king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« på: september 05, 2010, 23:08:29 pm » |
|
Heisann,
Gjengestengene til innsug og eksos er rustne og fæle på noen topper jeg har.
Jeg tenkte å ta ut de som er, og sette inn noen nye rustfrie gjengestenger og feste med locktite 271 gjengelås. Høres dette ut som en grei plan?
Men jeg forsøkte å få ut en av dem i dag. De er grusomt rustne og fæle, og det endte med at jeg måtte bore ut hele skiten. Så mitt spørsmål er: hva er beste måte å få ut de resterende stengene?
Mvh, Marius
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1 på: september 05, 2010, 23:28:14 pm » |
|
ViceGrip tang er et kjekt verktøy. Jeg hadde også prøvd å varme opp toppen før jeg startet. Da aluminium utvider seg mer enn står vil det løsne lettere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #2 på: september 05, 2010, 23:30:13 pm » |
|
Jeg boret med 7.5 mm gjengebor og gjenget opp til M8 på ene toppen jeg skulle bruke på gamlemotoren. Bare å bore litt større hull i eksosflensen så funker det fint  Fant ut at det gikk like fort 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #3 på: september 06, 2010, 00:04:05 am » |
|
Jeg boret med 7.5 mm gjengebor og gjenget opp til M8 på ene toppen jeg skulle bruke på gamlemotoren. Bare å bore litt større hull i eksosflensen så funker det fint  Fant ut at det gikk like fort  Ville ikke brukt så stort bor på m8. Maks 7mm, og helst 6.8 Tommelfinger regel er å trekke fra stigning på dia. Eks: M6x0,75=5,25mm~5,3mm M8x1,25=6,75mm~6,8mm M10x1,5=8,5mm På en annen side, så er m8 standard på eksos, så lurer litt på hvorfor du må borre opp flens? Skrivefeil?- Opp til M10, og bor 8,5mm kanskje?
|
|
« Siste redigering: september 06, 2010, 00:06:57 am av H-MEK »
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #4 på: september 06, 2010, 00:08:39 am » |
|
rustfritt /syrefast i magnesium og alu vil gi galvanisk tæring og kan evt spise opp gjengene i toppen.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #5 på: september 06, 2010, 00:16:48 am » |
|
På en annen side, så er m8 standard på eksos, så lurer litt på hvorfor du må borre opp flens? Skrivefeil?- Opp til M10, og bor 8,5mm kanskje?
En liten skriveleif der ja. Begynner å bli sent på kveld  Gjengebor på 8.5mm og gjenge opp til M10 er helt riktig ja! 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #6 på: september 06, 2010, 08:13:16 am » |
|
Hva med å pusse rusten?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #7 på: september 06, 2010, 08:56:45 am » |
|
Galvanisk tæring? Dette var interessant. Hva med alle de mennesker som setter inn innsatser av rusrfritt stål for å forsterke gjengene? Finnes det zinkbehandlede innsatser for å beskytte mot dette?
Kommentarer folkens?M
|
|
« Siste redigering: september 06, 2010, 09:13:45 am av king.oslo »
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #8 på: september 06, 2010, 11:46:12 am » |
|
Galvanisk tæring forutsetter en elektrolytt, noe Statens Vegvesen velvillig bidrar med gjennom vinterhalvåret. Tror det går bra på sommerbiler. Jeg har hatt et rustfritt eksosanlegg på min 1986 Caravelle siden 2001. Det er montert med rustfrie skruer mot toppene. Bilen har gått i saltsørpa i Oslo og Bærum. Motor og gir ser ut til å klare seg, men karosseri, vannrør, radiator, bensintank, etc. har rustet hull. Jeg ville brukt varmebestandig alu-pasta (fett) i stedet for lim. Sett på to muttere på pinneskruen og skru den helt i bunn, sitter godt nok.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T2-Vandal
Supermedlem
    
