djupevik
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Bergen
|
 |
« på: september 14, 2010, 11:41:27 am » |
|
Hei. Jeg har hatt bilen min på verksted for å skifte alle bærekulene på min 66 boble med balljoint forstilling. Etter dette er bilen steinhard fremme og bilen er tung på rattet i tillegg til at den ikke retter seg opp etter sving. Er det slik at kulene må kjøres inn før det blir som normalt igjen? Eller er det mest sannsynlig verkstedet som ikke har fått kulene helt beine? Bilen og forstillinga er helt orginal. Bærekulene er kjøpt fra machine7.com. Takker for all hjelp og tilbakemelding 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #1 på: september 14, 2010, 11:45:06 am » |
|
De er rett montert formoder jeg - noe treghet vil det være i nye kuler...
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #2 på: september 14, 2010, 11:56:14 am » |
|
jeg vil tro noe er feil. bilen skal ha selvoppretting og den skal ikke bli tung på rattet eller veldig stiv foran. kulene beveger seg ganske fritt selv om de er nye.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #3 på: september 14, 2010, 12:01:53 pm » |
|
Har hvert borti det samme som djupevik, Måtte kjøre ganske mange mil før de mjuka seg opp. Hiv en sandsekk i bagasjerummet og kjør på dårlig vei.
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #4 på: september 14, 2010, 12:04:06 pm » |
|
Det er så fint med verksteder som prøvekjører og kontrollerer at alt er som det skal...
Tror det kan være lurt å kontrollere at de nye bærekulene er montert riktig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
djupevik
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: september 14, 2010, 12:29:51 pm » |
|
Takker for kjappe svar! Om det er flere som har erfaringer med dette så hører jeg gjerne fra dere også  Jeg har i alle fall levert bilen tilbake der jobben ble gjort, så de skal få se på den.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #6 på: september 14, 2010, 12:32:02 pm » |
|
Du får det du betaler for - alltid.
Jeg kastet mine UK bærekuler langt pokker i vold og kjøpte dyre, made in Germany, og fikk en ny bil.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #7 på: september 14, 2010, 12:37:17 pm » |
|
Hvis man må "kjøre inn" bærekuler, så lurer jeg da på hvordan den videre slitasjen blir.. Kan ikke være lange levetiden da?
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Knut Andersen
|
 |
« Svar #8 på: september 14, 2010, 14:52:39 pm » |
|
På kraven, på bærekula er det et spor, (eller to, rett over hverandre) disse spora skal stå i bilens kjøreretning fremover eller bakover. Slaget på kula går den veien, om de er montert feil, altså presset inn virkårlig, så får ikke kula rett slag, da blir bilen stum og uten fjæringsvei. Mange av gutta på verkstedene gjør denne feilen fordi de ikke vet hvordan de skal sitte. Sjekk plasseringa, om feil, bytt kula igjen og monter rett vei, du må ta en forstillingskontroll etterpå..
(Er faktisk noen kuler som ikke har spor, de slår rundt hele, ikke bare frem og tilbake)
På biler med senk så minsker muligheten for slag på kula, siden den får for mye vinkel mellom bærearm og spindel, standar kuler fungerer med noe senk. Med mye senk så bunner kule og får ingen fjæringsvei med resultat: stiv bil.
Å kjører inn kuler har jeg aldri vært med om så der skal jeg ikke uttale meg, men med mye senk så blir det slitasje i og på kula der den bunner og tilslutt så "løsner den" i sporet., bilen vil da virke myk og fin. Alt kan virke greit helt til tappen detter ut av selve kula, ikke helt heldig i 100 på motorveien eller i en god sving på hølete vei..
|
|
« Siste redigering: september 14, 2010, 16:31:42 pm av Knut Andersen »
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
Po
Medlem
  
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #9 på: september 14, 2010, 16:03:28 pm » |
|
Jeg har nye på min boble også, de er stive som f..., man kan løfte bilen opp foran og den blir der! Ringte Unneberg, og det er vist sånn med nye bærekuler(vis de ikke er blitt presset) og det tar 5-50 mil og kjøre dem inn.
