tambur4
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Halden
|
 |
« på: august 22, 2010, 21:02:23 pm » |
|
Har en 1303 med 1600 motor, med 2 x Zenith forgassere. I dag opplevde jeg 2 motorstopp på vei til og fra SCC.
Etter å ha kjørt i ca én time virker det som om motoren kveles (litt usikker her!) Da må jeg vente 10-20 minutter før jeg får startet igjen.
Motoren er generelt lett å starte når den er kald, men vanskelig når den er varm.
Tok en vannflaske og sprutet litt på innsuga for å prøve å kjøle de ned, men vanskelig å si om det hjalp noe.
Alt av tenningsdeler er byttet og justert, forgasserne er også justert på verksted etter beste evne.
Begynner å bli lei nå...
|
|
|
Loggført
|
VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #1 på: august 22, 2010, 21:05:50 pm » |
|
Er det choke på forgasserne? Henger den på litt for lenge kanskje? evt at de ikke går av! Men siden de er justert så er vell dette sjekket 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
tambur4
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #2 på: august 22, 2010, 21:30:33 pm » |
|
Ikke noe choke på gasserne nei..
|
|
|
Loggført
|
VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
|
|
|
Hassemr2
Juniormedlem
 
Innlegg: 72
Bosted: Bodø
|
 |
« Svar #3 på: august 23, 2010, 10:05:55 am » |
|
bensin pumpa som er gåen kanskje, hadde samme problem på min 1303 s. Bytta pumpa og da fungerte den fint.
|
|
|
Loggført
|
1303s
|
|
|
tambur4
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #4 på: august 23, 2010, 11:42:42 am » |
|
OK, takk for tips.
Vet ikke om denne teorien holder mål, men: Kan det være dårlig lufting fra tanken, slik at det kan bli undertrykk i tanken? Dersom det lufter bare litt, så vil det jo sakte fylle seg opp med luft igjen etter en liten tid. Jeg får kjøre bilen varm og åpne bensinlokket for å høre om det suser kanskje..
|
|
|
Loggført
|
VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
|
|
|
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
    
Innlegg: 1043
Bosted: Skien
Rolf T. Kastenwagen
|
 |
« Svar #5 på: august 23, 2010, 11:54:44 am » |
|
Pass på å ha bensinlokk med lufting, men også tipset om bensinpumpa er nok nærmere løsning av problemet.
|
|
|
Loggført
|
VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #6 på: august 23, 2010, 13:23:08 pm » |
|
1303 har lufting via slanger ned ved venstre forhjul.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ivarw
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted: rælingen
|
 |
« Svar #7 på: august 23, 2010, 14:49:34 pm » |
|
tipper coil!har en tendens til og kutte når den er varm funker igjen da den blir kald
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #8 på: august 25, 2010, 23:23:48 pm » |
|
Er alle kjøleblekk og gummitetninger på plass?
Bytt kondensator...
Alle bensinslanger er nye?
Ta et bilde av motorrommet og legg ut her...
|
|
« Siste redigering: august 25, 2010, 23:32:33 pm av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
tambur4
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #9 på: august 26, 2010, 08:53:02 am » |
|
Har kjøpt ny coil i går. Skal kjøre en langtur snart for å sjekke. Bilde av motorrom skal komme! ..godt å vite at dere er der ute 
|
|
|
Loggført
|
VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #10 på: august 26, 2010, 09:13:28 am » |
|
Slangen under tanken og kondensatoren på fordeleren...er de "gamle"?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
tambur4
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #11 på: august 26, 2010, 18:04:09 pm » |
|
ja, så står jeg der da... I veikanten med motorstopp.. Det viste seg at den gamle coilen var koblet feil! Ny coil med forstand er montert riktig. grønn ledning fra minus på coilen til fordeler. den gamle coilen hadde ikke motstand. Motoren gikk myyye penere nå, men bare etter 10 minutters kjøring begynner bilen og fuske. Spesielt på pådrag. Til slutt stopper den helt. Sånn sett så er den værre en før. Da begynte den å slite etter ca 1 time. Kondensator er ikke byttet ennå. Det at coilen var feilkoblet, hva kan følgene bli. Og må tenning justeres igjen? Nå er det bare å vente til bilen blir kald.. 
|
|
|
Loggført
|
VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #12 på: august 26, 2010, 18:45:37 pm » |
|
Jeg hadde tatt vekk motstanden på coilen jeg 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
tambur4
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #13 på: august 26, 2010, 18:50:28 pm » |
|
Bypasset motstanden, da startet bilen med en gang. Kom meg i alle fall hjem:) Skal kjøre en tur til etter trening for å sjekke om det hjalp på fuskingen!
