mai 04, 2025, 21:25:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Noen småproblemer på VW1300 fra 73: dårlig tenning + eksos i cockpiten  (Lest 1433 ganger)
supermagnus
Nybegynner
*

Vis profil

« på: august 18, 2010, 15:35:07 pm »

Hallo!

Jeg har en finfin 1300 som fungerer fint, men har et par skavanker om dagen.

Det første antar jeg er et tenningsproblem, fordi jeg hadde et lignende problem på min forrige boble (en 1302 S). Da spurte jeg min daværende svigerfar til råds, som har vært en ivrig VW-entusiast i mange år, men etter at forholdet der har... Ja, hva skal man si... Det er i alle fall ikke mye hjelp å hente der i gården lenger! Men da jeg til slutt fikk motorstopp på grunn av problemet guidet han meg inn i tenningsboksen i motoren, og der husker jeg at jeg justerte på en stift. Problemet er at jeg husker ikke helt nøyaktig hva jeg gjorde. Problemet er i alle fall at bobla mister tenninga når den ruller på clutch eller om den står noen sekunder på tomgang. Har prøvd å justere tomgangen og blandingsforholdet, så det er ikke der problemet ligger. Noen som kan hjelpe?

Det andre problemet er at jeg ofte blir svimmel når jeg kjører. Når jeg kan fortelle at det ofte lukter veldig sterkt eksos i bilen mens jeg kjører, og at når jeg starter bilen etter at den har stått i et par uker kommer røyk ut i fra luftanlegget inni bilen er jeg vel ikke så langt unna sannheten når jeg ser for meg at det kommer eksos rett inn i bilen. Jeg har prøvd å lukke alle innganger, men jeg må ha oversett en åpenbar løsning. Noen som har vært borti samme problem?
Loggført
Pan
Supermedlem

Vis profil

« Svar #1 på: august 18, 2010, 17:50:51 pm »

Eksosen kommer nær sagt garanter fra dårlige varmepotter. Bilens varmeapparat tar tross alt varmen fra eksosen.
Loggført
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem

Fartsblind så langt det går

Vis profil
« Svar #2 på: september 02, 2010, 14:33:38 pm »

Sliter med eksos inn i bilen selv. Vaierne til å stenge varmepottene er røket, men har fått stengt den ene ved å krabbe under bilen. Varmepottene mine er ikke bra.. rusta istykker vil jeg si. Så får ikke stengt den ene "manuelt" under bilen heller...

Kjør med åpent vindu til du får fiksa det
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
hovdingen
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #3 på: september 03, 2010, 22:11:31 pm »

Hvis varmepottene ikke er synderen så kan det også være dårlig tetting på klemmene som forbinder vamepottene og eksospotta. Der fikk jeg inn eksos i allefall. Hørte at det var eksoslekkasje ved at det ble skarpere lyd fra motoren. Da jeg la handa rundt klemmene så kjente jeg eksostrykket og det gikk rett mot den breie klemma som står rundt luftutgangen i bakkant av varmepottene. Eksosen gikk dermed rett inn i bilen der fordi den breie klemma ikke er laget for å holde helt tett. Når jeg så tok av de eksosklemmene som lakk, smurte på eksos-sement på tube og monterte sammen igjen på korrekt måte var eksoslukta borte.

Ikke bruk bilen før eksoslekkasjen er tetta - eksosforgiftning er farlige greier!
« Siste redigering: september 03, 2010, 22:13:31 pm av hovdingen » Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!