|
|
|
Loggført
|
67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #10 på: september 14, 2010, 16:57:36 pm » |
|
Er som Knut sier her, har gjort samme feilen selv engang... Bilen ble stiv som faan fordi kulene ikke satt riktig. Fikk satt de i pilens retning og bilen ble normal. Så her er det verkstedet du benyttet som ikke vet hva de holdt på med 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
djupevik
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #11 på: september 14, 2010, 17:56:24 pm » |
|
Hmm.. Ja da skal de få se litt på den på verkstedet. Kanskje jeg bør ringe og tipse de om de merkene da så de ikke gjør mer skade..  Jeg holder dere oppdatert! Takk igjen for tilbakemeldinger 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: september 14, 2010, 17:58:29 pm » |
|
Jeg har nye på min boble også, de er stive som f..., man kan løfte bilen opp foran og den blir der! Ringte Unneberg, og det er vist sånn med nye bærekuler(vis de ikke er blitt presset) og det tar 5-50 mil og kjøre dem inn.
Skal bærekuler kjøres inn? Mine fungerte fra dag 1 - og sånn skal det være etter min fatteevne
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #13 på: september 14, 2010, 18:57:49 pm » |
|
det er vist sånn med nye bærekuler(vis de ikke er blitt presset) og det tar 5-50 mil og kjøre dem inn.
Hvis de går fra stive til "normale" på 50mil, tør jeg ikke tenke på hvordan de er etter 500mil...
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #14 på: september 14, 2010, 19:54:47 pm » |
|
Kjøpte nye bærekuler til 181en fra Unneberg. Leverte til skikkelig verksted som visste hva de gjorde, presset dem inn riktig -- fungerte strålende fra første meter!!
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #15 på: september 14, 2010, 20:37:15 pm » |
|
Bærekuler skal IKKE kjøres inn.... Hørt slikt a gitt... De skal monteres riktig første gang og funker med en gang 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #16 på: september 15, 2010, 10:25:59 am » |
|
Vktig att de monteres riktig ja, og er vel noe de fleste klarer å få riktig
 VW 105.jpg (153.53 KB. 1024x768 - vist 319 ganger.)
 VW 106.jpg (155.88 KB. 1024x768 - vist 305 ganger.) . Jeg har tilgang på presse så jeg gjør dette sjøl som jeg har gjort de 30 siste år, men de kuler jeg har kjøpt i det siste hos kjent Norsk forhandler er faktisk så stive att de ikke lar seg rikke uten verktøy. Det gjelder ganske mange, da jeg i noen tilfeller gjør dette for andre også. Forhandler sier de er stive, men går seg till. Ved skifte av bare 2 merkes ikke så mye, menn alle 4 blir stivt. Det hjelper noe å smøre dem før bruk, og da har jeg brukt kjedespray til MC. Tar svært gjærne i mot tips om hvor man kan kjøpe myke kuler.
|
|
« Siste redigering: september 15, 2010, 10:29:45 am av nk »
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
djupevik
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #17 på: september 15, 2010, 11:21:38 am » |
|
Da har jeg nettopp fått tilbakemelding fra verkstedet. De har sjekket arbeidet og der sa de alt skulle være i orden og at kulene var satt i slik som de er merket av at de skal være. Han sa det var forspenn i kulene og at det var selve kulene som gjorde bilen så stiv.
Så da får jeg vel bare kjøre med de og håpe de kommer seg etter en stund. Alternativet blir jo å kjøpe nye kuler og betale for arbeidet igjen, noe som ikke er så veldig fristende.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #18 på: september 15, 2010, 11:41:12 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
djupevik
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #19 på: september 15, 2010, 12:32:37 pm » |
|
Ja dette virker jo logisk! Takk for linken 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #20 på: september 15, 2010, 13:01:44 pm » |
|
Hahaha... bevege dem med fingeren. Jeg humrer fortsatt når jeg leser den tråden.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|