mai 05, 2025, 22:06:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bolt on bigbore kit til 1200 motor??  (Lest 884 ganger)
Kheiron
Supermedlem

Vis profil
« på: august 04, 2010, 22:49:38 pm »

Jeg har en 1200 motor fra 1961, har ikke motornr. tilgjengelig nå.
Tilstanden på motor er ukjent, bortsett fra at den står fast.  Osteaktig Bilen har ikke hatt skilt på 40 år.
Siden den står, er det syl/stempler som er "fast" eller er det andre steder i motoren den kan feste seg??

Siden jeg høyst sannsynlig skal ha nye syl/stempler, så har jeg hørt at man kan få et bolt on big bore sett til 1200 motor?
Dette settet krever ikke noe maskinering og er på nesten 1400ccm. Vil man merke noe til det i det hele tatt?

Noen som har erfaring med dette?

espen
Loggført
Splitboy
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 05, 2010, 08:34:09 am »

Settet er med 83 mm sylindre/stempler og gir 1385ccm, har vært solgt av wolfsburg west bl.a.;

http://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=111198057ABB

Har ikke testet dette settet i praksis dog...nilsg her på forumet laget en morsom motor med blant annet et tilsvarende, gammelt sett;
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16131.60.html

Loggført
Racing56
Medlem

Porsche for fun, but VW forever!

Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 05, 2010, 08:45:47 am »

Jeg har skaffet meg et slikt sett nå. Det var bolt-on. Jeg har hørt og lest mye rart om passformen til disse settene, hvor noen ikke passer i det hele tatt... motoren sto bom fast... Men for meg gikk det helt fint.
Men det ene stempelet var fra en annen produksjonsserie og veide 9 gram mer enn de andre... Heldigvis ligger Oslo Sylinderservice ikke langt unna.

Jeg kjøpte settet fra Wolfsburg West på nett.

Sammen med dobbelports topper, litt fresing på vendehøyden, litt høyere vipper og lettet reimhjul, samt doble gassere er jeg spent på hvor mye jeg klarer å skremme ut av den ellers så originale 1200-motoren. Veiva er fortsatt den original med 64 slag. Det er fullt mulig å bytte denne også med en 69-veiv men da må man splitte blokka også, og det gadd ikke jeg...
Loggført

Tor (Racing56) Fagerhøi

Member of: Stormtroopers, Veteran VW Klubben,
Porsche 356 Klubb Norge, Porsche 356 Registry US
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!