Fjøslukt
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted:
|
 |
« på: august 09, 2008, 15:15:09 pm » |
|
Hei, Har hatt boblen i garasjen i over 1 år. For noen måneder siden skiftet min bror bremser på sin Saab, og i den forbindelse ble min hvite bil hlt dekket av bremsestøv. Som følge av utenlandsstudier har jeg ikke sett dette før nå. Tok bilen ut av garasjen, vasket den, men oppdaget fort små rustflekker/ mange "rustprikker" over hele bilen. Prøvd litt med fiiint sandpapir, og får litt vekk, men ikke alt. Tenkte litt på rubbing. Kan dette hjelpe? Event hvilken er best? Biltema? Har denne: http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=133490Vil den være for kraftig til å rubbe med?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: august 09, 2008, 17:18:23 pm » |
|
Det er jo ei poleringsmaskin, så den bør da ikkje vera for kratig ?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #2 på: august 09, 2008, 18:53:45 pm » |
|
Spørs hvor fint sandpapir du har brukt. 2000-papir skal i utgangspunktet "ta" mer enn rubbing, og du har mer kontroll på et sandpapir (forutsetter at du har pussa for hånd) enn på en roterende polermaskin som den der. Kombinert med en kraftig rubbing og høyt turtall er det relativt fort gjort å svi eller gå igjennom lakken, spesielt på kanter og forhøyninger. Beveg iallfall maskina hele tiden så minsker risken.
Så jeg ville prøvd mer med sandpapir, 2000-korning, helst våtsliping. Legg papiret i bløt over natta, og spray på vann tilsatt litt såpe (bilshampo) på lakken hele tiden mens du sliper. Da blir det jevnest, mest effektivt og samtidig litt skånsomt. Når du har fått vekk rusta, kan du gå på med rubbing for hånd eller på laveste hastighet på maskina di for å få vekk slipespor og få tilbake glansen. Jeg har god erfaring med Autoglym Paint renovator (rubbing) og Autoglym Ultra Deep Shine eller Super Resin Polish som polish/voksing etterpå.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
boblebøgvald
Nybegynner

Innlegg: 12
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: september 11, 2010, 20:16:44 pm » |
|
sjefen har en 63 rekord som forrige eier's katt hadde brukt som klorepinne, så over panser og trunk var det mye riper som var begynt å små ruste gnikket litt med autosol, og da forsvant rustmerkene 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: september 11, 2010, 23:55:47 pm » |
|
Ligg unna sandpapiret.. du kan fort gjøre vondt verre om du ikke vet hva du driver med.
1. Vask bilen godt først, slik at all skitt som er løs er borte. 2. Skaff deg såkalt clay (spesial-leire) som brukes for å rense lakk, bør finnes i en velassortert bilutstyrsbutikk. Clayen fjerner skånsomt alt som sitter på og i lakken uten å skade den, inkl slikt bremsestøv. Husk å bruke en detailerspray sammen med clayen. 2. Polering 3. Voksing
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Fredriksen
Juniormedlem
 
Innlegg: 60
Bosted: Kongsberg
|
 |
« Svar #5 på: september 26, 2010, 10:57:24 am » |
|
Ligg unna sandpapiret.. du kan fort gjøre vondt verre om du ikke vet hva du driver med.
1. Vask bilen godt først, slik at all skitt som er løs er borte. 2. Skaff deg såkalt clay (spesial-leire) som brukes for å rense lakk, bør finnes i en velassortert bilutstyrsbutikk. Clayen fjerner skånsomt alt som sitter på og i lakken uten å skade den, inkl slikt bremsestøv. Husk å bruke en detailerspray sammen med clayen. 2. Polering 3. Voksing
Ja, eller enda bedre, hvis du skal ha det helt vekk og ikke bare ta toppene med clay, er å syrevaske.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #6 på: september 27, 2010, 08:31:39 am » |
|
Burde holde med clay siden det løst støv fra en reparasjon ved siden av.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #7 på: september 27, 2010, 15:38:33 pm » |
|
Nå synes jeg dere går litt hardt ut her....
Jif Skurekrem tar rustflekker på hvite biler uten større innsats. Poler etterpå.
Vips. Du har en ren bil uten å fjerne noe av lakken.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #8 på: september 27, 2010, 21:11:14 pm » |
|
Nå synes jeg dere går litt hardt ut her....
Jif Skurekrem tar rustflekker på hvite biler uten større innsats. Poler etterpå.
Vips. Du har en ren bil uten å fjerne noe av lakken.
Bør nok rubbe etter Jif'en tenker jeg.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #9 på: september 27, 2010, 22:33:33 pm » |
|
Og vi som har erfaring med "fjøslukt" før sier lykke til:)
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #10 på: september 27, 2010, 23:07:31 pm » |
|
Og vi som har erfaring med "fjøslukt" før sier lykke til:)
Hvor ble han av forresten? Gått over til japsebil?
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #11 på: september 28, 2010, 15:02:09 pm » |
|
Nå synes jeg dere går litt hardt ut her....
Jif Skurekrem tar rustflekker på hvite biler uten større innsats. Poler etterpå.
Vips. Du har en ren bil uten å fjerne noe av lakken.
Bør nok rubbe etter Jif'en tenker jeg. Niks. Prøv  Har selv en "Krokan" bil.. funker som fy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #12 på: september 28, 2010, 20:31:36 pm » |
|
Genialt Erik, jeg digger slike Cheap'0 triks som funker, selv bruker jeg Zalo inni bilen på alt som er. Like godt som noe annet og etterlater en matt og fin finish.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|