oohbigbrain
Nybegynner

Innlegg: 10
Bosted: bodø
|
 |
« på: mai 18, 2009, 10:40:33 am » |
|
Har litt problemer med å få start på min 1302s. Eller, normalt starter den uten problem, men de siste dagene vil den ikke starte igjen hvis jeg stopper bilen og så vil starte igjen rett etterpå. Batteriet er relativt nytt og bra (når bilen starter, starter den uten problem!) Symptomer: - Ingen respons fra startmotor når jeg vrir om nøkkelen (lys i speedo) - Hører et svakt klikk (men kan ikke fastslå om det kommer fra tenningslåsen eller startmotoren... skal ut å sjekke i ettermiddag)
Kan det være tenningslåsen? Evt gå over kablene og se etter dårlig kontakter? Jeg stusser litt over at bilen starter feilfritt når den har fått stå litt og motoren er kald... Tips innspill?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1 på: mai 18, 2009, 10:46:07 am » |
|
Har litt problemer med å få start på min 1302s. Eller, normalt starter den uten problem, men de siste dagene vil den ikke starte igjen hvis jeg stopper bilen og så vil starte igjen rett etterpå. Batteriet er relativt nytt og bra (når bilen starter, starter den uten problem!) Symptomer: - Ingen respons fra startmotor når jeg vrir om nøkkelen (lys i speedo) - Hører et svakt klikk (men kan ikke fastslå om det kommer fra tenningslåsen eller startmotoren... skal ut å sjekke i ettermiddag)
Kan det være tenningslåsen? Evt gå over kablene og se etter dårlig kontakter? Jeg stusser litt over at bilen starter feilfritt når den har fått stå litt og motoren er kald... Tips innspill?
"Klikk" fra startmotoren er et relativt vanlig problem. Sjekk jordinga mellom karosseri og girkasse - den er ofte moden for utskifting hvis dette ikke er gjort på en stund. Kan også være innslaget på starteren som er dårlig, hender at det hjelper å gi den et kakk med en hammer (det er den lille "sylinderen" som henger på startmotoren). Sjekk ellers at alle ledninger i tilknytning til starteren henger på 
|
|
|
Loggført
|
 "When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #2 på: mai 18, 2009, 10:46:33 am » |
|
Innslaget på startmotoren slår ikke helt inn. Ganske vanlig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #3 på: mai 18, 2009, 11:56:17 am » |
|
Hvis du hører et lite klikk når du vrir om nøkkelen, er det mest sannsynlig ikke tenningslåsen.
Det enkleste du kan begynne med, er å sjekke alle kontakter på starteren og jordingskabelen mellom girkassa og chassis.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #4 på: mai 18, 2009, 12:06:18 pm » |
|
Høres ut som innslaget. Syns det er litt dumt å bytte hele starteren når det mest sannsynelig er innslaget som er tullerusk.
Får billige innslag på thesamba.com.. NOS innslag går for 300,- +/-.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Blaasarn
Medlem
  
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten
|
 |
« Svar #5 på: mai 18, 2009, 13:44:26 pm » |
|
Høres nok ut som jordinga ja..
|
|
|
Loggført
|
Mvh. Eskil Eltoft VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil  VW 1300, 1969 - Selges Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil Mazda 323 1990 - Bilcross-bil Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
|
|
|
oohbigbrain
Nybegynner

Innlegg: 10
Bosted: bodø
|
 |
« Svar #6 på: mars 25, 2011, 10:49:52 am » |
|
Dette problemet løste seg da jeg byttet jordingskabler, men idag skjedde det samme. Bilen har stått siden november, og jeg startet den første gang igår og kjørte totalt ca 1 time med bilen. Ingen problemer overhodet med hverken å få start eller underveis. men idag vil den ikke, god futt i batteriet, 2 lys i dashbordet og klikking når jeg vrir nøkkelen. Samme råd som tidligere i tråden?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: mars 25, 2011, 11:52:48 am » |
|
Har det samme problemet med min tidvis. Hver gang har det vært dårlig kontakt på starteren, jeg kjører hele året og får salt og dritt i kontaktene. I fjor loddet jeg på ny 16mm2 kabelsko, og sist uke måtte jeg stramme en liten kabelsko, fjerne irr, og sette inn med litt syrefri vazelin. Da er det godt som gull igjen  Lettest å komme til uten grav, er garasjejekk og fjerne høyre bakhjul. Husk bukk.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #8 på: mars 25, 2011, 21:58:54 pm » |
|
Eg har og opplevd samma problemet. startar når den er kald, men ikkje noko liv når den har vert brukt... Banka på startar og innslag med hammar, ingen forskjell. Skifta jording på girkasso, ingen forskjell. Lada batteriet opp igjen(heilt opp) og bytta børstar og pussa ankeret på dynamoen. Problem løyst. Antok då att batteriet ikkje vart lada opp av dynamoen sånn att når den har vert brukt var da for lite til å starta den. og når den har stått litt so har batteriet lada seg opp igjen litt og då var da nok.
klikket du høyrer er nok bensin-stenge ventilen på forgassaren. innslaget lagar ein ganske høg klikkelyd, mens den andre er svak
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #9 på: mars 28, 2011, 12:06:14 pm » |
|
Børstene i starteren som mest sansynlig er utslitt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #10 på: mars 28, 2011, 12:18:56 pm » |
|
Fortell oss hva resultatet ble, siden vi har foreslått så mange forskjellige løsninger. HVEM VANT? 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|