Jeg kjører min 1976 modell (1,6 l.) hver dag uten problemer. Men turer på over en time har blitt et problem i det siste. Motoren lugger litt (som om den "dør" litt/mister kraft) mens jeg ligger i konstant fart. Slik kan jeg fortsette lenge, men så snart jeg stopper får jeg ikke start igjen. Oljelampa lyser, men absolutt ingenting skjer når jeg vrir rundt nøkkelen. Noen ganger får jeg umiddelbart start igjen med puffhjelp, andre ganger ikke. Da virker det som om motoren ikke får bensin.
Det ser ut til at problemet er todelt. På lange turer slutter startermotoren og virke rett og slett fordi børstene er slitt (tror jeg...). Hvorfor dette bare skjer på "lange" turer, er et annet mysterium. Hvorfor motoren lugger når den blir skikkelig varm og hvorfor jeg ikke får start igjen i det hele tatt når jeg stopper, er det store spørsmålet her.
Min mekaniker hentydet at membranet i bensinpumpa ikke fungerer godt og at dette blir forverret når motoren blir varm. Men hvorfor blir motoren i det hele tatt så varm? (Bakre støtfanger blir glovarm). Mekanikeren foreslo også at kondensatoren kunne være en årsak. En annen ting jeg har merket, er at det lukter mer og oftere bensin inne i bilen.
Hjelp!!!