Pan
Supermedlem

|
 |
« på: oktober 02, 2010, 10:54:55 am » |
|
Høyre forskjerm på min 1300 68-modell Boble har så mye rust rundt lyktebrønnen, pluss andre steder, at det begynner å se for jævlig ut. Tror ikke dette er noen originalskjerm, så er neppe bryet verdt å redde. Trenger derfor en ny skjerm, og da er spørsmålet hva som anbefales.
1) Få tak i en originalskjerm i god stand som kan pusses/omlakkeres uten at det koster en formue, og hvor gammel rust ikke vil komme tilbake etter kort tid? 2) Reproskjerm. Forstår at det er forskjell på reproskjermer og at noen er bedre enn andre? Hva anbefales isåfall, og hvem her i landet selger de beste?
|
|
« Siste redigering: oktober 02, 2010, 11:14:51 am av Pan »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Pan
Supermedlem

|
 |
« Svar #2 på: oktober 02, 2010, 11:13:51 am » |
|
Til en så ny boble kan det umulig være noe problem å få tak i en orginal skjerm. Å pusse og lakkere koster det samme om det er repro...  Ja, forutsatt at originalskjermen er temmelig rustfri. Noe de jo gjerne ikke er. Hvis noen har en skjerm i god stand liggende, er det selvsagt bra (om den i tillegg er lakkert L87 perlehvit, er det enda bedre). Ellers er det fint å få tips om hva som anbefales av tilgjengelige reprodeler 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem

|
« Svar #3 på: oktober 02, 2010, 11:17:03 am » |
|
Raaen hadde vel en NOS/org skjerm nå akkurat?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem

|
 |
« Svar #4 på: oktober 02, 2010, 11:37:59 am » |
|
Raaen hadde vel en NOS/org skjerm nå akkurat?
Så det, men før jeg bruker 2000 kroner på en NOS forskjerm, vil jeg helst se den selv først, og han bor ikke akkurat rett rundt hjørnet for meg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #5 på: oktober 02, 2010, 12:35:40 pm » |
|
Trur da kun er 1 fabrikant på repro skjermane?? eller dei er ivertfall lika dårlege somregel Dersom du skal bytta 1 skjerm e da lurt å sjekka om den andre er repro eller orginal, for blandar du repro+orginal so kan da henda du oppdager att dei ikkje er like, men har du eit par av samme "merke" so går da bra. Men anbefalar å skaffa orginalskjermar 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
cato®
Supermedlem

|
 |
« Svar #6 på: oktober 02, 2010, 15:06:15 pm » |
|
NOS skjermen Raaen annonsere er helt sikkert toppers, han er ikke kjent for å lure folk. Problemet med pirat skjermer ( som det er flere produsenter av ) er at lyktene som regel står forskjellig, selv om du kjøper like skjermer. Bra nok for noen, men ikke for de fleste her inne.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem

|
 |
« Svar #7 på: oktober 02, 2010, 15:14:26 pm » |
|
Er reproskjermer av to forskjellige typer fra før av foran på denne bilen - ikke stor forskjell på dem, men synlig hvis man ser litt godt etter. Dette er en bruksbil, så den trenger ikke se perfekt ut, men rusta ved lyktebrønnen pluss pluss er nå blitt så ille at det ikke duger lenger.
Ser det er prisforskjell mellom skjermene f.eks Unneberg har i sin webshop, og de som selges av hotshop. Hva har folk av erfaringer her?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem

|
« Svar #8 på: oktober 02, 2010, 15:38:01 pm » |
|
Kjøp to brukte originale hvis det er mulig, og det er det hvis man tar litt tiden til hjelp
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem

|
 |
« Svar #9 på: oktober 02, 2010, 15:41:49 pm » |
|
Kjøp to brukte originale hvis det er mulig, og det er det hvis man tar litt tiden til hjelp
Det faller litt utenfor budsjettet, dessverre 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #10 på: oktober 02, 2010, 16:40:22 pm » |
|
Bør vel falla innanfor budskjettet det vel?? Repro ny skjerm er vel nermare 1200pr stykk. Eg har kjøpt brukte til 3-400 pr stykk  Men dersom det ikkje er rusta heilt hol i skjermen din so kan du vel pussa den ned og lakka på nytt
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Pan
Supermedlem

|
 |
« Svar #11 på: oktober 02, 2010, 16:58:58 pm » |
|
Men i hvor god stand var de brukte skjermene? Hvis de krever X antall timer med pussing for å fjerne evnt rust, så er man fort like langt. Pluss at rusta gjerne kommer tilbake etter relativt kort tid. Er ikke rusta hull, men rust rundt lyktebrønnen tror jeg blir vanskelig å fjerne skikkelig rundt innfestinga til frontlykta. Blir vel fort til at det bobler friskt under lakken på nytt... Og hvor mye jobb gidder man legge på en rusta reproskjerm? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #12 på: oktober 02, 2010, 17:12:08 pm » |
|
Brukande stand dei eg kjøpte, sjølv om godt brukte skjermar somregel krever sveising i endane. Få dei sanblåst og grunna so lakkar du dei og du har nokon skjermar som varar leeenge  (Betalte ca 300 for å få 4 skjermar sandblåst og grunnna med 2k sink) Eller kjøp deg roterande stålbørste til vinkelsliparen, puss vekk laus rust og maling rundt fronten på skjermane eller heile skjermen, Slip over forsiktig med sandpapir så du får vekk mest mulig gravrust og sånt so har du på noko "rust converter" eller wurth rustmjelk so grunnar du og lakkar og håpar da varar ei stund 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
SveinØ
Supermedlem

|
 |
« Svar #13 på: oktober 02, 2010, 21:40:24 pm » |
|
Det faller litt utenfor budsjettet, dessverre  Er skjermer av eldre årgang som er virkelig dyre  Til nyere årgang er det fullt mulig å få to brukte i bra stand til rundt tusenlappen 
|
|
|
Loggført
|
Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
|
|
|
Pan
Supermedlem

|
 |
« Svar #14 på: oktober 03, 2010, 00:11:09 am » |
|
En ting er kostnaden av skjermene, noe annet er kostnaden av å skulle lakkere to skjermer og ikke bare én. Det får holde med å bytte én skjerm. Venstre er uansett bare noen få år gammel, etter at jeg traff et rådyr, så denne er det ikke aktuelt å bytte.
Mulighetene jeg ser for meg, er derfor fortsatt enten en "ny" originalskjerm i bra stand, eller en repro, helst av best mulig kvalitet. Får se hva jeg klarer å få tak i.
Skjermen som står på nå, vil det kreve så mye tid/penger å få til å se bra ut (uten noen garanti for at rusta ikke skal komme tilbake), at det nok er like greit å bytte.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #15 på: oktober 03, 2010, 10:35:25 am » |
|
Vist da "kun" er ein bruksbil so kan du vel lakka den sjøl?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Pan
Supermedlem

|
 |
« Svar #16 på: oktober 03, 2010, 10:53:25 am » |
|
Vist da "kun" er ein bruksbil so kan du vel lakka den sjøl? Jeg er veldig flink til å male modellbiler og modellfly med pensel, men skulle jeg lakkert skjermen selv, ville det sett for jævlig ut. Bilen er en bruksbil som er fin langt fra, men langtfra fin. Lakkerer jeg selv, blir den ikke fin langt fra, engang 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|