Artig tråd

håper dette kan hjelpe.
Newtonmeter er et mål på dreiemomentet eller torsjonskreftene som blir overført fra veivakselen til svinghjulet.
Hvis vi ser for oss at vi holder svinghjulet fast, og øker sylindertrykket, vil vi se at dreiemomentet (Nm) stiger, med øket trykk. (Forutsetter da at Stempelet ikke står i øvre eller nedre dødpunkt).
Vi har altså oppnådd et dreiemoment. Men dette momentet er statisk, slik at det ikke gjør noe arbeid (watt)
Hvis vi slipper svinghjulet løs, begynner det å rotere, fordi det er utsatt for en torsjonskraft. Vi får gjort om den statiske energien til dynamisk energi.
Vi får altså motoren til å utføre et arbeid ved at vi akselererer en roterende masse. Arbeidet kan defineres ved hjelp av trykk og volumendring i sylinderen, men det kan jeg hoppe over..
Vi kan konkludere med at Momentkurven for en motor gjenspeiler sylindertrykket i motoren.
Effekten for en motor gjenspeiler hvor stor akselerasjon den kan tilføre en masse, per tid. Altså hvor fort den kan øke svinghjulets omdreiningstall, og hvor tungt svinghjulet er.
(Vi akselererer bilen vår ved å overføre svinghjulskreftene til hjulene. Motoren blir da nødt til å akselerere bilen bortover veien, for å kunne øke svinghjulshastigheten…)
Vi vil få flere stempelslag per tid, ved øket turtall. Derfor øker effekten når turtallet øker. Sylindertrykket vil holde seg ”konstant” på det turtallsområdet motoren er designet for å jobbe på, derfor er momentkurven tilnærmet flat..
(Sett fra en termodynamisk synsvinkel vil økt mengde forbrent drivstoff føre til økt avgitt effekt, gitt at virkningsgraden ikke forandres.)