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron
|
 |
« Svar #9 på: september 06, 2010, 11:52:26 am » |
|
Er ikke pinneskrueverktøy det mest ideelle for denslags??...
|
|
|
Loggført
|
29 Chevrolet AC Phaeton 47 Farmall A 66 T1 70 T1 (German look) 78 Corvette sachs 380 77 T2 (Vandalbussen) 72 Eldorado cab 08 Alfa Romeo 159 Ti
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #10 på: september 06, 2010, 12:01:36 pm » |
|
Jeg ville brukt varmebestandig alu-pasta (fett) i stedet for lim. Sett på to muttere på pinneskruen og skru den helt i bunn, sitter godt nok.
Lim? Jeg følger deg ikke helt her. To muttere? Hvor, når? Jeg leste at hvis man isolerer materialene vil det ikke tære. Hvordan gjør man dette best?M
|
|
« Siste redigering: september 06, 2010, 13:27:28 pm av king.oslo »
|
Loggført
|
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: september 06, 2010, 12:24:16 pm » |
|
Galvanisk tæring? Dette var interessant. Hva med alle de mennesker som setter inn innsatser av rusrfritt stål for å forsterke gjengene? Finnes det zinkbehandlede innsatser for å beskytte mot dette?
Kommentarer folkens?M
Fra http://baatplassen.no/i/index.php/topic/2321-aluminium-og-korrosjon/page__view__findpost__p__24100Det er forskjell på rustfritt og syrefast, og rustfritt vil mye lettere forårsake tæring på aluminium på grunn av stoffenes kjemiske egenskaper. De som har erfaring med rekkestøtter o.l som har tært på grunn av syrefaste bolter bør dobbeltsjekke om de mener rutfritt eller syrefast. Det er også stor forskjell på ulike aluminiumskvaliteter. Ren aluminium slik den fremkommer i spenningsrekken er lite bestandig i maritimt miljø, og vil tæres fort. Dette benyttes kun av uvitende amatører. Aluminium av marin kvalitet er legert opp og er mer bestandig. For de som har studert spenningsrekken vil de se at aluminium er mindre edelt enn sink. Dette betyr at ren aluminium vil bli tært bort fortere enn sink. Dette rimer dårlig med det faktum at drev og andre aluminiumsdetaljer har sink som offerandode. Dette er fordi aluminiumen er legert til en edlere tilstand enn sink i disse delene. Som offeranode for aluminium er det vanlig å benytte mellom annet magnesium. Dvs at rustfritt vil forårsake tæring på aluminium, men på en motorblokk vil dette problemet være mindre siden legeringen den er laget av er mer edel. De tyske ingeniørene har nok tenkt på dette i sin tid.
|
|
« Siste redigering: september 06, 2010, 12:27:05 pm av nime »
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #12 på: september 06, 2010, 14:45:55 pm » |
|
locktite 271 = lim. Til sommerbruk kan du fint bruke rustfritt/syrefast (A2/A4) på toppene dine. Hvis du skal kjøre i saltsuppa om vinteren bør du tenke deg om.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #13 på: september 06, 2010, 14:47:33 pm » |
|
locktite 271 = lim. Til sommerbruk kan du fint bruke rustfritt/syrefast (A2/A4) på toppene dine. Hvis du skal kjøre i saltsuppa om vinteren bør du tenke deg om.
Supert, takk! Bilen må dessverre nyte saltsuppa om vinteren. Hva fjør jeg best så?M
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #14 på: september 06, 2010, 22:24:47 pm » |
|
Tyskerne brukte karbonstål - hvorfor i all verden skal man ha rustfritt på innsugsboltene? Generelt er rustfritt også mye svakere om jeg ikke blander i hodet her nå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TEH
Supermedlem
    
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag
|
 |
« Svar #15 på: september 06, 2010, 22:35:04 pm » |
|
Gjengene skjærer seg fort på rustfri/syrefast, ikke å anbefale. Puss de du har og ha på kopperpasta/copaslip.
|
|
|
Loggført
|
Mob:92245040
|
|
|
Gummiand
Medlem
  
Innlegg: 118
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #16 på: september 06, 2010, 23:00:02 pm » |
|
Jeg måtte handle nye topper  Håper du er mer heldig enn meg.!
|
|
|
Loggført
|
1.gangs vw eier. 1302s
|
|
|
|