene er vel like? Her er det lett å se; http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=555235 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #225 på: januar 18, 2008, 14:59:13 pm » |
|
Forskjellen på a og b stempel er som vist på bildet Endre viser til at avstanden fra krysspinnen til toppen og bunnen av stemplet er mindre. Dette er jo for å kompansere for det lengre slaget slik at man ikke behøver shimse sylinderene(med utgangspunkt i 82mm veiv og std lengde på rådene).
Dvs bruker du et slikt stempel med 69 slag, må sylinderene dreies ned ca 6,5 mm.
|
|
« Siste redigering: januar 18, 2008, 15:05:08 pm av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #226 på: januar 18, 2008, 15:01:27 pm » |
|
Når stempelet returnerer tilbake i blokka er det kritisk om den treffer "noe nedi der" B stemplene /for stroker er kortere i skjørtelengden . Stemplene er kortere , ergo mindre vekt også . For motor over 78 slag må man gjerne til med lengre sylindre (type Jay Cee, Autokraft , Pauter o.l Finnes også Alublokker i dag med ønsket shimshøyde innalgt i støpinga . Beetlebug: Har aldri mistet et svingjul og aldri brukt avdrager på det Scat senterbolt med stor skive , en klikk med Loc 648 , thats it ! (Drar dog til bolten med ca 40 kg med momentnøkkel ! , eller som gutta i England gjør det ; noen ekstra fish & chips til middag og latmanarm) Det viktigste er at alle har sin måte , og en er ikke nødvendigvis rett .
Mvh
|
|
« Siste redigering: januar 18, 2008, 15:56:05 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #227 på: januar 18, 2008, 15:07:08 pm » |
|
Endre, hvis du ikke hadde "b" stempler, men vanlige, hadde du ikke fått snurra motoren med stemplet på råden. Så det er nok riktig. Og det stemmer at du må ha shims med 84mm slag på "b" stempler.
Mvh Berger
Tusen takk for akkurat det svaret jeg håpet på  Husk også på at du har litt lengere råder enn std, så det må også kalkulereres inn 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #228 på: januar 18, 2008, 22:35:59 pm » |
|
Nevn 1 fordel med løst svinghjul - bortsett fra lett montering/demontering.
Viser at vi alle har våre måter å løse dette på Ikke kritikk men !! forklar din påstand !! (Da forventer jeg en skikkelig en !!) Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #229 på: januar 18, 2008, 23:29:18 pm » |
|
Nevn 1 fordel med løst svinghjul - bortsett fra lett montering/demontering.
Viser at vi alle har våre måter å løse dette på Ikke kritikk men !! forklar din påstand !! (Da forventer jeg en skikkelig en !!) Mvh Sonic - det er ikke en påstand men et spørsmål.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #230 på: januar 18, 2008, 23:52:36 pm » |
|
Kanskje dere skulle fortsette denne neste helg heller så vi ikke søpler til tråden for mye :-D
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #231 på: januar 19, 2008, 00:06:56 am » |
|
Enig , får hverken kunnskap eller glede av dette Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #232 på: januar 19, 2008, 14:35:35 pm » |
|
Noen som kommer på noe mer jeg nå bør tenke på/gjøre/måle før jeg sender alle deler til avbalansering? Har jeg glemt noe? 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
n2o
Medlem
  
Innlegg: 159
Bosted:
|
 |
« Svar #233 på: januar 19, 2008, 21:14:27 pm » |
|
Noen som kommer på noe mer jeg nå bør tenke på/gjøre/måle før jeg sender alle deler til avbalansering? Har jeg glemt noe?  Kanskje du skulle måle svinghjulet, mhp kast. Mål både vertikal og horisontal. Du har skjønt at det koster mye å bygge en god motor. Legger ved en link som viser hvor dyrt det kan bli hvis stemplene ikke holder mål. http://www.nitrousbeetle.com/nyheterdetailE.asp?ID=83Med dagens dollarkurs, kan det være lurt å vurdere andre stempler, samt få en stempel/sylindersats hvor du ikke trenger shimsing. En annen link viser noen bilder og tekst fra min motor. Ikke like detaljert, men kanskje du finner noen tips. http://www.nitrousbeetle.com/nyheterdetailE.asp?ID=94mvh Roar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #234 på: januar 19, 2008, 21:34:15 pm » |
