kett
Nybegynner

Innlegg: 36
Bosted:
|
 |
« på: oktober 14, 2010, 15:09:11 pm » |
|
Hei!
På vw166-forumet er det i gang en undersøkelse rundt antall bevarte biler, også vrak som fins verden rundt. Derfor spørsmålet: Hvor mange her? 50-100? Hvem har (tror de har) best greie på det?
Einar: 1 stk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #1 på: oktober 14, 2010, 15:24:52 pm » |
|
Ikke over 50 kubler, tror jeg, men i underkant. Skulle tro rundt halvparten av dem som er i gjen er kjørbare. Når det gjelder schwimmwagen er det vel rundt 12 hvorav ca. halparten er kjørbar.
Når det gjelder diskusjonen på 166 forumet så er det orginalbiler de prøver å telle. Dette vil de få store problemer med da det etter hvert har blitt en salig inn blanding av replika men også såkalte orginalbiler med en masse miks og triks.
Jeg synes en presantert orginalbil bør fremstå stort sett slik de ble produsert også med de produksjons nr. som er opprinnelig fra produsenten. Det kunne være interesant å se om en ble ening om hvor mange % orginalt det må til for en kaller bilen orginalbil og ikke en god kopi?
Mange av disse kopiene er så godt laget at det må en ekspert til for å se etter om det er feik. Men med all repekt tror jeg at de fleste eiere presanterer kjøretøyet sitt som det det er, vi får håpe det.
På opslagsiden av 166.com ser du en Norsk orginalbil.
|
|
« Siste redigering: november 13, 2010, 23:20:59 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
kett
Nybegynner

Innlegg: 36
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: november 13, 2010, 00:36:29 am » |
|
Jeg tror Sven Ole er altfor konservativ i anslaget her. Snakket med en fra Florø her om dagen. Bare der var det 5 stk. 82 og 1 stk. 166. Minst 100 i Norge? Da mener jeg inkludert de urestaurerte, selvfølgelig. Einar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #3 på: november 13, 2010, 11:25:25 am » |
|
He,he. Jeg har aldri snakket om de som har vært men de som er nå. Når det gjelder krigsmodeller så er det to i Norge som har peil. Den ene bruker ikke data men gikk grundig gjennom arkivet for fientlig eiendom, salg og eventuell registrerig i etterkrigstiden for mange år siden. Han reiste Norge grundig rundt. Når det gjelder de VW som er så er den andre på nett, han er eksperten på det som er. Forsåelig nok så holder han kortene tett. Noe jeg kan være ening i da landet ble trålet på 60-70 tallet av kjøpelystene utlenninger og andre kremmere. Jeg har lyst fred over de som er i gjen og om vet jeg av noen så er de faktisk helt sikkert glemt. Det at disse bilene har fått stått i fred er og har vært redningen deres. Også for fremtiden tror jeg. Men når det er sakt så er det noen som jobber med prosjekt/kjøp og jeg har lovet taushet om saken, det blir også overholdt. 
|
|
« Siste redigering: november 13, 2010, 23:28:30 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
EspenN
Medlem
  
