Dette er bare en motor som ble satt sammen som følge av at alt annet ikke ble som det skulle. Det er 4år siden jeg satte sammen denna motoren.
Jeg har hørt mye rart angående doble gassere på en "så liten" motor, så her kommer beviset for at det fungerer aldeles utmerket.
Motoren
Blokk, standard 1600 dobbeltredusert
Veiv, standard 69mm
Råder, standard
Stempler og sylindre, standard gamle 85,5mm godt brukt, bare vasket og satt sammen med orginale gamle stempleringer.
Topper ventiler og vippearmer, standard dobbelport, portet og polert hjemme i garasjen på øyemål og etter eget hode.
Kam, av ukjent merke og med ukjente spesifikasjoner, men jeg er ganske sikker på at jeg målte ett løft på kammen til rundt 11mm, men det må jeg måle senere for å garantere.
Forgassere, 2 doble 40mm dellorto
Eksos, orginale varmebokser og billig ekstraktor grenrør, rund 2" turbomuffler fra vangbo, bråker fælt.
Denne motoren er altså ikke maskinert utifra orginal på noen som helst måte og kan bygges hjemme med ganske grunnleggende verktøyJeg syntes alltid at bilen har vært forholdsvis fresk i frasparket, til bare å være en 1600ccm.
Dyno tallene er ikke oppsiktsvekkende men sannsynlige og viser at det er mye å hente i en standard 1600 uten å koste på jævlig mye penger.
Bilde av dynopapirene kommer senere, men den toppet rett over 54hk på hjula på rullene, hvor mange prosent som forsvinner fra motoren og ned er omdiskutert så de tallene skal jeg ikke nevne.
Uansett syntes jeg dette er oppløftende tall, det er en sliten gammel motor som bare har fått noen "nye" brukte deler som lett lar seg kjøpe her inne på salgsdelen til ikke mye over 4000kr. pluss pakningssett.
Og det går greit nok også, vi var 3 stk i bilen med alt vi trengte til telting på BugRun, og vi hadde ingen problemer med å ligge å cruise i 100km/t pluss. Og bensinforbruket ligger godt under literen.

Dyno papirer BR (Large).jpg (56.19 KB. 620x768 - vist 379 ganger.)