king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« på: juli 28, 2010, 18:05:12 pm » |
|
Heisann.
Jeg har en AB blokk 1300 dobbelport mener den er med store oljekanaler.
Jeg forstår å oppgradere til 1600 er så enkelt som å skifte sylindre og topper (?), men lurte på hvor mye ekstra arbeid og kostnad det er å bygge om til injection.
Kan jeg spare mye på denne ombyggingen i lengden?Fordeler og ulemper med injection? Hva er deres tanker?M
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #1 på: juli 29, 2010, 10:08:13 am » |
|
Bare fordeler med innsprut! Om du kan spare noe vet jeg ikke, spors hva du kjoper. De siste boblene kom jo med innsprut, sa det er nok mere eller "mindre bolt on".
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #2 på: juli 29, 2010, 10:29:51 am » |
|
Jeg har også litt planer om innsprut på min bruksmotor: http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1657.msg11255#msg11255Jeg kommer eventuelt til å gå for Megasquirt som styringsystem http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html men det finnes mer "plug&play" kit å få kjøpt av andre fabrikater som er en del dyrere. Du kommer nok ikke til å spare inn utgiftene på redusert bensinforbruk med det første, da luftkjølte motorer vil/må ha litt bensin. Litt jobb er det jo, da du må ha dyseholdere i innsuget, elektrisk bensinpumpe, tur og retur på bensinen med trykkregulator og en del ekstra følere. Fordelen er at du får et mye mer vedlikeholdsfritt system når det først er justert inn. (Håper jeg  ) Selv om jeg vel egentlig ikke har hatt noen store problemer med forgasser heller.....
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Lassen
Supermedlem
    
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland
Praise the Lowered
|
 |
« Svar #3 på: juli 29, 2010, 10:32:06 am » |
|
du kan jo få flere typer innsprut uten att jeg er kjenner noe spesielt til noe av det..: -Megasquirt (men etter hva jeg har forstått litt tricky å justere inn) -CB performance (er dyrere enn megasuirt men lettere å still inn) -Bolt on kit fra ei nyere mexico boble.... Correct me if I`m wrong.... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4 på: juli 29, 2010, 11:25:30 am » |
|
hmmm er ikke sikker på hvorfor megasquirt skulle være noe vanskeligere enn andre å justere inn... alle systemer (som er programmerebare) baserer seg på de samme prinsippene, men det er noe forskjell på brukervennligheten.
Største forskjellen er at megasquirt ikke på noen måte er et "plug and play" system. Megasquirt er bare ecuen (hjernen), og så må du supplere/lage alt det andre selv. Kjøper du et komplett anlegg fra weber/redline eller cb, er det mye nærmere bolt on, men prisen er en helt annen.
Hva du velger kommer an på dine muligheter til å lage ting selv, og ikke minst hva du skal bruke motoren til. Er den helt standard, kan det være en løsning å finne et komplett anlegg fra en tysk eller mexico-bil som hadde EFI som std. Dersom du skal trimme litt, eller ønsker å sette deg inn i hvordan ting funker, kan det være en god ide å bruke all hw og senorer fra et mexico-oppsett, og så styre moroa med f.eks megasquirt.
Og så kommer det an på lommeboka, da, et komplett cb oppsett med spjellhus og hele pakka, bolt-on, koster USD 2000 pluss frakt og moms.
Oppsettet som jeg har bygget til min Ghia, med megasquirt, spjellhus fra wbx , dyser fra saab 90 turbo, sensorer fra cb og MYE håndlaget kom på 6-7k NOK
Så summasummarum er det hva du skal ha motoren til, og lommeboka di som styrer valget.
Ta en tur på shoptalkforums.com, der er det et eget fuel injection forum som du kan svi av noen timer på å lese gjennom mye fornuftig info, før du bestemmer deg. Lykke til
|
|
« Siste redigering: juli 29, 2010, 11:43:17 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #5 på: juli 29, 2010, 13:44:55 pm » |
|
Takk alle sammen!  M
|
|
« Siste redigering: juli 29, 2010, 14:04:56 pm av king.oslo »
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: juli 29, 2010, 14:35:44 pm » |
|
skal du ha på org motor er mexicosprut mer eller mindre bolt on fåes på thesamba.com
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #8 på: juli 29, 2010, 15:36:45 pm » |
|
nei det er ett basis kit. greit utgangpunkt for Megasquirt oppsett.
send han en mail og spør om han har komplett da du trenger bl.a ledningsnett,massempler, dyser, tempsensorer benzinpumpe , regulator etc....
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
VW 1303 S
Medlem
  
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen
VW 1303 S 1974 og 1300 1967
|
 |
« Svar #9 på: juli 29, 2010, 22:42:46 pm » |
|
Jeg har CB injection, mest arbeid å legge ekstra bensintilførsel. Jeg bruker den orginale som retur og har lagt opp nytt rør/slanger. Tur har 30 bars trykk, ikke noe problem mht slanger, men jeg har dobble slangeklemmer. Resten er plug and play og meget enkelt å justere. 
|
|
« Siste redigering: juli 29, 2010, 22:45:11 pm av VW 1303 S »
|
Loggført
|
Medlem TVWK & YHMK
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: juli 30, 2010, 00:08:18 am » |
|
!! Nå snakker vi trykk ...
Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #11 på: juli 30, 2010, 00:10:33 am » |
|
30 bar.. ?!? ! er det TDI di har?  du mener vel 3.0bar.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Lassen
Supermedlem
    
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland
Praise the Lowered
|
 |
« Svar #12 på: juli 30, 2010, 00:23:33 am » |
|
Jeg har CB injection, mest arbeid å legge ekstra bensintilførsel. Jeg bruker den orginale som retur og har lagt opp nytt rør/slanger. Tur har 30 bars trykk, ikke noe problem mht slanger, men jeg har dobble slangeklemmer. Resten er plug and play og meget enkelt å justere.  ikke rart du må kjøre doble slangeklemmer viss du får trykket opp i 30 bar ... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #13 på: juli 30, 2010, 00:23:59 am » |
|
Haha!  M
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 1303 S
Medlem
  
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen
VW 1303 S 1974 og 1300 1967
|
 |
« Svar #14 på: juli 30, 2010, 19:29:01 pm » |
|
Hehe, selvsagt 3.0 bar, 30-60 psi, som er maks 4.0 bar. Dere er våkne og det er bra........ 
|
|
|
Loggført
|
Medlem TVWK & YHMK
|
|
|
|