mai 04, 2025, 21:23:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1970 - 1302 Styresnekkeproblem  (Lest 1461 ganger)
HSaX
Nybegynner
*

Vis profil

« på: november 14, 2010, 19:14:52 pm »

Siden jeg ikke helt vet hva som er problemet, la meg forklare litt...

Styresnekka er litt "rar", når jeg prøver å svinge til en side, så virker det nesten som om styringa kiler seg, før noe plutselig løsner og svingfunksjonen kommer fort.

Har sjekka dødratt på midten, og det er greit nok, bare bittelitt.

Jeg ser at styringsdemperen lekker litt olje, og at det forsåvidt er en god del slakke i snekka når man svinger til sidene.

Trodde først at det var akslingen under tanken ned til styresnekka som hadde gått heden, men etter å ha tatt ut tanken for å skifte den,  så ser den egentlig like bra ut med like lite slakke som den jeg skulle sette inn. Og siden denne akslingen satt noe forjæ##lig så skiftet jeg den ikke. (Kanskje må snekka ut for at man kan skifte denne?)

Men er enda usikker på hva grunnen er... når jeg skal svinge til en side, så virker det nesten som jeg strammer opp styringa, til den liksom "faller over" og plutselig svinger.

Har jekka opp å sett over uten å egentlig finne ut av det... Er snekka løs? Er snekka ødelagt innvendig? Er det oljedemperen som "kiler" seg og plutselig løsner? Har nettopp kjøpt den, og forrige eier nevnte "at den hadde vært" slik en stund...

Noen som har noen gode råd for hvor jeg skal lete feil?
Loggført
BP 73
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: november 14, 2010, 19:51:54 pm »

styresnekka er sannsynligvis gåen, eller et av ledda på akselen er gåent. snekka må nok ut uansett.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
1303S73
Supermedlem

1303LS Org. Cab. & Gullhuset

Vis profil
« Svar #2 på: november 14, 2010, 23:04:48 pm »

Jeg hadde samme problemet, da var det det ene leddet på ratt akslingen som var ødelagt.

Det er andre tråer om dette problemet, søk

Hilsen Geir
Loggført

1973 1303LS Org. Cab
1966 VW panel Gullhuset
1985 VW transporter syncro
HSaX
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #3 på: november 15, 2010, 08:45:14 am »

hmm....

Jeg har sjekka denne akslingen, og den virker å ha lite slakke, like liten slakke som den brukte som jeg fikk tak i faktisk.
Slakke på dem begge var nesten null.

Den som sto i bilen så ikke like bra ut, støvete å tørr. Kanskje jeg burde ha smurt den opp, og at det faktisk er den som er grunnen allikevel....  Det virket egentlig som styresnekka måtte ut for å få skiftet den også.

For det virker som problemet "kommer å går", og at en snurr til høyre og venstre fikser problemet for en kort stund.

Harald
Loggført
Einic
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: november 15, 2010, 09:05:26 am »

Det er en hjelpesnekke her også. En stålaksling som er opplagret i en stålforing. Den kan være treg hvis det har rustet. Ganske vanlig med slitasje på den også. Jeg har byttet foringen på min pga slakk.
Loggført
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #5 på: november 15, 2010, 12:17:43 pm »

Dersom styresnekka er stramma inn for mykje(på justeringskrua) so vil du oppleva att den kniper på midten og slepper taket når du har fått litt sving. du kan jo prøva å slakka opp skrua og sjå kva som skjer då. den skal skruast inn til den akkuratt møter motstand, ikkje meir
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!