|
|
|
Loggført
|
VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
|
|
|
tambur4
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #14 på: august 26, 2010, 20:47:27 pm » |
|
Hva er egentlig formotstanden til? Har kjørt en tur nå, med ny coil men uten motstand. Bilen går aldeles nydelig, helt annen snert over motoren nå  Tidligere har jeg ikke ønsket å kjøre fortere enn 90 på E6, men i dag koste jeg meg i 100 på svingete veier! Men uansett: Etter 45 minutter begynte bilen å fuske igjen. Kjørte hjem og parkerte, stoppet bilen og fikk faktisk start på den etter ett par minutter. Det er ny rekord! Hva er neste skritt? Condensator, bensinpumpe?
|
|
|
Loggført
|
VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
|
|
|
tambur4
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #15 på: august 26, 2010, 20:56:31 pm » |
|
Her er forresten bilder av motorrommet!
 motorrom_1.jpg (186.49 KB. 2048x1216 - vist 1034 ganger.)
 motorrom_2.jpg (234.46 KB. 2048x1216 - vist 923 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #16 på: august 26, 2010, 21:23:45 pm » |
|
Bra med bilder. Så tett og fint ut over eksosen som mange mange synder mot...
Tror dette er et bensinproblem og ikke tenningsproblem. Bytt nå denne kondensatoren - tar 15 min....
Bilen går bra i 45 min. Noe skjer når bilen blir varm og etter en god stund...Kanskje for varm?
Hvorfor blir den så varm. Noen ting som påvirker
1. Termostaten til luftkjølingen åpner ikke ved varm motor? 2. Manglende pakninger/tetninger rundt plugghetter? Har du det? Tett alle hull i viftehuset. Du har et lite ett like ved gassviren feks. Burde ikke gjøre noe et slikt men har du 3-4 slik + full åpning rundt plugghettene så "rømmer" det mye kjøleluft.... 3. For tidlig/høy tenning? Lett startet ved kald motor så rimer ikke dette heller... 4. Feil ventilklaringer. Men motoren går godt så det rimer ikke 4. Bensinslangene er gamle og lekker "luft" - ofte den under tanken?- dvs ikke nok bensin kommer til - luftbobler i filteret ditt? Er et filter i pumpen. Det holder med det vanlige. Jeg liker ikke disse plastfiltrene jeg... 7. Nesten tett bunnsil i tanken...eller bensinfiltre. 8. Løv/polergarn/kluter eller lignende ligger i kjølevifta og sperrer for luften. 9. "Utslitt" olje som ikke kjøler eller transporterer bort varme. (Sikkert ikke tilfelle her - Teoretisk vrøl fra meg)
Tror du at motoren blir for varm? Hvis ja så kan:
1. Coilen kutte/"koker" etter en stund 2. Støtstangen til bensinpumpe "knipe" ved defekt eller "trang" bakelitt under pumpen. Bytt bakelitt og/eller poler støtstangen. 3. Bensinen "koker" i systemet 4. Slitte forgasserne av enkelte typer kan i sjeldne tilfeller utvide seg mer pga for høy varme og gi falskluft/bensinlekkasje problematikk.
Og ikke fokuser mer på denne formotstanden ifb coilen. 99,99% av alle andre inne her har coil uten formotstand...og det virker bra
Og finner du fortsatt ikke ut av det...Ta av baklokket, tape fast skiltet i bakvindu og ta en laaang kjøretur. En båttank med håndpumpe kan vel også prøves for å elimerere at problemene er på bensinforsyningssiden...
|
|
« Siste redigering: august 26, 2010, 21:36:03 pm av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
tambur4
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #17 på: august 26, 2010, 21:41:21 pm » |
|
Takk for utfyllende svar, Squareback! Tenkte jeg skulle ringe til hotshop i morgen og bestille kondensator og bensinpumpe. Har også snakket med en kollega som er tidligere bilmekaniker. Han skal gå over motor for å sjekke tenning, ventiler m.m. Sjekket i dag om det var vakum på bensintanken. Åpnet lokket etter en kjøretur, men følte ikke noe "sug" når jeg åpnet. Tetninger rundt tennpluggene er Ok. Kablene er nye. Mener ikke det er bobler i luftfilteret. Forgasserne bekymrer meg litt. De er amle (Zenith 32ndix). Disse virker det som det er vanskelig å få deler til. De svetter litt også.. Og til slutt: Formotstanden er et avsluttet kapittel  Hva skal jeg si; Jeg ELSKER VWNorge. Må donere en slant ved neste lønning!
|
|
|
Loggført
|
VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #18 på: august 26, 2010, 22:02:49 pm » |
|
Forgasserne er sikkert ok om det ikke slipper inn "falsk" luft noen steder. Svettingen må bort. Blir det for mye av det blir det både utrygt og usikkert.... Forgasserservice i Drøbak kan sikkert skaffe pakninger og deler ,men Byman som driver stedet er nesten pensjonist så tid tar laang tid.
