mai 06, 2025, 04:41:52 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Boble med automatgir  (Lest 3512 ganger)
Tert
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: Svelgen


Vis profil

« på: september 01, 2010, 22:28:12 pm »

Eg vurderar å reise å sjå på ei 1971 boble med 1300 automat. Eg har ikkje noko erfaring med desse automatkassene. Korleis fungerar desse, og korleis er det å køyre med? Er det nokre ulemper med desse girkassene i motsetning til manuell?
Loggført
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: september 02, 2010, 01:12:53 am »

Det er vel i grunnen bare to gir (pluss revers) såvidt jeg vet, også er det vel ikke ordentlig automat - men heller halvautomat, dvs automatclutch eller sånn da.
Sånn at den clutcher når du tar på spaken på en måte. Så den girer vel ikke av seg selv, du må gire selv.
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: september 02, 2010, 08:41:04 am »

Det er vel i grunnen bare to gir (pluss revers) såvidt jeg vet, også er det vel ikke ordentlig automat - men heller halvautomat, dvs automatclutch eller sånn da.
Sånn at den clutcher når du tar på spaken på en måte. Så den girer vel ikke av seg selv, du må gire selv.

Første gir er erstattet av en "torque converter", noe som burde gi deg tre kjøreområder, ikke tre gir som sådan.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: september 02, 2010, 12:10:46 pm »

Se forøvrig også VWs egne instruksjonsbøker:

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/8_69bug/29.jpg

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/8_69bug/30.jpg
Loggført
Tert
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: Svelgen


Vis profil

« Svar #4 på: september 02, 2010, 15:49:46 pm »

Flotte svar! Takker Glad
Loggført
overland
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Sola


Vis profil

« Svar #5 på: september 02, 2010, 16:33:00 pm »

Har kjørt automatboble i mange år, og den hadde da 3 gir + revers!

Systemet er at bilen har en 3 girs manuell kasse, en vakuum styrt clutch og en torque converter (slik som på automatiske gearkasser).  Ved å ta i gearspaken så løser den vakuumstyrte clutchen ut og den kobler inn når man slipper gearspaken.  Bilen kan altså settes i gear bare ved å flytte girspaken.  Men bilen står fortsatt stille fordi motorturtallet ikke her høyt nok til å få skovlene i torque converteren til å flytte seg.  Når man så vil kjøre er det bare å gi gass!!  Man kan starte i hvilket som helst gir, men selvsagt dårlig aks i 3. gir. 

Systemet egner seg ikke spesielt for motortrimming fordi den vakuumstyrte clutchen holder for dårlig og kan ikke byttes mot noe bedre.

Fordelen er at 1302/03S gearkasse og opplegg bak passer rett på om man blir lei automaten.  Da får du en bil med 4 leddet bak og torsjon forran, og det er ganske gromt.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!