Raymond
Medlem
  
Innlegg: 149
Bosted: Halden
|
 |
« på: mars 18, 2008, 23:52:40 pm » |
|
Kom over denne: http://www.vw-resource.com/additives.html#leadStår en hel del rundt dette med blyfri bensin og blytilsetninger. Hva gjør folket her egentlig? Bruker dere blytilsetning? Og når fikk toppene ventilseter som tåler blyfritt?
|
|
|
Loggført
|
Den er IKKE søt, den er tøff!!!
|
|
|
1302R
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Stord
|
 |
« Svar #1 på: mars 19, 2008, 00:59:26 am » |
|
Eg hadde bly erstatning i min 72 mod 1600 motor men den var på veien, har sitt i engelske vw blad at du får kjøpt nye topper som er tilpasset blyfri bensin. Korleis det er med nye topper du får kjøpte her i landet, aner eg ikkje... Nokon som veit om "Trim-topper" du får kjøpt i dag er laget for blyholdig eller blyfri bensin...?
vegar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #2 på: mars 19, 2008, 08:41:24 am » |
|
De aller fleste nye topper, trim eller ikke er beregnet for blyfri bensin.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #3 på: mars 19, 2008, 09:19:48 am » |
|
de toppene vi selger er for blyfri
det gjelder både std. topper og ''trim'' topper
vi seler også Castrol Valvemaster plus som er både bly tilsetning og oktan boost
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Raymond
Medlem
  
Innlegg: 149
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #4 på: mars 19, 2008, 09:58:22 am » |
|
Jada, klar over at man får topper til blyfri bensin  Det jeg lurer på er om en original motor fra begynnelsen av 70-tallet SKAL ha blytilsetning? Og isåfall, ved hver eneste tankfylling, eller bare i ny og ne?
|
|
|
Loggført
|
Den er IKKE søt, den er tøff!!!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #5 på: mars 19, 2008, 10:31:17 am » |
|
Vist du har ein orginal 1300 motor, og vil ha slutt på blytilsettning, er det berre til å bytta toppene til nye??
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
52split
Seniormedlem
   
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND
Strandbil
|
 |
« Svar #6 på: mars 19, 2008, 10:40:31 am » |
|
Vist du har ein orginal 1300 motor, og vil ha slutt på blytilsettning, er det berre til å bytta toppene til nye??
Ja. Jeg har nye topper og stempelringer fra unneberg, virker som motoren ble ny ,kjapp respons og "kruttet" kom på plass igjen!  Anbefales Dette er 1600 da!
|
|
|
Loggført
|
T1 1966
|
|
|
wonderboy
Medlem
  
Innlegg: 213
Bosted: tynset..
|
 |
« Svar #7 på: mars 19, 2008, 10:46:19 am » |
|
er litt usikker på om du trenger det. men jeg bruker det på min 1600. skader jo ingenting å bruke det.. så dyrt er det heller ikke. hvis ikke får du gjøre som alle foreslår. bytt topper..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #8 på: mars 19, 2008, 12:30:06 pm » |
|
Kjørte over 6000km i fjor med standard 1600, og jeg brukte aldri tilsetning. Motoren går like fint fortsatt.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #9 på: mars 19, 2008, 13:24:08 pm » |
|
Jeg bruker blyerstatning i Bayen min med original motor. I Ghian er det en ombygd motor og da er vel sjansen stor for at den er bygget om med topper som tåler blyfri bensin. Har gått bra så langt 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
wonderboy
Medlem
  
Innlegg: 213
Bosted: tynset..
|
 |
« Svar #10 på: mars 19, 2008, 13:42:26 pm » |
|
er det ikke litt sånn at, hvis du er i tvil er det bedre å bruke det , enn at noe skjer med ventiler og topper.. eller?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #11 på: mars 19, 2008, 17:48:41 pm » |
|
Absolutt. En billig forsikring hvis du er i tvil.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #12 på: mars 19, 2008, 21:23:04 pm » |
|
Billig forsikring hvis du er i tvil, ja. Koster ikke mange kronene for ei doseringsflaske som holder til 500 liter bensin - fåes kjøt på de fleste bensinstasjoner.
Mener det går et skille rundt 1974 eller deromkring - motorer etter dette er visstnok laga spesifikt for blyfri bensin, blant annet fordi blybensin ble forbudt i California.
Det er forresten ikke bare ventilene man skal tenke på i denne forbindelse - også ventilstyringene kan få det tøft. Lønner seg heller neppe å bruke blyerstatning bare nå og da, ettersom det beskyttende belegget dette skaper, raskt blir borte når det ikke vedlikeholdes.
Som Unneberg Bil også skriver er det verdt å skille mellom oktanforhøyende tilsetninger, og blyerstatning. Det de selger er begge deler, men oktanforhøyende tilsetning er ikke automatisk også blyerstatning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #13 på: mars 19, 2008, 23:10:25 pm » |
|
Shell er billigst mener jeg, de har flaske som holder til 500 liter og jeg tror den koster mellom 50 og 100 kr.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #14 på: mars 23, 2008, 20:59:58 pm » |
|
Shell er billigst mener jeg, de har flaske som holder til 500 liter og jeg tror den koster mellom 50 og 100 kr.
49 kroner for å være nøyaktig - kjøpte en idag.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Paasan
Supermedlem
    
Innlegg: 602
Bosted: Oslo
Frøkna
|
 |
« Svar #15 på: mars 27, 2008, 11:07:51 am » |
|
Behøver ikke erstatning hver gang du fyller, men en skvett innimellom skal holde. (Hilsen motorguru her, ikke meg) 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|