king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« på: november 25, 2010, 23:48:37 pm » |
|
Hvis toppene mine har ideell driftstemperatur. Altså mest ønskelig temperatur, hvilken temperatur ville dette punktet ha?  Takk. Mvh, Marius
|
|
« Siste redigering: november 26, 2010, 00:20:29 am av king.oslo »
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #1 på: november 26, 2010, 00:24:01 am » |
|
Veldig varierende temperatur. Raske skiftninger. Sikreste temperaturmåling får du på det tykkeste stedet på toppen som på T4 motorer med FI. (Nær tennpluggen)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: november 26, 2010, 00:29:00 am » |
|
Interessant. Hva er optimal driftstemp i det området?M
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3 på: november 26, 2010, 00:37:56 am » |
|
si det... jeg har satt inn en føler der hvor det er en støpt knott i toppen, tror T3 FI motorene brukte den plassen, skal se om jeg finner bilde. Sprutet mitt bruker den føleren kun for å vurdere om motoren er "varm" eller "kald", men temperaturen blir logget, og jeg ligger rundt 40-50°, men også der varierer det mye
|
|
« Siste redigering: november 26, 2010, 00:46:51 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #4 på: november 26, 2010, 00:56:40 am » |
|
Reell topplokkstemperatur ligger nok rundt 180 grader C i området rundt tennpluggen under landeveiskjøring, men varierer mye med driftsmodus.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #5 på: november 26, 2010, 01:02:58 am » |
|
Takk alle sammen. Veldig smart at du la ut bilde for å illustrere hvor du referer til Grelland. Smart!
Men nå er jeg litt forvirret. Hvor vil de være best å installere føleren min?M
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #6 på: november 26, 2010, 01:05:04 am » |
|
hva er du uteeter å se? som sagt alt jeg hadde behov for var å gi sprutet beskjed om at "motoren er varm, så nå kan du skru av warm-up enrichment", men som sagt, hvorfor vil du måle, og hva skal du bruke infoen til?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #7 på: november 26, 2010, 01:24:35 am » |
|
Jeg lager en digital termostat som skal kontrollere spjellene til viftehuset. For at jeg skal kunne skrive ferdig koden til mikrokontrolleren vite fra hvilken temperatur jeg skal ha maksimum kjøling.M
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #8 på: november 26, 2010, 01:28:14 am » |
|
hmmm, si det. originaltermostaten åpner ved 90-100 grader i alle fall, og jeg mener å ha leste at de stort sett er lukket bare når motoren er kald, så hovedpoenget med de er å få rask arbeidstemperatur på motoren, men hvorvidt de åpner og lukker seg kontinuerlig er jeg usikker på. Men jeg må spørre, mest av nyskjerrighet... hvorfor gjøre dette så komplisert når du kan bruke vanlig termostat?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #9 på: november 26, 2010, 01:38:07 am » |
|
Lang historie. Har mest noe med digitalt dashbord og modifisert kjøleblekk å gjøre. Å lage en slik termostat er svært ukomplisert hvis du kan skrive C eller ASM, har en servo, mcu og en sensor liggende.
Hvor foreslår du så at jeg monterer min føler?
Mvh, Marius
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #11 på: november 26, 2010, 01:43:06 am » |
|
Du ser ikke poenget, så du kan ikke foreslå noe? Den sammenhengen klarer jeg ikke riktig å forstå. Jeg må være litt dum.
Forslag fra alle tas i mot med åpne armer. Jeg må vite ved hvilken temperatur jeg skal åpne spjellene maks, og hvor på toppen jeg best mulig kan ta den målingen.
Mvh, Marius
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #13 på: november 26, 2010, 01:44:17 am » |
|
jeg ser ikke poenget, dermd klarer jeg ikke å sette meg inn i problemstillingen, dermed kan jeg ikke gi anbefaling  Alt i orden.M
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #14 på: november 26, 2010, 08:14:01 am » |
|
Tror det finnes sensorer som skrues fast under tennplugg. Du bør måle temperaturen nær forbrenningsrommet, fordi det er her det er viktig å holde riktig temperatur. Du kan helt sikkert bore og gjenge et nytt hull nær tennpluggene også. Tror kjølefinnene i liten grad reflekterer temp i forbrenningsrom/topp. Skulle være morsomt å høre hvordan denne reguleringen fungerer. Du kan jo lage en PID regulator og få bedre regulering enn den originale som vel er en ren integralregulator. (Tror forresten at dette er så bra originalt at det blir vanskelig å lage noe bedre)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #15 på: november 26, 2010, 12:34:03 pm » |
|
TakJeg skal sjekke ut ut godset I toppen der du sier. Jeg håpet å ikke måtte bore i det området mvh å svekke konstuksjonen, men det virker logisk at jeg ville få best måling der.M
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #16 på: november 26, 2010, 13:54:56 pm » |
|
CSP fører sensorer og instrumenter fra VDO. Sensoren er laget som en kabelsko for å feste under tennpluggen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Byggern
Medlem
  
Innlegg: 128
Bosted: Akreshus
|
 |
« Svar #17 på: desember 05, 2010, 14:38:27 pm » |
|
Hva er "CSP"? Hva koster slike sensorer, og hvilke andre komponenter må man ha for å få et temperaturdisplay inne i bilen? "I want one, -What does it do?"  )
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #18 på: desember 05, 2010, 15:22:30 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
|