Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #510 på: februar 25, 2013, 23:28:03 pm » |
|
Jeg henger fremdeles litt igjen i forgassere og magnettenning Men "sprut" skal jeg nok få handla en dag når jeg blir stor. Må nok ha en propell i eksosen også... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #511 på: mars 03, 2013, 23:27:26 pm » |
|
har både sprut og propell jeg  Men i dag har jeg lekt reodor, gøy det også  Siden jeg skal ha inn T1-løftere og foringer, måtte jeg maskinere løfterføringene i blokka. T-1 løfterne har en "sopp-fasong", og hodet på denne soppen er ca 5mm tykt, så da må jeg ta av disse føringene slik at ikke kammen kniper på dette sopp-hodet. Så jeg fant fram en gammel hydraulisk løfter som jeg tok ut innmaten av, og montere på en pinnebolt. Så tok jeg et 6mm bor og sveiset på den ene siden, og slipte det skarpt med en passe vinkel 
 cutting tool.jpg (27.1 KB. 419x600 - vist 370 ganger.) Deretter satte jeg det i drillen, og kjørte i gang:
 guide bore.jpg (137.07 KB. 500x383 - vist 399 ganger.) Jeg lagde et merke 6mm under toppen, så får jeg se om det er nok, når jeg får kammen og løfterne i løpet av uken forhåpentligvis.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #512 på: mars 03, 2013, 23:37:28 pm » |
|
I tillegg er alle roterende deler pakket ned og leveres til Knasten i morgen, og sylindrene er pakket ned for å sendes til dreiing, så det skjer litt i kulissene også
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #513 på: mars 04, 2013, 00:27:12 am » |
|
Det der funka jo som kniv i varmt smør!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #514 på: mars 04, 2013, 13:00:31 pm » |
|
drillen ble varm i alle fall  Jeg målte også cc på toppene i går, og kom til ca 61cc. Med 1.2 i vendehøyde blir det ca 1:8.6 i statisk komp, så her må det maskineres... Noen som har en tommelfingerregel på hvor mange cc du tar per mm? Vet det kommer an på utforming av kammer etc, men kansje noen kan bidra litt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #515 på: mars 04, 2013, 14:45:42 pm » |
|
Du må regne volum. Står nok i en formelbok eller på nett. Evt enklere løsning: finnes flere motorkalkiser på nett der man kan legge inn vendehøyde, cc i kammer, slag og borr osv cb har vel en... EDIT ser nå at du mener toppen.  Kjøp en sprøyte og fyll kammeret med væske. Mål hvor mye du vil ha i kammeret for ønsket komp og mål hvor langt det er ned til væsken fra kanten på kammeret.med f.eks. et skyvelære
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #516 på: mars 04, 2013, 15:02:14 pm » |
|
ok, det er jo en løsning.
Ulempen er at det er så mye overflatespenninger i væsken at det kryper opp i kantene... Noen som har noe bedre triks enn zalo-vann? (Zalo skal liksom bryte overflatespenningene...)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Volkswagen
Juniormedlem
 
Innlegg: 83
Bosted: Maura
|
 |
« Svar #517 på: mars 04, 2013, 15:32:43 pm » |
|
Rødsprit skal være fint å bruke til væskemåling
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #518 på: mars 04, 2013, 18:55:07 pm » |
|
Har brukt bremsevæske en gang også, men sprit eller bensin funker vel bra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #519 på: mars 07, 2013, 00:03:01 am » |
|
Får se litt på dette da  Men det skjer ting i en viss møkkakjeller, så i dag droppet det inn et par bilder:
 IMG_20130306_185349.jpg (134.46 KB. 615x461 - vist 447 ganger.)
 IMG_20130306_224457.jpg (106.79 KB. 615x461 - vist 428 ganger.) Ser ut til at det ble touring-car spec på balanseringa
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #520 på: mars 07, 2013, 00:06:25 am » |
|
Fantastisk arbeid i den møkkakjelleren:). Og i din garasje Roy:)
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #522 på: mars 07, 2013, 11:29:40 am » |
|
svinghjulet er fint maskinert av fabrikk, jeg har bare frest mønsteret for trigger hjul.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #523 på: mars 08, 2013, 21:47:09 pm » |
|
Da var svinghjul og veivparti tilbake på Nøtterøy, og jeg har fått en time en garasjen i dag også  Først begynte jeg med å legge inn kammen i blokka, og sjekke at jeg hadde maskinert nok på løfterføringene i blokka. Et par av de trengte litt justering, men nå er det i området 1mm klaring ved maks løft. Neste da er å presse inn foringene, så de er lagt i frysern for natta... Så får vi se hvor mye jeg må brotsje de etterpå... Etter et par turer på den lokale statoilen for å spyle rent mest mulig spon i blokka, monterte jeg veiva igjen, for å teste om hall-sensoren reagerte på maskineringa i svinghjulet. Det ser ut til å line opp bra, men det poweret jeg hadde i garasjen hadde tatt kvelden, så jeg må ned på rc-hobbyrommet og låne et annet power så jeg får testet. Er litt spent på det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #524 på: mars 09, 2013, 21:53:05 pm » |
|
Etter en laang ettermiddag på fotballturnering med en av gutta i dag, fikk jeg koplet opp med et power som virket, og signalet ble veldig bra  Her er et par bilder fra sensorens plassering:
 hall location.jpg (136.83 KB. 500x550 - vist 377 ganger.)
 sensor trigger.jpg (75.8 KB. 550x460 - vist 380 ganger.)