|
Noen som kommer på noe mer jeg nå bør tenke på/gjøre/måle før jeg sender alle deler til avbalansering? Har jeg glemt noe?  Kanskje du skulle måle svinghjulet, mhp kast. Mål både vertikal og horisontal. Du har skjønt at det koster mye å bygge en god motor. Legger ved en link som viser hvor dyrt det kan bli hvis stemplene ikke holder mål. http://www.nitrousbeetle.com/nyheterdetailE.asp?ID=83Med dagens dollarkurs, kan det være lurt å vurdere andre stempler, samt få en stempel/sylindersats hvor du ikke trenger shimsing. En annen link viser noen bilder og tekst fra min motor. Ikke like detaljert, men kanskje du finner noen tips. http://www.nitrousbeetle.com/nyheterdetailE.asp?ID=94mvh Roar Takk for tips  . Jeg vet at jeg ikke har kjøpt deler fra øverste hylle - og at det alltid finnes bedre og dyrere ting, men det begynner å bli trangt i budsjettet  . Det som evt kan vurderes er vel lange sylindre fra jaycee - vil disse i såfall fungere greit sammen med Mahle stemplene? Dette er jo også en motor som kommer til å se svært lite stripekjøring..
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #235 på: januar 19, 2008, 21:44:05 pm » |
|
De vil passe fint sammen med dine stempel , akkurat kjøpt et nytt sett . Bruker Wiseco stempel nå (400$ ) pga. vekt /styrke , kjører jo med gass.. (NO2 har så rett )Shims er noe dritt ... Har vært gjennom tråden din Endre og vet ikke om du har satt hele longblokka sammen , Tenker på stempel/cyl klaring , ringgap o.s,v, Så langt ser det kjempegodt ut synes jeg .. Diskuter balansering med EBB på fredagen , den gutten er sinnsykt opptatt ... Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #236 på: januar 21, 2008, 16:50:42 pm » |
|
Velvel - Har hatt fri i dag og fått gjort noen småting.. Startet med å måle ring-gap (etter å ha lest meg til hva det innebærer, takk for tipset Erich  ) Tar stempelringene av stemplene og putter disse i sylinder  Bruker stempelet til å presse ringen nedi så den sitter rett;  Og måler ring-gap med søkerblad  målte ringene i flere høyder i sylinderen for å se etter avvik, noe det ikke var. Alle ringene kom inn på følgende mål; No.1 - 0.40mm No.2 - 0.50mm. Dette skal være veldig kurante verdier  .
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #237 på: januar 21, 2008, 17:00:42 pm » |
|
Målte også vendehøyde med mer nøyaktig utstyr enn før for å finne ut hvor mye positiv vendehøyde det er på hver enkelt sylinder. Begynte med å sette stempelet på null vendehøyde ved hjelp av deck-height verktøyet.  Når står altså stempelet fullstendig i kant med sylindertoppen. Rigget deretter måleuret på stempelet  Og leser lett av når stempelet vender på sitt makspunkt ut av sylinderen  Målene kom på følgende: No.1 - +4.50mm No.2 - +4.63mm No.3 - +4.52mm No.4 - +4.56mm Dette blir verdifull informasjon ved shimsing av eksisterende eller kutting av lengre sylindre for rett kompresjon. Det heller forøvrig mot et sett Jaycee lange sylindre... 
|
|
« Siste redigering: januar 21, 2008, 17:04:06 pm av Endre D »
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #238 på: januar 21, 2008, 18:33:26 pm » |
|
Forslag: selg hele satsen og kjøp lange JayCee sylindrer og JE stempler. Det hadde ihvertfall jeg vurdert.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #239 på: januar 21, 2008, 18:47:31 pm » |
|
Da e ikkje måte på te mangen avanserte måleinstrument du bruka  Men da e vell nødvendig 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|