Gromgutn
Seniormedlem
   
Innlegg: 476
Bosted: Oslo
|
 |
« på: november 09, 2010, 00:47:14 am » |
|
Lurer veldig på å lage halvbur i roadsteren (skal få tak og bli coupe) og har derfor noen spørsmål jeg håper noen kan svare på...
Hvaslags rør bør jeg bruke? Kan de bøyes med rørbøyer fra Biltema?
Det kommer nok flere spørsmål men starter med disse...
|
|
|
Loggført
|
72 1302 roadster
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #1 på: november 09, 2010, 20:54:14 pm » |
|
Kjem nok an på dimmensjonen og tykkelsen i godset. Tips: Gå til din lokale rørlegger og "legg fram planene dine", han har ferdig bøygde røyrstussar i forskjellige størrelsar og desse kappar du til og sett dei isammen etter tegningen din og sveiser dei isammen. Kan godt hende det let seg gjere å bøyge til røyr og men det er eg ikkje sikker på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gromgutn
Seniormedlem
   
Innlegg: 476
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: november 09, 2010, 21:07:57 pm » |
|
Leste her at hovedbøylen ikke bør sveises men lages i et stykke. Det enkleste hadde selvfølgelig vært å bruke ferdige bøyer og så sveise sammen men målet er jo at buret skal beskytte om jeg skulle være ukeldig å rulle med bilen. Er redd det bare blir værre hvis sveiser ryker og det plutselig er masse skarpe rør rundt hodet mitt...
|
|
|
Loggført
|
72 1302 roadster
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: november 09, 2010, 21:10:33 pm » |
|
Jeg har ikke kravene i hodet men vil gjette at sømløse rør (dvs ikke sveiset langsetter når røret går fra plate til nettop rør i produksjonen) er vanlig. Nummer to er at man må unngå bukler/rynker etc i metallet som blir svake områder. Tror fort man løper opp til kostnadene er man like gjerne kan kjøpe ferdig av en som lever av det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gromgutn
Seniormedlem
   
Innlegg: 476
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #4 på: november 09, 2010, 21:22:27 pm » |
|
Et standardbur til boble vil ikke passe i bilen min så det må spesialbygges, spørs om ikke det blir veldig dyrt... Det er ikke snakk om at bilen skal brukes til racing, vil bare ha litt mer sikkerhetsfølelse.
|
|
|
Loggført
|
72 1302 roadster
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #5 på: november 09, 2010, 22:38:44 pm » |
|
Hør med pedersen racing. De har sett med ferdigbøyd hovedrør og annet rør som tilpasses etter behov.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #6 på: november 10, 2010, 18:24:26 pm » |
|
Du kan jo høyra med eit mekanisk verkstad som lagar gjerder. Dei har/bør ha rett og bra utstyr til å bøyre røyrer + att dei skaffer matrialet.
JTWE kva meiner du med bukler og rynker i metallet?? Bulker i røyrene?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Gromgutn
Seniormedlem
   
Innlegg: 476
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #7 på: november 10, 2010, 21:30:58 pm » |
|
Foreløbig er nok tipset om Pedersen Racing det heteste tipset, de selger bur i "løs vekt" og prisene var faktisk ikke ille.
Når rør blir bøyd blir de jo enten krympet i "innersvingen" eller strekt i "yttersvingen" det er vel det han mener med "bukler/rynker etc i metallet"...
Hvordan dette blir med rørbøyer til hobbybruk vet jeg ikke, det er litt derfor jeg spør her.
|
|
|
Loggført
|
72 1302 roadster
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #8 på: november 10, 2010, 21:40:48 pm » |
|
Går helt fint å bøye med billigpresse fra biltema, torshov, gasolin m.m. Problemet er å finne rør som passer skikkelig i de medfølgende bøyeklossene. Ett annet problem er at bøyeklossene ikke er dype nok, og går derfor ikke over senter av rør og deformering av opprinnelig form oppstår. Fylle rør med sand, evt vann som fryses kan hjelpe. Enklest å kjøpe ferdig er det uansett...
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Gromgutn
Seniormedlem
   
Innlegg: 476
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #9 på: november 10, 2010, 21:49:12 pm » |
|
Ok, takk for info. Skal ikke bygge noe bur riktig enda uansett så får se hva jeg finner på... 
|
|
|
Loggført
|
72 1302 roadster
|
|
|
|