Innlegg: 119
Bosted: Lena
|
 |
« Svar #4 på: november 13, 2010, 14:19:26 pm » |
|
Bare i "min" garasje står det 3 stk i tillegg til min egen. En har vært under "restaurering" i mange år og står delvis i deler, de to andre er hele, men har så vidt jeg vet ikke vært ute på veien på svært lenge. Jeg for min del skulle ønske disse bilene fikk nye norske eiere som fikk bilene fram i lyset igjen. Tenk om vi kunne vært 10-15 biler på treff her i Norge, det hadde blitt en fin kolonne!  EspenN
|
|
« Siste redigering: november 13, 2010, 14:24:23 pm av EspenN »
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #5 på: november 13, 2010, 14:41:04 pm » |
|
Lækkert Espen, håper de gjør som flere av oss. Vi finner gode eiere som er egnet med med tanke på kompetanse, klausul om bevaring og bruk i Norge. Det er ikke noe problem å få en VW opp å gå i dag, faktisk u-ansett tilstand. Vi har jo alle mye og stor glede av et sosialt miljø der vi er flere. Det er også viktig å dele erfaring og kunnskap innefor et interesseområde. For egen del kan jeg ikke kjøre flere kjøretøyer på en gang og det er en glede å se at mine x,er lever der ute. Vi har jo et miljø nå som vi må ta godt vare på, så bra har det ikke vært på en mannsalder. Nå er forholdene så vel til rette at vi kan delta på veiene i flertall med flere etter hvert. Bilde. Hva med tilvekst, denne leveres nyprodusert med motor optil 140 hk. Blir veteran om 100 år. 
|
|
« Siste redigering: november 13, 2010, 23:30:11 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #6 på: november 13, 2010, 20:57:37 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #7 på: november 13, 2010, 21:15:45 pm » |
|
Dette nr. er ikke kubelwagen. Produksjons nr. 1- er boble. Nummeret forteller videre at det har stått boblekaroseri på dette understellet. Det går an å fastslå om det er krigsproduksjon men da må det granskning til, eventuelt med gode detalj bilder.
Krigsproduksjon nr. Boble karoseri 1- Nb. svært få laget. Alle orginale kubelwagen nr. begynner på 2- Schwimmwagen er 7- Industrimotor er 6-
Orginal merking. På motor/gearboks er det innslått ei spesiell stjerne før nr. Karoseri nr. = VW ferdigstillings skilt har inslått et waffenamt merke med eget nr. vanligvis i høyre hjørne.
|
|
« Siste redigering: november 13, 2010, 23:32:19 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #8 på: november 13, 2010, 21:27:30 pm » |
|
lærer hver dag jeg 
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #9 på: november 13, 2010, 21:49:15 pm » |
|
Jeg tror Sven Ole er altfor konservativ i anslaget her. Snakket med en fra Florø her om dagen. Bare der var det 5 stk. 82 og 1 stk. 166. Minst 100 i Norge? Da mener jeg inkludert de urestaurerte, selvfølgelig. Einar
He he hvis du har snakket med en fra Florø som vet om 5 kubler og 1 schwimm her så tro eg du har pratet med julenissen.. Er fra Florø og har ALDRI sett noe i nærheten av hverken kubler eller schwimmvagens her.. Mener eg har rimelig god kontroll på veteraner her i kommunen, og er nok rimelig sikker på at en eller annen har slått i deg ei skrøne her..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #11 på: november 13, 2010, 22:38:33 pm » |
|
Bare i "min" garasje står det 3 stk i tillegg til min egen. En har vært under "restaurering" i mange år og står delvis i deler, de to andre er hele, men har så vidt jeg vet ikke vært ute på veien på svært lenge. Jeg for min del skulle ønske disse bilene fikk nye norske eiere som fikk bilene fram i lyset igjen. Tenk om vi kunne vært 10-15 biler på treff her i Norge, det hadde blitt en fin kolonne!  EspenN Driver du i låven ute i Asker/Billingstad?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #12 på: november 13, 2010, 23:39:56 pm » |
|
Jeg tror Sven Ole er altfor konservativ i anslaget her. Snakket med en fra Florø her om dagen. Bare der var det 5 stk. 82 og 1 stk. 166. Minst 100 i Norge? Da mener jeg inkludert de urestaurerte, selvfølgelig. Einar
He he hvis du har snakket med en fra Florø som vet om 5 kubler og 1 schwimm her så tro eg du har pratet med julenissen.. Er fra Florø og har ALDRI sett noe i nærheten av hverken kubler eller schwimmvagens her.. Mener eg har rimelig god kontroll på veteraner her i kommunen, og er nok rimelig sikker på at en eller annen har slått i deg ei skrøne her.. KJÆRE JULENISSEN No har æ vært å feid pipa med tannkost helt ned i garasjen, den skin som ei barnerompe. Æ ska også montere kollonnelys på pipa så nissen itt bomme innen julkvelden. Æ ønske mæ siden æ e en utrolig snill gut: Boble 4xw, boble 2xW, kubelwagen og ræsten tar e i mot etter hvert som dæm dale ned.  Æ garantere at Æ ska værra snill gutt i hvert fall ut januar, og for all del, itt levver Ford denne gangen.
|
|
« Siste redigering: november 14, 2010, 10:55:29 am av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
|