|
|
« Siste redigering: mars 11, 2013, 10:20:29 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #525 på: mars 09, 2013, 22:27:10 pm » |
|
Tøft!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #526 på: mars 09, 2013, 22:40:56 pm » |
|
så det blei original plassering allikvæl på sensor? vet du om den sensoren trenger "pull up" motstand eller har den det innebygd?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #527 på: mars 09, 2013, 22:59:52 pm » |
|
ja det var det som var planen, Jørn, og merkene i svinghjulet var i forhold til den sensorplasseringa  den gir i alle fall greit signal uten noe pull-up, og det står ikke noe i dokumentasjonen om at det behøves, så jeg har ikke tenkt å legge opp til noe pull-up.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #528 på: mars 09, 2013, 23:02:30 pm » |
|
det er inngangen på MS som "bør" ha pull-up, så du er sikker på reint signal
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #529 på: mars 11, 2013, 00:30:14 am » |
|
aha, da får jeg kikke litt på manualen, har ikke sett så nøye på hva som skal til for å konvertere fra EDIS til hall-sensor og COP enda...
Hadde planer om å skru i kveld, men 4.5 timer på en tribune i idrettshall både i går og dag satt sine spor i skrotten, så det ble ikke mye skruing...
Eneste jeg fikk sett litt på hva hvor langt unna svinghjulet jeg kunne flytte sensoren og fortsatt få signal, og jeg kom i alle fall til ca 2mm uten at jeg kunne observere noen problemer med signalet, så denne løsningen virker robust og fin.
|
|
« Siste redigering: mars 11, 2013, 10:21:05 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #530 på: mars 11, 2013, 00:36:54 am » |
|
har du en Hall sensor uten noe logic innebygget? TMbryn tipset om att noen få har logikk for å oprettholde sync, noe du ikke vil ha pga missing tooth
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #531 på: mars 11, 2013, 09:48:06 am » |
|
Ja, skal ikke være noe smart logikk, i denne, kun dum sensor  Er denne: http://www.diyautotune.com/catalog/hall-effect-threaded-body-crankshaft-position-sensor-p-489.htmlOg det de sier om tilkopling: "On a MegaSquirt, connects to pin 24. We just set our MegaSquirt up for the VR conditioner and it works great" Eneste kommentaren jeg har hør om denne er at den er specet til 85°C, noe som kan være et problem for noen, men bør ikke være det på den plassen jeg har montert den.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #532 på: mars 11, 2013, 21:42:43 pm » |
|
sketchy med max 85 grader! blokka blir jo fort 85 grader og hvis det er maks tempertatur så ville jeg bytta med en gang. hadde den stått f.eks på en brakett i friluft hadde det nok gått den andre de har på DIY tåler 125 grader og kan monteres i org hullet bare du tar vekk foringa og slliper littebitt i hullet og på sensoren.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #533 på: mars 11, 2013, 23:36:40 pm » |
|
Tror du det altså  Jaja får vel stole på erfarne efi-folk  Ellers var jeg en tur på Unneberg i kveld og fikk prøvd meg litt på dreiebenken, og har foreløpig laget 4 inserts til pinneboltene:
 first 4 inserts.jpg (106.75 KB. 550x372 - vist 368 ganger.) Og så måtte jeg prøvemontert en av de:
 insert trial mount.jpg (79.67 KB. 550x359 - vist 352 ganger.) For å få det til å tette mot sylindrene må insertsene ikke stikke over overflaten på blokka, så jeg må nok flytte de litt rundt for å plassere de riktig. Håpet å slippe å "decke" blokka.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #534 på: mars 12, 2013, 00:07:19 am » |
|
Looking good! Bare å skru de inn der de skal sitte og slipe ned det som stikker ut 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #535 på: mars 12, 2013, 00:16:36 am » |
|
kan vel skrues inn "under" deck høyden?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #536 på: mars 12, 2013, 00:21:48 am » |
|
kan vel skrues inn "under" deck høyden?
jepp det er det som er planen, har ikke lyst å slipe noe, med fare for å ødelegge anleggsflaten mot sylinderen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #537 på: mars 12, 2013, 00:24:57 am » |
|
Om det er plass til å skru de en ekstra omdreining er det lite å lure på ja. (Tenkte om det ikke gikk så kan man skru den ut igjen og slipe litt av toppen)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7582
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #539 på: mars 20, 2013, 23:27:57 pm » |
|
Litt langt mellom oppdateringene her, men i dag fikk jeg igjen sylindrene fra en svipptur til Jessheim for å få de dreiet ned til riktig lengde. Sylindrene så fine ut de, men siden disse var av den lange typen, anbefalte Erik meg å prøvemontere uten råder og stempler etc for å sjekke at de ikke traff skinkene på veiva. Så jeg monterte et par pinnebolter for å prøvemontere (har ikke hatt tid til å dreie alle offset-insertsene ennå...), men da oppsto et lite problem:
 lander ikke.jpg (73.19 KB. 550x286 - vist 348 ganger.) Sylindrene landet ikke på anleggsflata på adapterringen. Det viste seg at de går i mot en kant inne i blokka, antakelig fra den gang blokka ble maskinert på fabrikken:
 kant.jpg (64.74 KB. 550x306 - vist 325 ganger.)
 kant2.jpg (84.16 KB. 550x353 - vist 333 ganger.) Som man ser er det litt forskjellig hvor stor denne kanten er i de forskjellige sylinderhullene, så jeg får vurdere om jeg skal slipe litt i blokka eller stikke av sylindrene litt. Er vel lurt å ha så lange sylindre som mulig så lenge de går klar av veiva/rådene.
|
|
« Siste redigering: mars 20, 2013, 23:39:42 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
|