2 av medlemmene i Follo har fått overhalt sine std solex forgassere (54 og 64 mod) hos ham. Er kanskje andre på forumet som kan se over dine for alt jeg vet.
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
ahelgemo
Supermedlem
    
Innlegg: 1597
Bosted:
|
 |
« Svar #19 på: august 26, 2010, 22:10:43 pm » |
|
hva om bensinen koker i det filteret ditt ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tambur4
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #20 på: august 26, 2010, 22:23:26 pm » |
|
Forgasserservice i Drøbak kan sikkert skaffe pakninger og deler ,men Byman som driver stedet er nesten pensjonist så tid tar laang tid. Ringte Forgasserservice i Drøbak tidligere i sommer, og selv han var skeptisk. Han mente det var vanskelig å få deler til disse.
|
|
|
Loggført
|
VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
|
|
|
|
tambur4
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #22 på: september 02, 2010, 22:01:56 pm » |
|
Nå har vi (datteren og jeg) byttet kondensator og bensinpumpe, men det hjalp ikke. Bilen starter pent og går i ca 30-45 minutter. Da begynner den å rykke. Prøvde å gi gass da, og da smalt det (uforbrent bensin?) og etterhvert dør den.
Skal bytte bensinfilter i helgen, filteret stod på utgangen av pumpa.
En kollega mener det er problem med bensin-tilgangen når bilen blir varm. Gassresponsen blir også litt dårligere når den blir varm (Takk for turen John E!) Siden den antageligvis får for mye bensin når den blir varm, så gjenstår vel kanskje bare en overhaling av gasserne...?
|
|
|
Loggført
|
VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
|
|
|
tambur4
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #23 på: september 09, 2010, 20:16:30 pm » |
|
Da ser ting (delvis) litt lysere ut  Har justert stiften i dag, og da gikk alt så mye bedre! Kjørte meg en (aktiv) tur på 50 minutter, og ingen tegn til rykking i det hele tatt. Men... Har fortsatt problemer med å få start på bilen når motoren er varm 
|
|
|
Loggført
|
VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #24 på: september 11, 2010, 09:40:22 am » |
|
Da ser ting (delvis) litt lysere ut  Har justert stiften i dag, og da gikk alt så mye bedre! Kjørte meg en (aktiv) tur på 50 minutter, og ingen tegn til rykking i det hele tatt. Men... Har fortsatt problemer med å få start på bilen når motoren er varm  Er det ikke en elekrisk dyse på hver gasser? isåfal burde du se om det ligger litt rusk her.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #25 på: september 13, 2010, 08:01:03 am » |
|
Hadde byttet bensinpumpe først.Det er typisk pumpefeil når den blir varm så orker den ikke pumpe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hølby
Supermedlem
    
Innlegg: 1637
Bosted: Gan
Originalt er kult!
|
 |
« Svar #26 på: september 13, 2010, 09:47:46 am » |
|
Da ser ting (delvis) litt lysere ut  Har justert stiften i dag, og da gikk alt så mye bedre! Kjørte meg en (aktiv) tur på 50 minutter, og ingen tegn til rykking i det hele tatt. Men... Har fortsatt problemer med å få start på bilen når motoren er varm  Hadde det samme problemet med stift på min 58 boble. Når det er veldig varmt i været, trenger bilen ekstra lufting og da åpner jeg bakluka litt og setter inn en colaboks. Det gir ekstra lufting og når jeg skal starte bilen når den er varm, gir jeg bånn gass. Den starter lettere nå enn før. Når det blir litt kaldere i været (altså ikke den ekstra sommervarmen), tar jeg bort boksen igjen og bilen fungerer bra.
|
|
|
Loggført
|
 | Mobil: 90828000 Hølby: 1958 Folkevogn m/piler Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell T3 Gipsy Camper 1985 |
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #27 på: september 14, 2010, 12:05:45 pm » |
|
det hender også at det samler seg mye skitt under viftehuset mellom sylinderene. da blir det også varmt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tambur4
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #28 på: september 14, 2010, 13:36:40 pm » |
|
Har en kollega (tidl. bilmekaniker/verksmester) som skal se på bilen i morgen. Det merkelige er, at etter at stiften er justert så er bilen vanskelig å starte når den er kald også. Også går den ujevnt. Håper vi kommer et skritt videre i dag! Takk for alle gode innlegg 
|
|
|
Loggført
|
VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
|
|
|
tambur4
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #29 på: september 18, 2010, 15:40:10 pm » |
|
Oh glede! Da ser det ut til at ting går bedre. Har byttet coilen - igjen! Med ny coil starter den mye bedre. Virker som den er bedre på varmstart også  Var elendig gnist med den forrige coilen når den ble varm. *sukk* Det var jo noe av det første jeg byttet! Men nå gleder jeg meg til treff i Moss i morgen søndag!!
|
|
|
Loggført
|
VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
|
|
|
|